Begagnad bil <20000kr - SAAB 9-3 2004?

Permalänk
Medlem

Begagnad bil <20000kr - SAAB 9-3 2004?

Hej, är student och pga vissa omständigheter är jag i behov av en begagnad bil. Jag har kikat och saab ffa 9-5 från 2004 o senare verkar vara väldigt populära som begagnat men dessvärre hittar jag inga vettiga i nordsverige.

Däremot har jag hittat en 9-3 sedan -04 linear 2.0t och undrar om det är något att ha? Går på ca 18000 kr

Jag har läst igenom på saab turboclub och kommer troligen posta där när jag väl får, och där verkar ett sjaskigt elsystem vara den största hållpunkten för många.

Så frågor
-Är saab 9-3 2.0t -04 ngt att ha
-några tips på vad man ska kolla på? Prisnivå osv
-Finns det några andra bra "kap" till bilar man bör kolla på?

Tack i förhand! // Fusko

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Som student borde pålitliga bilar vara intressant och bensin snåla ?

Eller är det roliga pigga bilar med högre bensin förbrukning, försäkring du är ute efter ?

Här kommer ett förslag iallafall
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Hyundai Elentra https://www.blocket.se/vi/86260981.htm

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Ska man köpa begagnat idag i den priskassen så finns det inte mycket som slår SAAB. Så otroligt mycket för pengarna.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Fick min farmors 9000 i 20 års present,är 24 idag och jag det är den bästa bil jag ägt med Sina 53k + mil. Köp en golf då de är bensin snåla och billiga har jag hört men annars har ju alla bilar för och nackdelar 😎

Permalänk
Medlem

Kolla bara så de inte e turboras på den (viner mer än det visslar). Beg turbo är en tusenlapp till minst.

Annars är en äldre Civic typ 92-99 skottsäkra och går att får besiktade från 10k typ. Ska du bara pendla så skaffa en sån. Kostar inget att köra eller försäkra heller typ. 1,5 litern drar nästan inget heller. Saaben drar rätt mycket bensin o sen kostar ju den en del i skatt med.

Finns ju en på blocket nu för 15k i Gävleborg som ser fin ut. https://www.blocket.se/gavleborg/Honda_Civic_86688470.htm?ca=...

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ska man köpa begagnat idag i den priskassen så finns det inte mycket slår SAAB. Så otroligt mycket för pengarna.

Håller med, SAAB är riktigt bra på så vis. hade en 9-5 innan jag fick min tjänstebil, sen blev den å stå 1 år innan jag gjorde slag i saken å sälja den, de sved, för den var bra till lågt pris.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Kolla bara så de inte e turboras på den (viner mer än det visslar). Beg turbo är en tusenlapp till minst.

Annars är en äldre Civic typ 92-99 skottsäkra och går att får besiktade från 10k typ....

Finns ju en på blocket nu för 15k i Gävleborg som ser fin ut. https://www.blocket.se/gavleborg/Honda_Civic_86688470.htm?ca=...

Ska kolla på den! Uppskattar alla tips om vilka bilar som är värda att satsa på.

Gällande turboraset gäller det årsmodellerna 99-03 så därav jag kollar på 04/05!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Som student borde pålitliga bilar vara intressant och bensin snåla ?

Eller är det roliga pigga bilar med högre bensin förbrukning, försäkring du är ute efter ?

Här kommer ett förslag iallafall
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Hyundai Elentra https://www.blocket.se/vi/86260981.htm

Saab är kända för att vara pålitliga och det finns ett stort utbud av dem. Just nu är jag inriktad på dem då det finns så mycket info om dem vilket är en enorm "trygghet" för mig som förstagångs köpare.
Sen visst jag vill ha en trevlig bil men pålitlig och inte allt för dyr är första prio. Ska kolla in den du länka

Visa signatur

Permalänk

En f.d väninna till mig som ägde en Saab 9-3 2.0t med den gamla karossen hade sin bil under hela sin högskolestudier som var på tre år. Mätaren låg strax över 10000 mil när hennes föräldrar köpte den åt henne, bilen varken sköttes eller servades enligt alla konstens regler. Första och andra besiktningen gick bra utan några anmärkningar. Sista besiktningen så fick hon nedslag på att bromsbeläggen är slitna och behövde bytas. Enligt serviceboken så gjordes den senaste servicen strax innan 9000 mil. Bilens mätare stannade strax över 15000 mil innan hon sålde bilen vidare till en annan vän som hade en rejäl crush på henne, köpet var ett rent stödköp trots allt vetandes om bilens historik och hur den har använts. Bilen var en tickande bomb och inte värt att lägga några större summor på att byta några dyrare delar då det skulle överstiga bilens värde. BTW den "vännen" som hade en crush på henne var jag, även om bilköpet var ett utav de sämsta bilköpen jag har gjort så blev det ändå ett lyckligt slut

Med detta sagt...

är det alltid lite av ett lotteri att köpa en begagnad bil i den prisklassen. Inte för att Saab är en dålig bil utan mer att den börja komma till åren. För många inklusive mig själv har Saab också varit mycket av en slit-och-släng-bil vilket gör att det finns många lik till bilar på begagnatmarknaden. År 2009 köpte min far en bättre begagnad Saab 9-3 1.8t manuell från 2008. Den hade då 3000 mil på mätaren. Bilen har levt ett hårt liv med kallstarter och korta pendlingssträckor där hem och jobb var mindre 1.5 km enkelresa. Detta fick bilen står ut med fem dagar i veckan från och med den dagen bilen köptes fram tills idag. Bilen har servats enligt boken eller när bilens dator börja påminna om att den behöver en service. Senast jag kollade på mätaren så låg den strax över 19300 mil. Motorn, turbon och växellåda har aldrig varit bytta och ger heller inga tecken på att de håller på att ge upp. Utöver den vanliga serviceschemat som för det mesta har varit olja, oljefilter och övriga vätskor. Så är det jag själv som har utfört reparationer och bytt slitagedelar som bromsbelägg och hjulupphängning, dyraste reparationen på bilen var när motorstyrdonet gav upp annars inga större kostnader

Jag själv personligen skulle aldrig köpa en bil i den prisklassen då det snabbt kan bli en dyr eller tidskrävande om något går sönder eller strula, inte sagt att nyare bilar inte strular men då finns det alltid försäkring eller nybilsgaranti som täcker upp de flesta skador. Om du prompt behöver en bil så är det de sedvanliga kontrollerna att bilen är i fint skick, desto färre ägare desto bättre, miltalen säger inte allt men är oftast en bra indikation på saker/delar som bör eller eventuellt kommer behöva bytas, och självklart en ifylld servicebok.

Permalänk
Medlem

Har haft en ng9-3 2.0t 2003 nu i snart 3 år. Kört 5000 (snart 30k) mil med den och bara bytt slitagegrejer samt olja. Skön att köra och motorn är skottsäker. Den har inte samma problem med oilsludge som tidigare t7 motorer har.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Ska man köpa en bil är det alltid hur bilen är skött, service historik, miltal och skick.

Självklart är vissa bilar mer pålitliga som Japaner men ovanstående är viktigaste faktorerna och drömmen är att hitta en äldre person mot pension åldern som ägt bilen länge och hållt efter.

Dom vill gärna också hjälpa yngre personer till ett bra första gångs köpare men dom är få och eftersökta bilar

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

En f.d väninna till mig som ägde en Saab 9-3 2.0t med den gamla karossen hade sin bil under hela sin högskolestudier som var på tre år. Mätaren låg strax över 10000 mil när hennes föräldrar köpte den åt henne, bilen varken sköttes eller servades enligt alla konstens regler. Första och andra besiktningen gick bra utan några anmärkningar. Sista besiktningen så fick hon nedslag på att bromsbeläggen är slitna och behövde bytas. Enligt serviceboken så gjordes den senaste servicen strax innan 9000 mil. Bilens mätare stannade strax över 15000 mil innan hon sålde bilen vidare till en annan vän som hade en rejäl crush på henne, köpet var ett rent stödköp trots allt vetandes om bilens historik och hur den har använts. Bilen var en tickande bomb och inte värt att lägga några större summor på att byta några dyrare delar då det skulle överstiga bilens värde. BTW den "vännen" som hade en crush på henne var jag, även om bilköpet var ett utav de sämsta bilköpen jag har gjort så blev det ändå ett lyckligt slut

Med detta sagt...

är det alltid lite av ett lotteri att köpa en begagnad bil i den prisklassen. Inte för att Saab är en dålig bil utan mer att den börja komma till åren. För många inklusive mig själv har Saab också varit mycket av en slit-och-släng-bil vilket gör att det finns många lik till bilar på begagnatmarknaden. År 2009 köpte min far en bättre begagnad Saab 9-3 1.8t manuell från 2008. Den hade då 3000 mil på mätaren. Bilen har levt ett hårt liv med kallstarter och korta pendlingssträckor där hem och jobb var mindre 1.5 km enkelresa. Detta fick bilen står ut med fem dagar i veckan från och med den dagen bilen köptes fram tills idag. Bilen har servats enligt boken eller när bilens dator börja påminna om att den behöver en service. Senast jag kollade på mätaren så låg den strax över 19300 mil. Motorn, turbon och växellåda har aldrig varit bytta och ger heller inga tecken på att de håller på att ge upp. Utöver den vanliga serviceschemat som för det mesta har varit olja, oljefilter och övriga vätskor. Så är det jag själv som har utfört reparationer och bytt slitagedelar som bromsbelägg och hjulupphängning, dyraste reparationen på bilen var när motorstyrdonet gav upp annars inga större kostnader

Jag själv personligen skulle aldrig köpa en bil i den prisklassen då det snabbt kan bli en dyr eller tidskrävande om något går sönder eller strula, inte sagt att nyare bilar inte strular men då finns det alltid försäkring eller nybilsgaranti som täcker upp de flesta skador. Om du prompt behöver en bil så är det de sedvanliga kontrollerna att bilen är i fint skick, desto färre ägare desto bättre, miltalen säger inte allt men är oftast en bra indikation på saker/delar som bör eller eventuellt kommer behöva bytas, och självklart en ifylld servicebok.

Tack för en lite halvt hjärtevärmande historia

Inbillar mig om att jag inser vilket lotteri billiga begagnade bilar är. Har spenderat större delen av veckan med att läsa på vad man ska kolla/kika på så man åtmistonde kan undvika de största minorna. Sen så räknar jag stenhårt med att bilen kommer kosta runt 2500-3000 kr/mån. Behovet har jag nu under studietidern så bara den funkar till examen så är jag nöjd.

Visa signatur

Permalänk

saab´ar runt 04 är nu så pass gammla att det nästan är garanti på klassisk saabrost på tröskellådor och skärmkanter bak.

har själv en Saab 9-5 03 på gården som är avställd för gott då den fick 2a på rosten efter ~16500mil trots service 1 gång per år eller 1000-1500mil samt biltvätt ca varannan månad sedan jag köpte den 2011 då helt rostfri i tröskellådor och skärmkanterna bak.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows