OpenMediaVault - Bootar inte (mdadm: No arrays found in config...)

Permalänk
Medlem

OpenMediaVault - Bootar inte (mdadm: No arrays found in config...)

Hej,

tänkte göra en överblivande burk till NAS/server och beslutade mig för att testa med OpenMediaVault.
Har gjort en USB-sticka med ISO och installationen går bra hela vägen fram tills när jag ska reboota och ta ur USB-stickan.
Får då upp texten: "mdadm: No arrays found in config file or automatically" i flera rader och sedan "- Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)"

Slutligen får jag upp BusyBox

Har sökt omkring och hittat att andra haft liknande problem och har efter det testat att trycka ESC > "e" och ändrat till "sdc1" (i grub screen) osv utan att lyckas.

Har ni några förslag?
Är rätt grön när det kommer till detta området, så förklara gärna så enkelt som möjligt

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du får kolla i bios så systemet startar från disken med Debian vilket är grunden i OMV.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Du får kolla i bios så systemet startar från disken med Debian vilket är grunden i OMV.

Det hade jag redan gjort, men blev inte klok på varför det inte funkade!
Hittade problemet tillslut och det verkar som att det inte fungerade pga att jag drog ut USB efter att jag tryckt "enter" vid "installation complete". Kortfattat sagt är jag tvungen att ta ut USB innan jag trycker enter för reboot.

Aja, man lär sig något nytt varje dag

Permalänk
Medlem

Ja, gjorde nog samma fel när jag installerade. Då är det bara att kolla pappans videor hur man fortsätter

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]