Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Vilken är bäst då?
Asus RT-AC86U verkar vara mycket populär men ej Wifi 6

Asus RT-AX92U är ju med Wifi 6 dock precis på budgetgränsen

Billig på WH just nu https://www.webhallen.com/se/product/309052-Asus-RT-AX92U-AX6...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag tänker nu att jag behöver en egen router, jag fick efter lite om och men skaffat Telenors "nya" "bästa någonsin" router med Wifi 6, ser ut som en ful jävla 3D dimensionell servett, går inte att ställa eller lägga på bra ställe någonstans...

Hursomhelst, efter jag erhöll skräpet så har Qbittorrent betett sig väldigt konstigt, och nu ser jag att även Steam beter sig lika konstigt.
Så här ser alltid nerladdningar ut från Steam

https://i.imgur.com/nntO6oG.png
https://i.imgur.com/nntO6oG.png

Spikar hela tiden som ni ser, men med qbittorrent händer en helt annan procedur,
https://i.imgur.com/n6v9soO.png
https://i.imgur.com/n6v9soO.png

Här så när jag drar igång en torrent med bra hälsa, så tankar den sönder hela mitt internet totalt, går inte att gå in på någon hemsida varken via telefonens wifi till routern, eller trådad anslutning från datorn
Och samtidigt så går hastigheten som ni ser på grafen i bilden, upp och ner, men så fort jag stänger av torrenten, då drar vanliga internet igång igen!
Däremot med steams nerladdning så fungerar vanliga internet även när den tankar via steam
Har även testat olika hosts från steams nerladdning utan någon synlig skillnad

Har aldrig haft sådana här problem innan jag FATTAR inte vad det är??
Kodad throttling från Telenor eller något??

Vad bör jag kolla upp?
Ska jag köpa en ny router på en gång?

Värt att notera jag har 1000/1000 lina.

Väcker liv i denna tråd, hur gick det? Köpte du en ny router? Jag sitter i samma sits och efter att ha pratat med en ärlig kille på Telenors support som idiotförklarade både routern och ansvariga chefer på Telenor så är även jag sugen på att byta upp mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Väcker liv i denna tråd, hur gick det? Köpte du en ny router? Jag sitter i samma sits och efter att ha pratat med en ärlig kille på Telenors support som idiotförklarade både routern och ansvariga chefer på Telenor så är även jag sugen på att byta upp mig..

Jodå, det gick fan inte att ha det på det viset. Ren dynga deras "nya prisvinnande" router, köpte mig RT-AX92U istället, har inte haft en syl av problem sedan dess, allt går att ändra på som man känner för, och trevligt med att kunna ha både Wifi 6& 2,4Ghz och 5Ghz på olika band så man kan välja med t.ex telefonen osv
Kul med all statistik och se vad som tar upp bandbredd också.
Gedigen interface, är verkligen som dag och natt mellan telenors skit och en egen router

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jodå, det gick fan inte att ha det på det viset. Ren dynga deras "nya prisvinnande" router, köpte mig RT-AX92U istället, har inte haft en syl av problem sedan dess, allt går att ändra på som man känner för, och trevligt med att kunna ha både Wifi 6& 2,4Ghz och 5Ghz på olika band så man kan välja med t.ex telefonen osv
Kul med all statistik och se vad som tar upp bandbredd också.
Gedigen interface, är verkligen som dag och natt mellan telenors skit och en egen router

Grymt, får bli något sånt för mig också tror jag 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

8.1 var inget superbra val då den är designad för väldigt korta avstånd. Hade vart ett bättre val med cat7.

Skrivet av totte1015:

Usch nä fy...

Men nästa fråga, det verkar ju som ASUS leder i fronten med en bra och rimligt pris på router, är Wifi 6 värt att ha?
Spelar Quest 2 till och från och kommer det ge markant skillnad i latency?
Har även min telefon som stödjer Wifi 6 så hade gärna tittat närmare på om det är värt, eller om Wifi 5 är lika bra

Jaha det visste jag inte, men å andra sidan från väggen till routern är det 2m dragen kabel, och tillbaka är det 1,5m så det är ju inga långa avstånd direkt.

Så länge det inte är över mellan 30 m och 36 m så bör det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Så länge det inte är över mellan 30 m och 36 m så bör det inte vara några problem.

Va, vad menar du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Va, vad menar du?

De pratade om Cat 8.1 kabel som är designat för korta avstånd för att användas i datacenter och har enligt specifikation en ”maxgräns” på 30-36m

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

De pratade om Cat 8.1 kabel som är designat för korta avstånd för att användas i datacenter och har enligt specifikation en ”maxgräns” på 30-36m

Ok fattar, tack. 👍

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hur öppna portar i denna routern? Verkar ej fungera för mig. Går att fylla i osv men verkar inte gälla, då alla portcheck sidor påstår att de inte kan lyssna eller se en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur öppna portar i denna routern? Verkar ej fungera för mig. Går att fylla i osv men verkar inte gälla, då alla portcheck sidor påstår att de inte kan lyssna eller se en.

Får du publik IP-adress från din ISP då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nozomi:

Förutom tipset om publikt IP.
1. Om det inte fungerar att öppna portar, prova att starta om routern. Vissa routers behöver detta.
2. Använd programmet som du ska ansluta med för att testa och inte en port-checker. En port-checker kan egentligen inte kolla om en port är öppen, utan den kollar om något svarar. Det är inte alltid svaret blir som förväntat. Ibland kanske en server inte svarar alls för att den inte känner igen frågan som kommer.

Vad är det för server du kör?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Öppna en webbläsare och skriv 192.168.1 i adressfältet. Tryck sedan på Enter.
Logga in med dina användaruppgifter. Användarnamnet är Administrator eller Admin. Lösenordet (Access key) hittar du på undersidan eller baksidan av routern.
Klcka på WAN services och sedan på Add new port mapping
Fyll i fältens namn:
- Name: Ange valfritt namn, till exempel vad du öppnar porten för
- Protocol: Välj TCP och/eller UDP beroende på port du vill öppna. Kolla detta med din arbetsgivare.
- WAN-port samt LAN-port: Ange den port du vill öppna. Du måste fylla i båda fälten, även om du bara öppnar en port. Kolla även detta med din arbetsgivare.
Klicka på Add till höger

https://www.telenor.se/support/vanliga-fragor/corona/jag-jobb...

Hoppas det hjälper dig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggzter:

Logga in med dina användaruppgifter. Användarnamnet är Administrator eller Admin. Lösenordet (Access key) hittar du på undersidan eller baksidan av routern.
Fyll i fältens namn:
- Protocol: Välj TCP och/eller UDP beroende på port du vill öppna. Kolla detta med din arbetsgivare.
- WAN-port samt LAN-port: Ange den port du vill öppna. Du måste fylla i båda fälten, även om du bara öppnar en port. Kolla även detta med din arbetsgivare.
Klicka på Add till höger

Hoppas det hjälper dig

En helt annan router det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggzter:

Fyll i fältens namn:
Klicka på Add till höger

Hoppas det hjälper dig

Årets trådlyft

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Använd aldrig routern som du får av ISP. De är och kommer alltid vara dynga.

Det är absolut inte min erfarenhet, från Telenors router som man fick vid 1000/1000 fiberlan-anslutning för 3 år sedan var det inga problem, alltid lägst ping/ms i CS:GO samtidigt som qBittorrent var igång på samma dator med nära 1000 torrents.

Nu med Tele2's router man fick vid 1000/1000 fiberlan-anslutning när jag bytte för ca 6 månader sedan, så är det samma visa för mig. Återigen lägst ping/ms i flertalet spel samtidigt som qBittorrent är igång i bakgrunden med samma torrents.

Jag hade en Asus RT-AC87U eller något liknande som då kostade runt ~2000kr för 3 år sedan, som faktiskt presterade sämre än den som jag fick låna, så den har fått stå och samla damm. Visst, den erbjuder större inställningsmöjligheter, men när jag får utmärkt prestanda direkt från låne-routern kändes det onödigt att pilla, och jag behövde inte extra funktioner.

Allt är mätt med kabel. Kan tillägga att jag inte har så många enheter anslutna till routern då jag bor själv i lägenheten (dock 2 datorer och NAS med kabel och TV + 4 mobila enheter anslutna trådlöst), så om flera använder samtidigt kanske det har större påverkan. Men att dra allt över en kam och säga att det är dynga, och alltid kommer att vara det känns missvisande eller tom falskt.

EDIT: såg nu att någon bumpat upp tråden, ursäkta. Men det jag skrev stämmer fortfarande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Man kan inte ens konfiguerar fasta ip addresser till sina lokala klienter. Så jävla värdelöst. Det är livsviktigt för en hel del saker och intern kommunikation och access på det lokala nätet. Skrivare, laptop, dator, tv mm .. förenklar en del.

Om man kunde roota denna och återställa till orginal firmware, utan telenor så kan man nog hitta alla dessa funktioner underliggande.

Telenor IT verkar suga hårt. Det ser man bara man loggar in på deras hemsida. Sen har ett team fått i uppgift att implementera något för denna routern och kastat ut det som finns underliggande. Så onödigt då det underliggande troligtvis fungerar eftersom man ändå kan använda egen extern router.

De kunde byggt på det underliggande istället för att helt börjat från scratch. Om någon kommer på hur man kan kastar ut denna software hade det vart något.

För mig är detta oanvändbart.