Husvagn (eller släp i allmänhet), hur planera rutter?

Permalänk
Lego Master

Husvagn (eller släp i allmänhet), hur planera rutter?

Vi blev nyligen med husvagn (Hobby 545 KMF de luxe för den som snackar sånt), och börjar planera de första lite längre turerna.
Det jag stöter på är att Google Maps (som ju måste anses vara standardapplikationen för vägbeskrivningar 2021) inte har något alternativ för att ställa in maxhastighet för turen. Eftersom jag som husvagnssläpare är begränsad till 80km/h, så skulle jag vilja planera rutterna efter det så jag vet hur lång tid det tar på riktigt att köra nånstans. Alla rutter jag planerar i Maps just nu antar att jag kör i högsta tillåtna hastighet, vilket ju drar ner tiden rejält jämfört med hur det kommer bli på riktigt.

Är det nån som har några bra tips på hur man kan komma runt det i Maps (att undvika motorvägar är bara en del av lösningen, det finns fortfarande gott om 100-vägar där ute..), alternativ nån annan app som går att skaffa som löser problemet?

Hur är det med dedikerade GPS-enheter nuförtiden, är de värda pengarna? Har de funktioner för det jag efterfrågar? Min senaste var en Tomtom Go från fan-vet-när som inte stödde nåt liknande, och inte längre stöds av Tomtom.

EDIT:
Jag tar och svarar mig själv ifall nån annan har samma fråga senare.
Verkar som att Garmin Camper-serien är poppis för just det jag efterfrågar, plus att den stöder Garmin BC 40. Det senare är trevligt eftersom jag redan var på jakt efter en trådlös backkamera att sätta bak på vagnen. Att slippa YTTERLIGARE en enhet i bilen är ju bara trevligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield