Permalänk
Medlem

Vanligt med pixelfel?

Hur vanligt är det med pixelfel nu för tiden?

Är inne på att byta in min tredje skärm (Acer x34gs) med pixelfel.
- 1:a pixelfel grön nära mitten.
- 2:a rad med döda pixlar längs botten (skärmen såg använd ut med fingeravtryck samt skitig skärm) helt klart tillverkningfel.
- 3:a felfri de 2 första dagarna för att sen utveckla 4 gröna pixlar (fick bort 2 med udpixel samt 1 som började lysa svagare men fortfarande 2 gröna pixlar vid mörk bakgrund).

Kommer prova på en 4:e men nu börjar de bli jobbigt.
Trodde att pixelfel i dagsläget var ovanligt och det är mer IPS glow samt backligt bleed (beroende på panelteknik man väljer) som kan vara saker man kan komma att få leva med i varrierande grad, men pixelfel ser jag alltid som fel oavsätt antal.
Och att det dyker upp efter en tid har jag inte hört innan utan fick man skärmen utan pixel fel då var det vara säkert, bara haft TN paneler innan dock.

Är det alltid denna strid med att få en bra skärm eller ha jag haft ovanlig tur innan?

Inet har som tur är en bra retur policy och har varit toppen att ha och göra med.

Permalänk
Medlem

Byt på ångerrätten eller öppet köp, haft ett tiotal skärmar och aldrig pixelfel.
Förutom dom mina barn har fixat åt mig med ett skohorn

Jag hade aldrig accepterat en ny skärm med så synliga defekter.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Byt på ångerrätten eller öppet köp, haft ett tiotal skärmar och aldrig pixelfel.
Förutom dom mina barn har fixat åt mig med ett skohorn

Jag hade aldrig accepterat en ny skärm med så synliga defekter.

Jo jag har skärm 2 på väg till Inet nu och kommer att göra en återköps anmälan på skärm 3.
Av alla prylar till datorn är de alltid de med skärmteknik som QA kontrollen missar på. Tråkigt att hålla på så här men en skärm är ju det man tittar på hela tiden så de om något måste vara bra.
Att pixelfel automatiskt inte ses som en defekt av tillverkaren tycker jag är kasst, kan ju istället vara så att de säljer de panelerna som 2:a klass produkter istället (då vet kunden vad de köper) istället för som nu låta återförsäljaren ta smällen för deras dålig QA kontroll.

Permalänk
Medlem

Jobbar inte inom RMA på något företag så kan inte direkt säga.

Men personligen har jag inte fått pixelfel och det står tre skärmar på mitt skrivbord (2 IPS och en VA). Även haft några andra TN skärmar. Jag sätter mig dock inte och kollar skärmarna för sånt. Ser jag inte något vid vanlig användning så är det bra. Kommer liksom inte öppna paint och kolla hela skärmen i varje färg för att se brister.

Det är dock två pixlar som halvtdött på min u2711 efter ha varit påslagen i typ 7 år (men något jag inte ens ser varje dag).

Farsan fick dock någon bråkig pixel på en 900kr TN skärm för några år sen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.