Permalänk
Medlem

Starta eget

Går i tankar att starta eget konsult företag.
Jag har jobbat länge med IT infra/nät både som konsult och anställd. CNNP, CCDP, CCIE written avklarat... men det känns inte så relevant just nu. Driver och tittar på AWS/Cloud lösningar på egen hand, försöker hitta synergier med det jag kan bäst.

Varför?, utveckling framför allt, växa som människa, flexibilitet, mångfald.

Pirrar i magen när man tänker på det.
Övergången från anställning till eget.
Starta företag.
Hitta kunder.
Driva eget.
Marknadsföring, branding.
Hur man produktifierar sig själv.

Någon flera som gör det? Någon som har gjort det(bjuder gärna på lunch "if i get to pick your brain").

Hade varit kult att dela tankar och idéer.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

@zeleni: Eget är både en frihet och ett slags "självslaveri". Har haft enskild firma snart i 3 år.

Å ena sidan kan du arbeta när du vill om du har projektbaserade uppdrag från kunder där något skall vara klart inom en given tid och därefter har du fria händer. Varsågod och börja och avsluta när du vill men senast vid deadline!

Å andra sidan så kan varje månad vara jobbig om du inte har trygga långsiktiga kundförhållanden med regelbundet arbete som gör att du både har råd att "leva ett normalt liv" (bättre än en student åtminstone) och känner att det är värt det möjliga psykiska besväret.

I skrivande stund har jag fått mindre arbete från en regelbunden kund medan en relativt ny annan kund (vilket jag precis nu skall skapa en tråd om innan jag såg denna) verkar vara trög på att betala men ändå verkar ge regelbundet arbete.

Jag skulle vilja påstå att alla enskilda firmor som inte har egna anställda mer eller mindre är "frilansare" även om jobbet kanske genomförs på plats hos kunder eller att du inte har några utländska kunder (vilket enbart jag i skrivande stund har).

På UpWork.com finns det stor efterfrågan på tekniskt kunnande så där kan du säkert tjäna en slant. Observera dock att det är också lite av "Vilda Västern" till början och inte som att gå in som konsult hos stort svenskt bolag.

Du får gärna fråga mig saker här så andra kan ta del av, men jag är enbart insatt på internetfrilansering med utländska företagskunder och inte frilansering inom Sverige med svenska kunder.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag har kört lite konsultjobb på sidan om senaste åren, om du har möjlighet skulle jag rekommendera att du undersöker möjligheterna att gå ner till t.ex. 50% på din nuvarande tjänst, i alla fall under en övergångsperiod tills du har en stabil kundbas och ruljans på firman. Något sånt kommer nog jag göra om jag i framtiden vill köra mer eget. Tryggt att kunna säkra brödfödan.

Permalänk
Medlem

Jag gör det sen tre år, bästa jag gjort, har du drivet så kör! Besök nyföretagarcentrum och diskutera och gå på skatteverkets informationstillfällen de anordnar tillsammans och lär dig redan nu!

Gör färdigt CCIE, du kommer ha noll problem att hitta uppdrag sen, och då kan du bredda dig med aws.

Starta ett AB, enda gången enskild firma är nåt att fundera på är om du omsätter under 500.000kr per år och det kommer du inte göra som halvfärdig CCIE.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv

Jag håller med Chimo ovan. Försök se om du kan gå ner på deltid på din nuvarande tjänst och därigenom skapa lite tid och säkerhet för att du ska gå igång omsättningen. Annars tar det normalt något till några år innan omsättningen är tillräcklig. Det är också därför relativt stor det av alla nystartade företag kursar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255772:

Jag håller med Chimo ovan. Försök se om du kan gå ner på deltid på din nuvarande tjänst och därigenom skapa lite tid och säkerhet för att du ska gå igång omsättningen. Annars tar det normalt något till några år innan omsättningen är tillräcklig. Det är också därför relativt stor det av alla nystartade företag kursar.

Nja säger jag då, det är ”normala” småföretag, butiker, resturanger, man ska tillverka/sälja något där man kan ha upparbetningstid innan det rullar. En enmanskonsult flyger rätt enkelt från dag ett, den typen av företag går under för att man överskattade hur bra och ”like:able” och hur bra man är på att sälja sig själv. (Ogillar man t.ex. intervjusituationen så ska man inte bli enmanskonsult. )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Nja säger jag då, det är ”normala” småföretag, butiker, resturanger, man ska tillverka/sälja något där man kan ha upparbetningstid innan det rullar. En enmanskonsult flyger rätt enkelt från dag ett, den typen av företag går under för att man överskattade hur bra och ”like:able” och hur bra man är på att sälja sig själv. (Ogillar man t.ex. intervjusituationen så ska man inte bli enmanskonsult. )

Det måste ta ett tag även för sprillans nya konsulter att hitta kunder.

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Går i tankar att starta eget konsult företag.
Jag har jobbat länge med IT infra/nät både som konsult och anställd. CNNP, CCDP, CCIE written avklarat... men det känns inte så relevant just nu. Driver och tittar på AWS/Cloud lösningar på egen hand, försöker hitta synergier med det jag kan bäst.

Varför?, utveckling framför allt, växa som människa, flexibilitet, mångfald.

Pirrar i magen när man tänker på det.
Övergången från anställning till eget.
Starta företag.
Hitta kunder.
Driva eget.
Marknadsföring, branding.
Hur man produktifierar sig själv.

Någon flera som gör det? Någon som har gjort det(bjuder gärna på lunch "if i get to pick your brain").

Hade varit kult att dela tankar och idéer.

Hur gick det med dina tankar, blev det något eget företag? Det har ju gått ett tag nu!