Bästa sättet att säkra upp webcam (kamera och mikrofon)?
Som bekant har den tekniska utvecklingen + pandemin gjort att snart alla har en webcam, antingen inbyggd i laptops osv eller som externa enheter. Det är jättebra till mycket men för oss som är lite säkerhetsfokuserade så är det även en risk, i form av kapade kameror, avlyssnade konversationer och liknande. Är därför intresserad av vilka olika metoder och idéer som ni har för att komma till rätta med detta, men samtidigt på ett sådant sätt att man fortfarande kan använda både kamera och mikrofon vid behov utan allt för mycket strul och bök.
Har tittat på ett par varianter men ingen av dom känns direkt klockren eller säker, några exempel:
Privacy shield
Dessa är för det mesta enbart gjorda för att täcka kameran, men gör lite för att stänga av mikrofonen. Dessutom är risken nog rätt stor att man glömmer sätta på dom ibland kan jag tänka mig och då blir det i praktiken meningslöst.
Stänga av webcam via hårdvara
Här räknar jag in t.ex. dra ur sladden till externa webcams, disabla interna i BIOS osv. Detta fungerar rätt hyfsat ur ett säkerhetsperspektiv, men desto sämre ut en användarperspektiv, i en värld där man hyfsat snabbt kan behöva aktivera dessa, tom om man får ett oplanerat samtal på Teams. Detta körde jag tidigare, att ha båda avstängda i BIOS (laptop) och bara aktivera dom för planerade möten, men det känns inte som det funkar 2021. Har funderat på om det kan finnas någon lösning med typ en extern webcam med en USB kabel med on/off switch (eller att man bara rycker ur kabeln) men det lär leda till samma problem som nedan.
Stänga av Webcam via mjukvara
Här finns det olika varianter, allt ifrån rena mjukvaruswitchar till att t.ex. disabla drivrutinerna till enheterna. Inget av dom känns dock riktigt helt lämpliga, rena mjukvaruswitchar osv känns inte direkt säkert, medan att disabla drivrutinera är något säkrare men då genast leder till problem med de flesta program som då glömmer bort enheterna och att det därför inte fungerar när dom aktiveras igen. Dessutom känns alltid mjukvara osäkrare än hårdvara.
Stänga av Webcam via OS
Iaf i Windows finns det numera inställningar för att på OS nivå styra tillgången till webcams. Min erfarenhet är dock att det i praktiken fungerar uselt, och att detta med att lägga in att vissa program ska få använda webcamen men inte andra i princip aldrig fungerar utan det blir allt eller inget som gäller.
osv....
Se gärna detta som mer av en fri diskussion kring webcams och säkerhet än specifika frågor. Lär vara fler än jag som funderat på detta av och till, och som kämpat för att hitta någon lösning som är både praktisk och någorlunda säker. Jag tänker mig här att målbilden är lite mer normalt behov av tillgänglighet och säkerhet, jobbar man typ på FRA eller liknande lär man ha hela andra krav på säkerhet. Rent allmänna tips som använd antivirus, brandvägg osv. ser jag som en självklarhet rent generellt så detta är väl mer tänkt att handla om det specifika problemet.
(Någon kanske tänker att man ser ju på indikatorn och kamera/mikrofon är igång men det verkar vara långt ifrån en självklarhet att det fungerar, t.ex. för Logitechs kameror kan man väl stänga av indikatorn via mjukvara osv. )