Permalänk
Medlem

Publik maillista

Hej,
Jag har ett gäng mailadresser i en förening. Jag skulle vilja skapa dessa som en publik maillista så att medlemmarna kan använda den. Går detta? Jag har hittat Carddav free men den funkar inte trots att jag provat med olika tjänster.

Någon som har en lösning på detta.

Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med "publik maillista"?

Alltså, typ som en adressbok som flera personer kan titta på? Eller som en mailadress som man kan skicka med som går till alla?

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på GDPR. Du får bara använda adresserna för det syfte du samlat in dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

nu går jag på oderland som jag har som webhotell, men där kan jag skapa en mailing lista, så att när jag skickat ett mail till en specifik epost adress, typ mail.lista@dindomän.se så vidarebefodras den till alla på listan, vet inte om det skulle fungera för det du vill? eller om ni har tillgång till en domän eller något sådant alls.
har inte gjort det lokalt mer än skapat en mail grupp i outlook som vi la in på de användare som skulle ha tillgång till det.*

men som de säger tidigare, tänk på att inte alla på listan kanske går med på att andra än bara föreningsansvariga får tillgång till deras epost, så dubbelkolla, tror inte det är några problem, men ändå kan vara bra att checka innan.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad menar du med "publik maillista"?

Alltså, typ som en adressbok som flera personer kan titta på? Eller som en mailadress som man kan skicka med som går till alla?

En epost som går till samtliga den skall även gå att använda från olika platformar dvs skapa en på tex hotmail är ingen lösning.
/Karos

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

nu går jag på oderland som jag har som webhotell, men där kan jag skapa en mailing lista, så att när jag skickat ett mail till en specifik epost adress, typ mail.lista@dindomän.se så vidarebefodras den till alla på listan, vet inte om det skulle fungera för det du vill? eller om ni har tillgång till en domän eller något sådant alls.
har inte gjort det lokalt mer än skapat en mail grupp i outlook som vi la in på de användare som skulle ha tillgång till det.*

men som de säger tidigare, tänk på att inte alla på listan kanske går med på att andra än bara föreningsansvariga får tillgång till deras epost, så dubbelkolla, tror inte det är några problem, men ändå kan vara bra att checka innan.

Medlemmar får godkänna om dom vill vara med i den publika och att det innebär om man svarar så syns ens epost.
/Karos

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karos:

En epost som går till samtliga den skall även gå att använda från olika platformar dvs skapa en på tex hotmail är ingen lösning.
/Karos

Google Groups?

Folk kan gå med i den maillistan oavsett vilken mail de har

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Google Groups?

Folk kan gå med i den maillistan oavsett vilken mail de har

Tack det skall jag prova.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karos:

/Karos

Vilken plattform som kan hantera mail saknar webbläsare ?
Jag kan förstå om du inte vill använda nån specifik tjänst men jag förstår inte påståendet att en webbaserad tjänst inte skulle fungera tekniskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilken plattform som kan hantera mail saknar webbläsare ?
Jag kan förstå om du inte vill använda nån specifik tjänst men jag förstår inte påståendet att en webbaserad tjänst inte skulle fungera tekniskt.

Jag menar att skulle jag använda mig av hotmail och skapar en maillista där så kan inte en annan användare med tex gmail använda samma mailinglista.