Ebay konto avstängt efter 10 minuter

Permalänk
Medlem

Ebay konto avstängt efter 10 minuter

I somras skapade jag mitt första eBay-konto men kontot stängdes av nästan omedelbart utan anledning. Det enda jag han göra var att lägga en vara i kundvagnen och "Watchlist".

Jag har försökt att kontakta ebay ett par gånger och jag får alltid svaret:
" Thank you. In review, we see that our team made the difficult decision to part ways due to concerns with the activity on the account. There will be no appeals for this decision, unfortunately, and any further accounts found to be opened or used to get around this decision will also be suspended."

Har inte brytt mig så mycket sedan dess men nu skulle jag behöva ett konto på Ebay. Någon som varit med om detta tidigare eller vet hur man kan lösa det ?

Permalänk

Någon med liknande adress har väl gjort något dumt på Ebay och så tror de att du är samma person som den som gjorde något dumt. Om du delar gatunamn+nummer med andra (vanligt om man bor i lägenhet) kanske det räcker om någon av de andra beter sig illa för att alla ska spärras. I och med att Ebay inte säger varför du inte får skapa ett konto går det dock inte att veta vad felet är. Testa att begära ett GDPR-utdrag från Ebay och se om det står något där. Vet inte om tingsrätten kan tvinga Ebay att öppna kontot igen.

Permalänk
Medlem

Ja något sådant kan det nog vara. Verkar som att andra som råkat ut för detta har löst det genom ringa till Ebay så att dom kan bekräfta ens identitet.

Permalänk

Hallå!

Detta hände mig nyss, helt makalöst.
Först fick jag meddelande att detta löser vi (eBay). Jag fick ett nr att ringa och en token-kod.

Men jag kunde ej ringa ut till detta nr, det fattades en siffra(?).
Jag lyckades hitta andra eBay nr som gick att ringa till. Men tyvärr var det bara en telefonsvarare där som sa att nr ej var i bruk längre.

Efterfrågade ett korrekt nr, men här vände eBay helt och hållet och sa att de hade kollat mitt konto "lite mer". Nu fanns det längre inget att göra åt saken.

Hur kommer detta sig?

Har ej försökt att sälja något.
Har ej försökt köpa något.
Har alltså aldrig använt eBay tidigare.

Försökte kontakta en säljare, om mer information om en annons. Vilket säljaren själv sagt var helt okej att göra, i sin annonsen.

Men nu är jag alltså helt avstängd, utan förklaring och utan någon som helst hjälp.
Samt att de nämner att jag inte kan skapa nya konton.

Har aldrig varit med om något liknande , handlat saker från hela världen med denna mejl (gmail) som jag angivit. Men här tog det tydligen stopp...

Är det fler här på Sweclockers som råkat ut för detta?
Verkar helt bisarrt, att de skulle blockera alla i trappen/området för att det finns/funnits någon som missbrukat sitt eBay konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vet inte om tingsrätten kan tvinga Ebay att öppna kontot igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vet inte om tingsrätten kan tvinga Ebay att öppna kontot igen.

Tveksamt, det finns ingen lag som tvingar Ebay att göra affärer med någon över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiredMike:

Hallå!

Detta hände mig nyss, helt makalöst.
Först fick jag meddelande att detta löser vi (eBay). Jag fick ett nr att ringa och en token-kod.

Men jag kunde ej ringa ut till detta nr, det fattades en siffra(?).
Jag lyckades hitta andra eBay nr som gick att ringa till. Men tyvärr var det bara en telefonsvarare där som sa att nr ej var i bruk längre.

Efterfrågade ett korrekt nr, men här vände eBay helt och hållet och sa att de hade kollat mitt konto "lite mer". Nu fanns det längre inget att göra åt saken.

Hur kommer detta sig?

Har ej försökt att sälja något.
Har ej försökt köpa något.
Har alltså aldrig använt eBay tidigare.

Försökte kontakta en säljare, om mer information om en annons. Vilket säljaren själv sagt var helt okej att göra, i sin annonsen.

Men nu är jag alltså helt avstängd, utan förklaring och utan någon som helst hjälp.
Samt att de nämner att jag inte kan skapa nya konton.

Har aldrig varit med om något liknande , handlat saker från hela världen med denna mejl (gmail) som jag angivit. Men här tog det tydligen stopp...

Är det fler här på Sweclockers som råkat ut för detta?
Verkar helt bisarrt, att de skulle blockera alla i trappen/området för att det finns/funnits någon som missbrukat sitt eBay konto?

Hej! Lyckades du någonsin att lösa det här? haha

Permalänk
Medlem

Tråden förtäljer inte vilken ebay det rör sig om.
Com eller co.uk?

Brukade köpa billiga licenser på ebay.co.uk
(£2 för win10pro). Funkade bra, sist jag var där var förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tråden förtäljer inte vilken ebay det rör sig om.
Com eller co.uk?

Brukade köpa billiga licenser på ebay.co.uk
(£2 för win10pro). Funkade bra, sist jag var där var förra året.

Man använder samma konto på båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av 11aa:

Man använder samma konto på båda

Okej, annorlunda än Amazon då.
TS får väl registrera sig med annan e-post, annat kontokort och göra det med annan IP-adress.
Borde gå.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det möjligen så att ni sitter bakom CGN och nån som delar ip gjort nått ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ebay har miljoner med kunder och mycket, mycket, färre anställda som jobbar med att hjälpa dessa, att hjälpa den lilla andelen av avstängda som blivit felaktigt avstängda skulle ta allt för mycket tid sett till att de även skulle behöva lägga ner tid på de som har fått sina konton nedstängda av helt korrekta skäl. Så de bryr sig helt enkelt inte.

Om möjligt be en partner, syskon, förälder, släkting, arbetskamrat, eller något annan att sätta upp ett konto och gör vad du behöver genom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Okej, annorlunda än Amazon då.

Där är också samma konto för båda, förutom co.jp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Där är också samma konto för båda, förutom co.jp.

Mitt svenska konto funkar inte i Tyskland och vice versa.
Har därför två konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Mitt svenska konto funkar inte i Tyskland och vice versa.
Har därför två konton.

Mitt svenska konto fungerar på både Tyska och UK sidan. Har också kunnat logga in på både franska och spanska sidan utan något problem. Något fel hos dig/på ditt konto i så fall. Jag skapade mitt Amazon konto på UK sidan tror jag och har sedan använt samma konto överallt, inklusive svenska sidan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mitt svenska konto fungerar på både Tyska och UK sidan. Har också kunnat logga in på både franska och spanska sidan utan något problem. Något fel hos dig/på ditt konto i så fall. Jag skapade mitt Amazon konto på UK sidan tror jag och har sedan använt samma konto överallt, inklusive svenska sidan

Jag skapade mitt första på amazon.de för många år sedan.
När amazon.se drog igång, försökte jag logga in där med mitt tyska konto, funkade inte. Fick skapa ett svenskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag skapade mitt första på amazon.de för många år sedan.
När amazon.se drog igång, försökte jag logga in där med mitt tyska konto, funkade inte. Fick skapa ett svenskt.

Testade du och kontakta Amazon om ditt problem? Som sagt, jag har kunnat logga in med samma konto på .se, .de, .fr, .es, .co.uk och .com sidan utan något problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Testade du och kontakta Amazon om ditt problem? Som sagt, jag har kunnat logga in med samma konto på .se, .de, .fr, .es, .co.uk och .com sidan utan något problem

Amazon.se var så svajig första veckan vid lansering, så brydde mig inte krångla. Antog att man fick starta ett svenskt konto då det tyska inte funkade, och det funkade ju med svenskt. Amazon Prime funkar bara från .se. (eller .de om jag har prime där). Pratar alltså om "fri frakt", inte filmerna.

Permalänk
Skrivet av 11aa:

Hej! Lyckades du någonsin att lösa det här? haha

Förlåt för sent svar, jösses..
Nej! Jag fick helt enkelt göra ett nytt konto. Missade naturligtvis att köpa objektet jag var intresserad av..
Väldigt märkligt system måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiredMike:

Förlåt för sent svar, jösses..
Nej! Jag fick helt enkelt göra ett nytt konto. Missade naturligtvis att köpa objektet jag var intresserad av..
Väldigt märkligt system måste jag säga.

Detta hände mig igår, superirriterande =/
Kunde du skapa konto med samma mail eller fick du använda en annan?

Permalänk
Skrivet av saturn5:

Detta hände mig igår, superirriterande =/
Kunde du skapa konto med samma mail eller fick du använda en annan?

Var tvungen att kolla upp, och kan fortfarande logga in på det avstängda kontot...
Trodde att det var bortaget helt, prövar att avsluta. Skulle ta upp emot 24h innan jag får beskedd.

"..we may need you to provide additional information, or take certain actions, in order to close you account."

Misstänker att den mailen kommer att bli blockerad(?)...

Permalänk

Samma sak har hänt mig nu.

Jag skapade ett Ebay-konto för att kunna köpa en bok som jag länge letat efter från en butik i England.

Det fungerade jättebra till att börja med. Jag gjorde min beställning, fixade med betalning o.s.v.

En kvart senare får jag reda på att mitt Ebay-konto "has been indefinitely suspended".

Men jag får inte reda på varför!

I tre dagar har jag hållit på och skickat förfrågningar till Ebay om detta men de vägrar att svara. Jag får samma meningslösa svar gång på gång.

I alla civiliserade länder får man ju veta VARFÖR man blir straffad om man begått ett brott, men inte på Ebay.

För mig är det viktigt att få reda på orsaken, jag menar det kan ju vara någon annan som använder min identitet och har orsakat detta problem. Hur ska jag då kunna stoppa sådant om jag inte får reda på vad som har hänt och vad jag anklagas för?

Det märkliga är att affären tycks ha gått igenom. En summa har dragits från mitt konto och boken är tydligen på väg.