Veckans Fråga: Vilken paneltyp har din TV?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Tydligen, så till den grad att "gamla" LCD inte ens finns att välja i listan...

Det är väl en tolkningsfråga. Det kan mycket väl stå LCD (QLED) för att de som har QLED inte ska bli förvirrade när bara LCD finns som alternativ. Precis som att det innan QLED var vanligt att prata om "LED-TV", vilket ju också bara är LCD.

Dvs alternativet ska sannolikt innefatta alla LCD-TV:s inkl "LED" och QLED.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl en tolkningsfråga. Det kan mycket väl stå LCD (QLED) för att de som har QLED inte ska bli förvirrade när bara LCD finns som alternativ. Precis som att det innan QLED var vanligt att prata om "LED-TV", vilket ju också bara är LCD.

Dvs alternativet ska sannolikt innefatta alla LCD-TV:s inkl "LED" och QLED.

Ahh, du kan såklart ha en poäng
Men som vanligt är jag lite för petig när det kommer till detaljer

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Min snart 4 år gamla LG CX 65 OLED rockar på i 4K 120Hz Gsync HDR dagligen och än idag så hittar jag absolut ingen anledning att uppgradera TVn. Kanske hade en 77 tummare varit kul, men 65 duger gott och väl

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Jag har 48" OLED i sovrummet men 60" Plasmas i båda vardagsrummen så valde Plasma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Vilken årsmodell? Efter uppdateringar senaste månaderna har 2022, 2023, 2024 års modeller fått chromecast stöd.

Har själv en G1 65". Blir förmodligen en G7 77" nästa gång om inte Sony släpper något spännande.

Du menar att LG äntligen har fått tummen ur. Har skjutit på uppgraderingen för generellt gör det varken till eller ifrån, får väll ladda ner den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Någon Andersson. Så någon typ av LCD. Helt ok i mitt tycke. Men mjukvaran (Android 11) skulle jag gärna bytt.

Köp en Google tv fungera hur bra som helst då får du senaste android tv och allt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Rockar fortfarande en 47" LCD inköpt på SIBA 2009. Första sommarjobbet gav peng för den.

Med en minidator så blir den typ "smart". den får vara kvar tills den ger upp. Kan ju ta 20 år till 😂

Oled och 4k lär ju vara som socker för den som aldrig smakat det, den dag det blir ett byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är en LCD.

Men var QLED eller Micro/Mini LED ens en grej på den tiden?
Så vilken ska jag välja?

@Thomas har redan svarat och jag tänker precis som honom. Har inget att tillägga 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Micro LED och Mini LED borde inte vara samma svarsalternativ, det är helt olika tekniker.

Skrivet av Zemlan:

Sant. Bara ta bort Micro LED för det existerar inte i konsumentprodukter denna omröstning behandlar. Och lär kanske aldrig göra det heller för den delen.

Låter rimligt!
Och Mini-LED är väl bara en teknik för backlighten? I grunden är det väl fortfarande en vanlig LCD panel framför den?

...

Kan även hålla med nån som tyckte valet LCD (QLED) kan förvirra så man tror det inte finns något alternativ för bara vanlig hederlig
LCD, men det är svårt att vara glasklar

Valen kanske skulle varit tex:
Plasma
LCD (inkl LED/QLED)
OLED (inkl QD-OLED)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låter rimligt!
Och Mini-LED är väl bara en teknik för backlighten? I grunden är det väl fortfarande en vanlig LCD panel framför den?

...

Kan även hålla med nån som tyckte valet LCD (QLED) kan förvirra så man tror det inte finns något alternativ för bara vanlig hederlig

Plasma
LCD (inkl QLED)
OLED (inkl QD-OLED)

Dom där alternativen tycker jag låter bra Då hade till och med jag kunnat hitta nått som passar

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Ärvde en Panasonic TX-P65VT60 (Plasma) av mina föräldrar när jag flyttade ut förra året

Tillbringar sällan min tid någon annanstans utöver framför datorn, så det "duger". Men det är en väldigt trevlig apparat känner jag ändå. Kan ha lyckats kalibrera helt okej med Spyder5 + ColorMunki Photo (är absolut ingen expert inom ämnet), har givetvis allt onödigt skräp avstängt och kör den mest i "Game Mode" som håller det allra mesta avstängt vilket som.

Även om jag har tillbringat en hel del framför OLED TV:n (LG C1) hos föräldrarna några år så kan jag fortfarande föredra vissa aspekter som Plasma har, typ hur 24/30 FPS material hanteras där Plasma:n kan "kännas" bekvämare bland annat.

Panasonic V20 här: https://www.avforums.com/reviews/panasonic-v20-tx-p50v20b-rev...

Haft den i 15 år i år.
Mest den svaga ljusstyrkan som kan kännas för klen så fort det är lite ljusare i rummet. Annars helt okej fortfarande. Vet också att det färgomfång är en bra bit ifrån nyare paneler (8-bit mot 10-bit?) så visst kan det bli bättre. Men gillar också rörelse (motion resolution) på plasma bättre än vad jag sett på en OLED med 60 Hz. Det var dock en modell från 2017 som jag jämförde med då, så kanske blivit bättre.

Nåväl, kanske bli en ny TV i år för den börjar kännas lite trist med tanke på hur mycket bättre det kan se ut med nyare paneler.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Kör på en Samsung LCD från 2011. Funkar fortfarande bra med hjälp av Google TV.

Permalänk
Medlem

Philips 65" 4K. Någon typ av mellanklassmodell från 2018-2019. Tycker att den har fungerat fint, kan inte påstå att den lägre kontrasten gentemot Oled varit ett bekymmer annat än i vissa väldigt mörka filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låter rimligt!

...

Plasma
LCD (inkl LED/QLED/Mini-LED)
OLED (inkl QD-OLED)

Ja, det hade vart bättre alternativ, utan tvekan. Lade till Mini-LED i parentesen för det är ju som du precis som du säger att det i grunden är LCD, bara refererar till tekniken för belysningen som sagt.

Vi har LED/QLED och allt vad de vill kalla det i de lägre segmenten, allt är LCD. Mini-LED med FALD (annars tillför det inget) är high end LCD.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Förvirrande svarsalternativ då mini LED också är LCD. QLED kan vara mini LED så väl som kantbelyst med LED, båda är LCD. Gör om gör rätt, snälla.

Edit: Även QD-OLED vs. WOLED hade varit intressant att veta.

Edit 2: Och som någon redan nämnt så är MicroLED inte samma som mini LED. En MicroLED-TV kostar nog en miljon i dagsläget. Dessutom finns nu en ny definition av mini LED i och med att Samsung, nu på CES, visat upp en LCD som är bakgrundsbelyst med microLED.

Edit 3:
Alternativen borde vara:

• LCD (bakgrundsbelyst/mini-LED/local dimming)

• LCD (kantbelyst)

• Plasma

• QD-OLED

• WOLED

QLED är egentligen inget som används mer än slarvigt i folkmun för att folk inte fattar att det är en LCD, då Samsung lyckats med sin marknadsföringskampanj. Lägg till micro-LED om ni vill, trots att ingen äger en sådan i dagsläget. Kanske något NHL-proffs eller kungen i sitt slott.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

OLED (WOLED)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Min nyaste är en LG CX, Oled antar jag men har även en äldre Samsung som är LCD, typ andra generationen platt TV efter tjocktv:n åkte ut.

Permalänk
Medlem

Hade väldigt lång tid en Panasonic plasma som var väldigt trevlig, både för bildkvalitén och som värmekälla i min kalla lägenhet

När den till slut gav upp för några år sedan blev det en uppgradering till min nuvarande TV, en LG OLED65CX, som jag är väldigt nöjd med.