Permalänk
Medlem

Rengöra 3.5 mm jack

Det finns något som blockerar ingången på botten av mitt 3.5 mm jack på min lur. Jag vill inte skada ingången men har försökt med alkohol (väldigt lite) på en dammtuss men det hjälpte inte. Hur får jag bort det? Några tips? Funderar på komprimerad luft på flaska men frågan är om det är starkt nog. Detta sitter nog ordentligt.

Permalänk
Medlem

Tandpetare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Tandpetare borde funka ja, jag brukar använda det när jag också gör rent vid ladduttaget, eller så använder jag tryckluft lite försiktigt som man har tillgång till på jobbet!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

Tandpetare eller annat spetsigt funkar utmärkt, har gjort det flera gånger själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

TePe Easypick är ovanligt bra både till tänderna och att rengöra uttag pga de mjuka men effektiva ribborna: https://www.tepe.com/sv/products/toothpicks/

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Böjde spetsen på en nål för att fiska upp fickludd ur 3.5 jacket.

Permalänk
Medlem

Jag har använt tandpetare men det fick inte ut mycket. Det sitter kompakt på botten. Jag måste använda något annat. Jag har tänkt på någon typ av väldigt liten klämma som man skulle kunna ta in och "greppa" det på botten och ta ut. Alternativt något annat, därav tråden.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Även en pincett kan ju bli för stor...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Böj ut ett gem och rota runt lite.

Permalänk
Medlem

Om det sitter väldigt kompakt nedtryckt så hade jag testat att ta en knappnål och tryckt det rakt ner lite försiktigt, och sen rakt upp. Då kanske du trycket fast det damm som sitter där nere på nålen och sen följer med upp

Permalänk
Medlem

Min telefon hade samma problem för en tid sen. Jag kämpade länge tills jag kom på att använda en sån där tandpinne som MultiMan länkade till (fast annat märke). De är mjuka och skadar inte uttaget, men har en viss stabilitet och de små stråna plockade upp dammet riktigt bra.

Annars också en bra grej att ha i toaskåpet ^^

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

En knappnål man glödgar och bockar yttersta udden till en krok på brukar funka rätt bra till det där

Ett litet spiralborr är också användbart.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tjejens pincett för att noppa ögonbrynen med

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Tryckluft? Begränsa trycket om du har kompressor, det gjorde inte jag och blåste sönder telefonen...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Det finns något som blockerar ingången på botten av mitt 3.5 mm jack på min lur. Jag vill inte skada ingången men har försökt med alkohol (väldigt lite) på en dammtuss men det hjälpte inte. Hur får jag bort det? Några tips? Funderar på komprimerad luft på flaska men frågan är om det är starkt nog. Detta sitter nog ordentligt.

Jag fick in en sån där liten plastkula som hör hemma i fuktslukande påsar i mitt uttag. Försökte med borrar och allt möjligt men den satt som berget. Jag kollade på ifixit och skruvade isär telefonen till slut. Varierande svårighetsgrad och krav på verktyg beroende på telefonmodell dock, men för mig var det lätt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

En knappnål man glödgar och bockar yttersta udden till en krok på brukar funka rätt bra till det där

Ett litet spiralborr är också användbart.

Frågan är dock hur man glödgar och bockar yttersta udden om man inte har de verktygen/färdigheterna och inte heller känner någon? Var skulle man kunna gå och få något sådant fixat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Frågan är dock hur man glödgar och bockar yttersta udden om man inte har de verktygen/färdigheterna och inte heller känner någon? Var skulle man kunna gå och få något sådant fixat?

Haha, det fixar du själv, lovar. Det enda verktyg du behöver är valfri tång/pincett/whatever att hålla nålen med.

Glödga nålspetsen i cigarettändar- eller stearinljuslåga, tryck den mot diskbänken eller nåt annat som tål värmen för att böja den. Givetvis får du vara lite snabb så den inte hinner svalna

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Vad är det för telefon?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Jag har använt tandpetare men det fick inte ut mycket. Det sitter kompakt på botten. Jag måste använda något annat. Jag har tänkt på någon typ av väldigt liten klämma som man skulle kunna ta in och "greppa" det på botten och ta ut. Alternativt något annat, därav tråden.

Överdriv inte nu, kör ned en nål bara,

Kör ned den centralt, viggla runt.
Alternativt böj spetsen ytterst på toppen mot något hårt, blir liten "krok" på toppen då, lägg ned den och snurra till, den samlar allt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7