Förslag på uppgradering av dator

Permalänk
Medlem

Förslag på uppgradering av dator

Hej!

Sitter på en dator med komponenter från 2013 och överväger att uppgradera komponenterna. Spelar oftast krävande spel och det är antagligen vad datorn främst kommer att användas till. Hade tänkt mig max runt 10000kr.
Nuvarande komponenter är i5 3570k samt amd HD7950. Skulle vilja att uppgraderingen håller i så många år som möjligt i spel med bra inställningar. Spelar just nu i 1080p.

Vad jag hade tänkt för komponenter:

Till detta hade jag tänkt mig denna rtx 2080 då jag har en bekant som kan tänka sig ge bort den för 6000kr (ny).
https://www.power.se/datorer-och-gaming/komponenter/grafikkor...

Är detta en bra kombo av komponenter eller blir det en flaskhals för grafikkortet?
RTX 2080 har väl inga problem som det fanns vid lanseringen?
Något mer att tänka på?
Tänkte använda stock kylare.

Permalänk
Medlem

@milan979: CPUn flaskar inte den GPUn, inga problem alls. Till Ryzen vill du ha snabba minne, minst 3200MHz, men gärna uppåt 3600MHz, helst låg cl också men då börjar det bli dyrt. (Osäker på vilka det är som du valt där.) Annars är det inga konstigheter.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@Deriveh: tack för snabbt svar, det är 3200mhz!

Permalänk
Medlem

Kan vara svårt att få tag på Tomahawk Max. Dustin har det inte i lager. Men finns andra Max kort som bör fungera bra..
https://www.prisjakt.nu/search?search=msi%20max&searchInProps...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Okej, såg nu att den var slut överallt. Får ta och kolla upp de andra. Hade velat ha tomhawk då den verkade passa bra och var populär.

Permalänk
Medlem

Om ni annars kunde välja mellan RTX 2070 eller AMD 5700XT vilken hade ni rekommenderat?