Permalänk

Råd för renovering av vägg

Hej

Det visade sig vara väldigt dystert bakom det gamla köket. Vågar jag ge mig på att laga det här själv på något sätt? De två första bilderna kommer det vara köksbänkar och kakel mot den väggen. Jag kan sätta gipsskivor över och sen kakel på det men då tappar jag lite djup över bänkskivan.

Vad gäller det trasiga hörnet. Kan jag täcka det med tunnare plywood då det inte ska hänga något tungt på den väggen. Det är en dryg centimeter inneputs på betongen. Eller är det bästa att anlita en murare?

Visa signatur

System: Threadripper 3960X / Asus Strix TRX40-E Gaming / Corsair 64GB Dominator / ASUS RTX3090 TUF / Corsair MP600 2TB / Samsung 980Pro 2TB / Samsung 640Evo 2TB / BeQuiet Dark power 1200W / Fractal Design Define 7 XL / EKWB Full custom loop

Permalänk

Jag hade limmat dit rotgips/renoveringsgips över hela väggen. Är också mitt i en renovering där jag ska utföra detta imorgon faktiskt. Lycka till

Permalänk
Medlem

Hade anlitat en murare. Är så billigt numera med ROT att det inte ens lönar sig att leja någon svart.

Vi rev en vägg t.ex. landade på 2500 SEK totalt; trodde det skulle landa på flera tusen.

Om du tror att han bara behöver fylla i lite en murare så gör han/hon troligtvis det på 1-2 timmar medan om du ger dig på det själv tar det kanske en dag?

Om inte annat får då expertis hjälp som kan bedöma om du bör göra något annat i stället.

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Hade anlitat en murare. Är så billigt numera med ROT att det inte ens lönar sig att leja någon svart.

Vi rev en vägg t.ex. landade på 2500 SEK totalt; trodde det skulle landa på flera tusen.

Om du tror att han bara behöver fylla i lite en murare så gör han/hon troligtvis det på 1-2 timmar medan om du ger dig på det själv tar det kanske en dag?

Om inte annat får då expertis hjälp som kan bedöma om du bör göra något annat i stället.

Jo, själv får man hålla på en helg för att bli klar. Tack för svar!

Visa signatur

System: Threadripper 3960X / Asus Strix TRX40-E Gaming / Corsair 64GB Dominator / ASUS RTX3090 TUF / Corsair MP600 2TB / Samsung 980Pro 2TB / Samsung 640Evo 2TB / BeQuiet Dark power 1200W / Fractal Design Define 7 XL / EKWB Full custom loop

Permalänk
Medlem

Jag hade kört husfix över rubbet men kräver lite handlag för att få det jämnt. Plywood låter riskabelt, rör sig med temperatur och fuktighet. Gips är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mustalainen:

Jag hade limmat dit rotgips/renoveringsgips över hela väggen. Är också mitt i en renovering där jag ska utföra detta imorgon faktiskt. Lycka till

Vill ju till att man inte sen skruvar fast några skåp som trycker in gipsen där det är tomt bakom så att det spricker.

Permalänk

De två översta bilderna är inga problem om du ska kakla. Bara att lägga fix direkt på.. är det rejäla gropar som på första bilden kan du prima och lägga en omgång fix för att jämna till dagen innan. På hörnet skulle jag riva allt som är bom, är förmodligen hela väggsnutten. Vad man gör sedan beror på hur väggen kommer synas när det är klart. Putsa är fruktansvärt svårt att få jämt, lönar sig att ta hjälp om det är hela väggpartier.
Undvik gips direkt mot stenväggar mot yttervägg om du kan

Permalänk
Medlem

Jag hade i dit fall anlitat en murare till sådan här jobb som är lite utanför "skolboken" sådant som är mer standardiserat och går att läsa sig till hade jag hållit mig till, men mycket kommer an på hur hantverksskicklig du är och bekväm du är med olika typer av jobb.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av Bubben141:

De två översta bilderna är inga problem om du ska kakla. Bara att lägga fix direkt på.. är det rejäla gropar som på första bilden kan du prima och lägga en omgång fix för att jämna till dagen innan. På hörnet skulle jag riva allt som är bom, är förmodligen hela väggsnutten. Vad man gör sedan beror på hur väggen kommer synas när det är klart. Putsa är fruktansvärt svårt att få jämt, lönar sig att ta hjälp om det är hela väggpartier.
Undvik gips direkt mot stenväggar mot yttervägg om du kan

Jepp hela hörnet kommer försvinna om man river bort allt löst. Det är en innervägg i det här fallet. Så gips kan funka här. Men med all puts är det lite lurigt att borra.

Visa signatur