Permalänk
Medlem

Temp på läsk?

Hej, har nu skaffat ett par små kylar till en mancave, undrar bara vilken temp man ska ha för att få läsken (Nocco & Celsius) att bli så kall som möjligt utan att det exploderar? Och med temp menar jag vreden med 1-6 som finns i vanliga kylar, vad ska man ha den på?

Permalänk
Avstängd

skulle gissa på 1-2 grader

Permalänk
Medlem

In med en termometer och prova vilken inställning som ger kring +4c det brukar vara lämpligt enligt mig.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Lycka till att få en konservburk att explodera bara för att den fryser.

Vatten fryser vid 0 grader, det trodde jag alla visste.

> Och med temp menar jag vreden med 1-6 som finns i vanliga kylar, vad ska man ha den på?

Det beror på tillverkare, var kylen är placerad och temperaturen på omgivningen. prova dig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

> Och med temp menar jag vreden med 1-6 som finns i vanliga kylar, vad ska man ha den på?

Det beror på tillverkare, var kylen är placerad och temperaturen på omgivningen. prova dig fram.

Jo att vatten fryser vid 0.. Men gäller det även läsk som har kolsyra och diverse kemikalier? Är fryspunkten exakt samma som för rent vatten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="17892885" userid="163311" name="dlq84"]

Hade flak i bakluckan i 2 dagar under vintern. Det blev gula fläckar överallt

Permalänk
Medlem

En kyl bör hålla sig över nollan oavsett 1-6.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Har du aldrig frusit en konservburk med läsk eller öl? Även om de inte exploderar kan de definitivt spricka. Vatten fryser vid 0 grader, det är det som är poängen och precis därför ska man hålla sig ovanför där men som någon säger bör en kyl inte komma ner i frysgrader ändå.

Permalänk
Avstängd

Som sagt, runt fyra grader celsius är precis lagom

Permalänk
Medlem

Här kommer en instruktion hur det här problemet går att lösa.

1. Stoppa in 6 st läsk i kylen
2. ställ kylen på 1 och vänta ett dygn
3. Ta ut en läsk och smaka. Om den inte är tillräckligt kall gå till 4 annars färdig.
4. ställ kylen på 2 och vänta ett dygn
5. Ta ut en läsk och smaka. Om den inte är tillräckligt kall gå till 6 annars färdig.
6. ställ kylen på 3 och vänta ett dygn
7. Ta ut en läsk och smaka. Om den inte är tillräckligt kall gå till 8 annars färdig.
8. ställ kylen på 4 och vänta ett dygn
9. Ta ut en läsk och smaka. Om den inte är tillräckligt kall gå till 10 annars färdig.
10. ställ kylen på 5 och vänta ett dygn
11. Ta ut en läsk och smaka. Om den inte är tillräckligt kall gå till 12 annars färdig.
12. ställ kylen på 6 och vänta ett dygn
13. Ta ut den sista läsken och smaka. Om den inte är tillräckligt kall gå till 14 annars färdig.
14. köp ny kyl

Edit:
Scrolla ner tilll @Olle78 kommentar för en effektivare lösning.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

3. Ta ut en läsk och smaka. Om den inte är tillräckligt kall gå till 4 annars färdig.
5. Ta ut en läsk och smaka. Om den inte är tillräckligt kall gå till 6 annars färdig.
7. Ta ut en läsk och smaka. Om den inte är tillräckligt kall gå till 8 annars färdig.
9. Ta ut en läsk och smaka. Om den inte är tillräckligt kall gå till 10 annars färdig.
11. Ta ut en läsk och smaka. Om den inte är tillräckligt kall gå till 12 annars färdig.
13. Ta ut den sista läsken och smaka. Om den inte är tillräckligt kall gå till 14 annars färdig.
14. köp ny kyl

Hur orkade du skriva allt det där? Jag dör 😂 rep+

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

14. köp ny kyl

Man kan spara upp till 3 läsk/dagar om man börjar på ett mittenvärde!

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zatacka:

Hur orkade du skriva allt det där? Jag dör 😂 rep+

En äkta nörd hade lagt 2 timmar på att skriva ett rekursivt program som alstrade texten med ökande variabler per iteration.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

+4 grader är en normal temperatur i kylen så jag skulle säga att försök kom sånära som möjligt. Annars är det bara att prova enligt schemat ovan. Vad +4 grader är på din skala mäts enklast fram med en termometer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jo att vatten fryser vid 0.. Men gäller det även läsk som har kolsyra och diverse kemikalier? Är fryspunkten exakt samma som för rent vatten?

jo läsken i sig börjar frysa vid 0 grader men samtidigt så har du tryck i burken vilket gör att du sänker fryspunkten vartefter läsken expanderar och ökar trycket.

men håller du dig över 0°c så är det inget problem normalt kylskåp brukar man ha runt +4 till +8°c ungefär

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade inte gått lägre än 4grader. Man ska ju kunna dricka utan att bli en istapp
Min kyl är dock lite bråkig. Har jag dricka längst in i kylen så fryser den alltid och burkarna blir som små ballonger :')

Visa signatur

Åbäke: R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

Hade inte gått lägre än 4grader. Man ska ju kunna dricka utan att bli en istapp
Min kyl är dock lite bråkig. Har jag dricka längst in i kylen så fryser den alltid och burkarna blir som små ballonger :')

inte så konstigt. då du har det kallaste i hela kylen där nämligenkylelementet som sitter längs hela baksidan och håller betydligt kallare temperatur än luften i kylskåpet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

inte så konstigt. då du har det kallaste i hela kylen där nämligenkylelementet som sitter längs hela baksidan och håller betydligt kallare temperatur än luften i kylskåpet.

Grejen är att det blir så oavsett vilken temperatur jag väljer på kylen. Antar att hyresvärden inte spenderade speciellt mycket pengar eller så har kylen helt enkelt gjort sitt.
Sommaren är extra rolig då elementet pressas lite hårdare. För då fryser allt i den bakre halvan av kylen

Visa signatur

Åbäke: R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av PlogarN97:

Skrivet av Rouge of Darkness:

jo läsken i sig börjar frysa vid 0 grader men samtidigt så har du tryck i burken vilket gör att du sänker fryspunkten vartefter läsken expanderar och ökar trycket.

men håller du dig över 0°c så är det inget problem normalt kylskåp brukar man ha runt +4 till +8°c ungefär

Men med minskande temperatur ökar lösligheten av gaser i vatten och då minskar även trycket men lösligheten av gaser minskar även med minskande tryck och sen har vi även en homogen blandning av andra ämnen som är lösta i vattnet och då sänks fryspunkten och då minskar lösligheten av gaser ännu mer Det spårar ur XD

ONT: ca 4-6 grader skulle jag säga

EDIT: Läsk tenderar att ha låg pH och det påverkar också de fysikaliska egenskaperna hos vatten men pH är också temperaturberoende.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Nu pratar vi vanliga aluminiumburkar och ja de sprängs ofta om de fryser. Har man tur så bli bara botten och toppen utbuktande.

Permalänk
Medlem

Precis över fryspunkten i mitt kylskåp, lämnar man saker länge så kan det bli lite is. Förut frös hela Pepsi plastflaskorna på 1.5L, fick vrida upp och sedan vänta bra länge innan det gick att dricka skiten...

Slänger också i ett par isbitar så att det håller sig kallt en 30 min.

Permalänk
Skrivet av makarickiri:

Grejen är att det blir så oavsett vilken temperatur jag väljer på kylen. Antar att hyresvärden inte spenderade speciellt mycket pengar eller så har kylen helt enkelt gjort sitt.
Sommaren är extra rolig då elementet pressas lite hårdare. För då fryser allt i den bakre halvan av kylen

tempsensorn brukar sitta i börrkanten längst upp då det är den plats som kommer hålla högst temperatur eftersom kall luft sjunker samt att dörren är det ställe där du har mest kylläckage så den kyler på öset tills du har ~4°c där medans elementet kan hålla några minusgrader.

konstruerat på dette viset för att hela kylen ska ha max 4 grader medans vissa delar av den kan vara närmre nollan eller t.om på minussidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det skall bli en liten is-sky när man öppnar en CC classic - då vet man att den är rätt exakt 0 grader C när man dricker den strax efter. Kör man på sockerfritt så måste man vara mer försiktig då sockret gör att CC tål ett par minus innan det börja växa is invändigt (dock när det väl börjar så går det ganska fort rakt igenom och har man tur så är bara botten utböjd)

Man får helt enkelt sänka temperaturen en liten bit i taget tills man märker att det börja bli is när man öppnar burken (det fryser inte innan fast det är minusgrader men när man öppnar och kolsyran börja bubbla så blir det också kristallkärnor som startar isbildningen i drycken och temperaturen på drycken stiger mot 0 grader då isbildning ger värme till resten av drycken)

Räkna med att mjölk fryser före än CC classic (ej sockerfri)

---

Vanligaste problemet med lite äldre kylar är att magnetlist-packningen läcker, kan man få ordning på det så minskar värmeojämnheten i kylen, detta är ännu viktigare på frys - om du får frosta stora sjok av is och det frosta igen i överdelen att det tar emot när dörren stängs redan efter ett halvår så är gummilisterna inte frisk och läcker kyla i nederkant och drar in fuktig luft i överkant - på en relativt ny kyl/frys så kan det går ett par tre år innan behov av avfrostning i frysdelen, ja om man inte hela tiden lassa in och ur matvaror och glass hela tiden.

En läckande magnetlist på dörr gör också att kyl/frysen drar mycket med ström, kanske 3-4 ggr mer ström än när den var ny... (också en orsak varför hyresvärdar har ovilja att byta gamla kyl/frysar då en del av uppvärmningen av lägenheten då går på hyresgästens elräkning...) Kyl och frys brukar vara kökets (och tidigare innan datorerna, hela lägenhetens) största enskilda elförbrukare räknat i antal kWh/år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nu pratar vi vanliga aluminiumburkar och ja de sprängs ofta om de fryser. Har man tur så bli bara botten och toppen utbuktande.
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/this-is-why-you-dont-want-to-leave-soda-in-your-car-over-night-91430_1.jpg

Precis så hade jag i bakluckan 😂