Ny datorstol/gamingstol för överviktig gamer

Permalänk
Medlem

Ny datorstol/gamingstol för överviktig gamer

Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att höra om detta men jag chansar här. Brukar alltid få bra hjälp från er på Sweclockers

Jag har haft jättedålig tur när det kommer till stolar eftersom jag är överviktig (hoppar mellan 120-125kg) och sitter i stolen ca 8-10 timmar varje dag (kan bli ännu mer ibland). Antingen har hjulen gått sönder, gaspumpen har gett sig eller så har stolen helt enkelt gett upp och börjat luta. Jag är ganska trött på att behöva köpa nya billiga stolar som kommer gå sönder efter ett tag, så nu när min datorstol är påväg att falla ihop vilken sekund som helst, så vill jag köpa en stol som jag vet kommer hålla i flera år.

Min budget ligger på runt 2500kr, men mitt max är 3000kr. Det måste inte vara ett välkänt märke, men jag undviker helst Jysk-stolar (och IKEA) då jag har bara haft dålig tur med dom. Behöver inte heller vara en gamingstol. Bara stolen håller länge, gärna minst 5 år.
Sen hade jag uppskattat om det fanns armstöd, höj-och-sänk funktion, garanti på ett par år och att det finns hjul på stolen (men det brukar ju nästan alla kontorsstolar ha). Resten kvittar.

Jag är 170cm lång, väger ungefär 120kg och är 23 år gammal just nu, ifall det spelar någon roll.

Om ni behöver någon mer info så är det bara att skriva! Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att en budget på 3000 kr rymmer stolar av riktigt hög kvalitet. Förmodligen behöver du kompromissa bort en del justeringsfunktioner, så du får en mer robust funktion i det som finns kvar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Lite dyrare förstås, men hade kollat på Secret Labs stolar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror inte att en budget på 3000 kr rymmer stolar av riktigt hög kvalitet. Förmodligen behöver du kompromissa bort en del justeringsfunktioner, så du får en mer robust funktion i det som finns kvar.

Hur mycket skulle du föreslå att jag ska öka min budget med? Har ingen koll på stolar alls numera..

Skrivet av anon42512:

Lite dyrare förstås, men hade kollat på Secret Labs stolar

Tack för tipset!

Visa signatur

Fractal Design Focus G Mini Black // MSI H310M PRO-VD // Intel Core i5 8400 2.8GHZ 9MB // Gigabyte GeForce GTX1050Ti WF OC 4GB // Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz // Toshiba OCZ TR200 240GB SSD

Permalänk
Medlem

@Titowam: Jag skulle alla gånger kolla på något begagnat istället med din budget och dina behov, då kan du få en riktigt bra kontorsstol istället för ett mycket lägre pris. Finns många företag som säljer och begagnat, eller snarare refurbished (vad det nu heter på svenska). Inom kontorsmöbler så behöver begagnat inte alls innebära sunkigt, t.ex. om du köper en stol i tåligt läder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

... eller snarare refurbished (vad det nu heter på svenska).

t.ex. "Renoverad"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

t.ex. "Renoverad"

Här är nog dock ett av de fall där svenskan saknar en direkt motsvarighet

refurbish, refurnish, redecorate, renovate - Refurbish means to "clean up again," refurnish means "to provide with new furnishings," redecorate means "to add new decoration(s)," and renovate means "renew or restore to as-new condition."

Permalänk
Medlem

Min Arozzi-stol så vart det en hög smäll en dag så gav gaspatronen nästan upp, det gick lyfta upp den igen, men så fort jag satt mig så sjönk den till botten inom 20 sekunder, och den började luta också, blev omöjligt att sitta i den. Har nu haft en Svive-stol från Komplett i 4 månader som ska klara upp till 150 Kg. Som dig så pendlar vikten, för mig mellan 105-115. Än så länge så har jag inga klagomål på stolen

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Har själv en Arozzi Vernazza, gjord för en storväxt då jag väger 125 och är 190lång, har haft mycket problem med min, den är bekväm och fejkskinner har hållit bra, började med att underredet gick av i metallen och jag slog i golvet, Arozzi var villiga med goodwill å skicka nytt underrede, 2 månader senare började gasliften strula, köpte en ny via hemsidan för 400kr som gav upp efter ett par månader...hade så gärna köpt deras sketna gaslift som ska hålla för betydligt högre last.

Blir Secret Labs eller Noblechairs under sommaren för min del, då ska jag slå sönder stoljäveln.

Permalänk
Medlem

Kolla efter begagnade kontrosstolar, rekomo (fd bafab) ex är ett av ställena du kan kolla.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X