Microsoft Pro Intellimouse "Special Edition" Unboxing
Halloj,
En gång i tiden funderade jag på att köpa på mig ett förråd av MX518 möss som skulle räcka livet ut, men när jag testade IE 3.0 så vart jag intellimouse-frälst för evigt. Då det inte riktigt kommit ut så mycket på den fronten så har jag de senaste åren använt mig av Zowie EC1 och EC2, men testade även den nya Intellimouse Classic som med sin aggressiva anglesnapping och lite trista blåa laser gjord för att kunna tracka på alla ytor inte var någon vinnare i spel, även om jag vill hävda att den är helt okej.
Men! Microsoft har släppt en ny mus med Intellimouse kropp, styvare och klickigare switchar, textilbeklädd kabel, ställbar RGB på tail-light, och en Pixart 3389 istället för bluetrack!
...Men de har bara släppt den i kina. Då jag redan spenderat säkert ett par tre tusenlappar innan jag hittade en mus (Zowie EC1-B) som jag verkligen kände mig nöjd med som ersättare för IE 3.0 så tänkte jag att 500kr på ebay kan jag leva med. Det blev sedan iofs snarare 800kr med tull men detaljer.
Nedan finner ni bilder, men först tänkte jag ge mitt intryck.
I skrivande stund har jag bara använt musen i ett par timmar, jag har spelat en match 8-player FFA i overwatch som jag lätt vann, samt en Quick Play Instagib i Quake Champions, i vilken jag lätt blev nedpetad till fjärde plats. Men känsla hittills är denna: Detta är den bästa spelmus jag testat EFTER Zowie EC1-B. Jag misstänker därtill att det enda som håller denna tillbaka i min bedömning är att jag är så van vid Zowien vid det här laget med dess lite annorlunda storlek, känsla och styvhet i brytare att jag bara lurar mig själv- det gick definitivt ovanligt bra i båda matcher jag spelade, och jag kände inga tillfällen där jag missade skott på grund av något annat än min egen prestanda.
Överlag är jag helnöjd med mitt köpt och kommer använda denna mus framåt, om jag skulle upptäcka några problem längs vägen så lovar jag att avrapportera
+ Perfekt storlek och fit för min högra hand
+ Grym prestanda
+ Snygg utan att vara påfåglad till tusen.
+ Aningen billigare än Zowien
+ Clean och funktionell mjukvara
- Finns inte att köpa utanför Kina :/
? Få extraknappar för er som gillar sådant, jag vill dock enbart ha framåt/bakåt som extra på en ren spelmus.
? Textilbeklädd kabel kan börja fransa sig så småningom, men "känns" å andra sidan bättre.
Såhär ser förpackningen ut:
Och musen i sig, jämfört med den gråa Intellimouse Classic och Svarta EC1-B:
Ingen stor skillnad i vikten på mössen, kan vara värt i referens till andra typer av möss dock.
Drar man ner Microsofts's Mouse and Keyboard Center så kan man ändra DPI, slå av den angle snapping som gjorde upplevelsen med Intellimouse Classic så medioker, mappa knappar globalt eller app-specifikt, samt ställa in färg på "tail-light" :
Observera att ljuset inte skiftar normalt- jag drar slidern i programmet. Exakt hur Xbox Dynamic Light beter sig har jag ej testat.
Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200