Följ Black Week på SweClockers

Xpenology, ESXi och hårddisk i RAID som krachat

Permalänk
Medlem

Xpenology, ESXi och hårddisk i RAID som krachat

Hej!

Jag har en Microserver Gen8 med ESXi och Xpenology som VM.
3 hårddiskar, en jag kör VM från och två speglade som lagring för Xpenology.

Nu kraschade den ena RAID-disken och jag behöver hjälp med att ersätta den. Jag kanske var dum när jag konfigurerade servern från början för jag kör speglingen i Xpenology (så kanske inte räknas som RAID fast resultatet blir detsamma?) och inte i ESXi eller direkt i servern.
Jag har fysiskt installerat den nya hårddisken i servern och jag kan se den i ESXi. Jag kan av någon anledning inte göra en ny Datastore av den, bara på ledigt utrymme på den hårddisk jag kör VM från. Eftersom någon ny datastore inte finns så kan jag så klart inte heller hitta den i Xpenology... Hur gör jag nu för att komma vidare?

Är det bättre att köra RAID i ESXi än att spegla i Xpenology? Kan jag ändra detta nu i så fall?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Vila i frid

Hur gjorde du från första början? Hur ser den icke-trasiga ut i esxi-konfigurationen? Posta VMX-filen för xpenology.

Permalänk
Medlem

Jag följde nån guide och installerade ESXi på USB-sticka, skapade ett par virtuella maskiner, installerade Xpenology och.. ja, sen kommer jag inte ihåg så mycket mer. Det är ungefär 3 år sen och sen dess har jag inte rört något.

Jag har googlat men hittar ingen hjälp med hur jag exporterar en VM

Permalänk
Vila i frid

På esxi-maskinen: Fliken Configuration->Storage Högerklicka på lämplig disk och välj Browse Datastore och leta efter xpenologys *.vmx fil och Download...

Permalänk
Medlem

Om datat är viktig på diskarna så är det först att göra backup/diskimage på allt innan man börja rodda runt (ja det kan kosta att man får köpa en hel bunt nya diskar bara för backupperna...) - har du diskimage så kan du alltid backa bandet och göra nytt försök på annat sätt om det inte gick som tänkt - men gör du på den enda datat du har så är risken stor att man roddar runt så mycket att det till slut är oräddningsbart.

Att veta att man har en backup att ramla tillbaka på om det skulle skita sig gör också att du hanterar bättre och är lugnare i huvudet och förmodligen gör allt rätt redan vid första försöket - men är data värdefull och du känner rädda att förlora det för alltid - då kommer du göra misstag och det hela blir en självuppfyllande profetia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

På esxi-maskinen: Fliken Configuration->Storage Högerklicka på lämplig disk och välj Browse Datastore och leta efter xpenologys *.vmx fil och Download...

Det var ju enkelt, tack!

Skrivet av xxargs:

Om datat är viktig på diskarna så är det först att göra backup/diskimage på allt innan man börja rodda runt (ja det kan kosta att man får köpa en hel bunt nya diskar bara för backupperna...) - har du diskimage så kan du alltid backa bandet och göra nytt försök på annat sätt om det inte gick som tänkt - men gör du på den enda datat du har så är risken stor att man roddar runt så mycket att det till slut är oräddningsbart.

Att veta att man har en backup att ramla tillbaka på om det skulle skita sig gör också att du hanterar bättre och är lugnare i huvudet och förmodligen gör allt rätt redan vid första försöket - men är data värdefull och du känner rädda att förlora det för alltid - då kommer du göra misstag och det hela blir en självuppfyllande profetia...

Jag har redan börjat med det, men tack ändå! Lätt att glömma när man tänkt att det skulle vara busenkelt att ersätta en trasig hdd med en ny..

Permalänk
Vila i frid

Tack för vmx-filen. Din xpenologys boot-disk är skapad som en liten sata-disk och ligger i samma bibliotek som vmx-filen. Du har sen konfigurerat din vm att använda två andra vm-diskar som ligger som vmdk-filer på två olika fysiska diskar.

scsi0:0.fileName = "/vmfs/volumes/58fddd4b-517fa010-b1ce-3464a99ad6b0/Xpenology 6.0.2_1.vmdk"
scsi0:1.fileName = "/vmfs/volumes/58fddd72-5fd65428-f1be-3464a99ad6b0/Xpenology 6.0.2_2.vmdk"

Skapa ny DataStore på din nybytta disk. Du lär göra en "Browse datastore" för att veta vilken vm-disk som saknas. Den Datastore-disk (vmdk) som saknas lär sen plockas bort från vmx-konfiguration (Edit Settings) och sen läggas till som ny vm-disk 6.0.2_X.vmdk (x= 1 eller 2, beroende på vilken som saknas) med samma parametrar som den existerande vm har.

Har du två eller tre fysiska diskar i din HPE-server? Mina tre HPE Gen8 bootas från USB-stickan som monterats på moderkortet och har sen fyra sata-diskar monterade i slädarna.

Det där att du inte kan lägga till den nya disken i DataStore:
Configuration -> Storage (gör en print-screen och posta)
-> Add Storage -> Disk Lun (gör en print-screen och posta)

Permalänk
Medlem

Hej igen..

Mycket att göra och var tvungen att rensa lite på datorerna här hemma för att kunna ta backup, så det tog några dagar men nu har jag lite bättre förståelse för hur det är konfigurerat.
Jag hade tre fysiska diskar, en 500gb jag körde vm från och två 2TB för Xpenologys lagring. Och ett USB-minne att boota ESXi från. Just nu 4 fysiska diskar, som snart ska återgå till 3 igen.

Jag har skapat en ny Datastore och fått in den i Xpenology som just nu återskapar raid:en. Som det ser ut nu så sitter den defekta disken kvar både fysiskt och i Xpenology. Jag tänkte att jag tar bort den när jag vet att återställningen funkar först. Skulle det gå åt skogen så rensar jag nog allt och börjar om från början. Jag kunde så klart gjort det direkt, men då hade jag inte lärt mig något om att laga en trasig RAID!

Jag återkommer med återkoppling när antingen allt fungerar eller jag stöter på nästa problem!
Tack för hjälpen hittills!

PS.
Hur byter jag enklast den gamla 500GB-disken mot en (mindre men fullt tillräcklig) SSD? Montera i min stationära, krympa partitionen och klona i windows eller flytta/kopiera datastores i ESXi? Jag tror bara det är 40-50GB som används och SSD:n är på 120.

Permalänk
Vila i frid

Windows är inte speciellt bra på att krympa ext-partitioner, däremot Ubuntu. Boota från CD/USB/PXE.

Det är lurigt med Synology DSM då den spar apparna på första delen av disken på en liten egen partition utspridda på alla tillgängliga diskar. Själv skulle jag klonat rubbet som backup och sen gjort en nyinstallation och lagt tillbaks det som är räddat.

Permalänk
Medlem

Jag provar och ser vad som händer. Knappt 25% återställt just nu, så lär ju dröja till imorgon efter jobbet innan jag vet hur det gått. Blir allt ok så är det ju bra, annars är det ju bara att rensa allt och kopiera tillbaka datan när jag fått till det som jag vill ha det.

Som det ser ut idag med ESXi i grunden och både Windows Server och XPenology som VM så finns ju möjligheten att lägga till fler, tex pfsense, som jag funderat på ett tag för att slippa routern som håller mig tillbaka i dagsläget. När jag läste runt för att få ordning på de här hårddiskarna stötte jag på en tråd som jag tolkar som att jag skulle kunna använda XPenology som grund och köra pfsense som vm under XPenology. Jag tappar så klart Windows Server, men skulle det vara någon fördel eller nackdel att ha XPenology med VM-pfsense jämfört med ESXi med VM-XPenology och VM-pfsense?

Permalänk
Vila i frid

Väl beprövade esxi som värd är svår att ersätta med xpenology.

Utanför hemmet har jag en liten Optiplex som kör esxi och en xpenology vm vars tilldelat diskutrymme sen delas ut som NFS till esxi-värden och andra vm'ar. I hemmet har jag en micro-ITX körandes en i7-3770T har sju aktiva vm'ar vid uppstart. Tre pfsense, en pxe-server, en webserver, ett smtp relay, Torserver, en xpenology och en w7-32bit. Fem andra vm'ar har inte autostart. De andra två esxi-burkarna står för det mest avslagna. Har även tre stycken bare metal XPenology på en HP N54L och två Gen8 microservers för shares, nfs och backup.

Permalänk
Skrivet av grönbladh:

Jag provar och ser vad som händer. Knappt 25% återställt just nu, så lär ju dröja till imorgon efter jobbet innan jag vet hur det gått. Blir allt ok så är det ju bra, annars är det ju bara att rensa allt och kopiera tillbaka datan när jag fått till det som jag vill ha det.

Som det ser ut idag med ESXi i grunden och både Windows Server och XPenology som VM så finns ju möjligheten att lägga till fler, tex pfsense, som jag funderat på ett tag för att slippa routern som håller mig tillbaka i dagsläget. När jag läste runt för att få ordning på de här hårddiskarna stötte jag på en tråd som jag tolkar som att jag skulle kunna använda XPenology som grund och köra pfsense som vm under XPenology. Jag tappar så klart Windows Server, men skulle det vara någon fördel eller nackdel att ha XPenology med VM-pfsense jämfört med ESXi med VM-XPenology och VM-pfsense?

Xpenology fungerar bra via Esxi men allra bäst som bare-metal.
Använd sedan Synology virtual machine manager (VMM) för att köra dina VM´s (Baseras på KVM/qemu, så det har väldigt liten overhead och stort OS-stöd)
Väldigt snyggt gränssnitt där man lätt kan schemalägga snapshots, kloning, export osv.
Bestyckning av CPU, minne, disk och nät/VLAN och sådant funkar klockrent och enkelt.

Har själv kört med detta i ca 5 år och det har aldrig strulat.
Har provat det mesta inom hypervisor och NAS och faller hela tiden tillbaka på DSM (Xpenology) Det är helt enkelt det mest polerade och kompletta om man vill ha NAS och hypervisor i en och samma lösning.

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Det blev en lång paus i uppföljningen men så här har det gått:
Jag installerade en ny hårddisk fysiskt, skapade Datastore, la till detta i settings för VM och kunde enkelt ersätta trasig disk med den nya i Xpenology. Jag ändrade settings för VM igen och tog bort den gamla disken och tog sedan fysiskt bort den ur servern.

Allt funkar som det ska men hade jag gjort det om igen skulle jag först plockat bort den trasiga disken ur XPenology och fysiskt ur servern innan jag installerade den nya...

Stort tack för hjälpen!