Induktionsspis eller spis med glaskeramikhäll? Vilken är snålast?

Permalänk
Medlem

Induktionsspis eller spis med glaskeramikhäll? Vilken är snålast?

Jag har en gammal spis med glaskeramikhäll och enligt specifikationerna drar hället 1200W per zon vilket är galet mycket. Kommer jag spara el på att ha en spis med induktionshäll?

Även ugnen drar sin beskärda del. Över och underelementen drar 1000W vardera. Det märks på elfakturan då jag använt ugnen ganska mycket på sista tiden.

Permalänk

Om vi bortser från Booster-funktionen som finns på majoriteten av induktionshällarna så drar en induktionshäll och en glaskeramikhäll lika mycket. Det är samma watteffekt på kopplingszonerna. Däremot så är ju en induktionshäll tre gånger "snabbare" än en glaskeramikhäll vid uppvärmning. (4x med booster)
Så ja. Du lär spara el och tid på att ha en induktionshäll.
Samma analogi kan du dra med varmluftsugn, eftersom den också har en effektivare uppvärmning. Jag tycker dock att varmluft är lite tricky så jag kör på vanlig under och övervärme fortfarande.

Tillägg:
Glaskeramik och induktionshällar använder samma storlek på säkringar (2x16) så där behöver du inte oroa dig för någon extra kabeldragning, men om du går från vanlig ugn till varmluftsugn så kommer den eventuellt kräva en till säkring. Kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har en gammal spis med glaskeramikhäll och enligt specifikationerna drar hället 1200W per zon vilket är galet mycket. Kommer jag spara el på att ha en spis med induktionshäll?

Även ugnen drar sin beskärda del. Över och underelementen drar 1000W vardera. Det märks på elfakturan då jag använt ugnen ganska mycket på sista tiden.

Induktion ska väl vara snålar som jag förstått det. Men värt att se efter om du även blir tvungen att byta ut stora delar av inkompatibelt köksgeråd. Är en kostnad som kan bli ganska stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Enda sättet du skulle spara några signifikanta mängder energi på är om du lagar mat mindre ofta, sen kan du också köpa en med hög energieffektivitet. Men vad den drar per zon är inte speciellt viktigt då den inte går på max hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du behöver nog inte stirra dig blind på märkeffekten i alla lägen. För inte kokar/steker du alltid på högsta läget? För det är ju endast då du drar konstant den effekten, alla lägen under så går ju plattorna intermittent till en specificerad grad. Samma sak gäller ugnen, max effekt tills temperaturen är nådd och sedan intermittent för att hålla den.

Det du kan göra för att minska förlusterna idag är att försöka använda lock (kanske kan gå på ett lägre effektläge) samt att gavla så lite som möjligt på ugnsluckan (inte släppa ut den varma luften).

Men visst en induktionshäll är effektivare än en glaskeramik ditto, då den enbart värmer upp kokkärlet istället för först värma upp elementet under keramiken som sedan skall värma upp kastrullen ovanför genom själva keramiken, det vill säga många lägen för förluster med glaskeramik häll.

Men som @cnst förutom ny spis så kommer du ju kanske behöva nya kok/stekkärl (testa om de är magnetiska så vet du) så du får räkna ut hur lång tid det skulle ta i skillnad i elförbrukning tills du går plus på investeringen (någonstans mellan många år och aldrig är min gissning). Vitvaror byter man väl nästan bara ifall den gamla går sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Kör du alltid plattor och ugn på max?

Din mat lär ju mest smaka kol

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Induktion ska väl vara snålar som jag förstått det. Men värt att se efter om du även blir tvungen att byta ut stora delar av inkompatibelt köksgeråd. Är en kostnad som kan bli ganska stor.

Mer effektiv i alla fall. Alltså mindre effektförlust i energiöverföringen. Det gäller att hålla isär begreppen.

Permalänk
Medlem

Alltså, verkningsgraden på en spis är i princip 100 %. Att göra värme är enkelt, det är ju det man annars med stor svårighet försöker undvika när man vill öka energieffektiviteten. Däremot kan värmen överföras till kastrullen mer eller mindre effektivt, respektive ugnen kan läcka mer eller mindre värme och ha olika stor innervolym. Fördelen med induktionshällar är att värmen uppstår i kokkärlet istället för i hällen och sedan överförs till det. Fördelen är väl störst för korta användningstider för en del av förlusten ligger i att man får restvärme i hällen (eller gjutjärnsplattan) till ingen annan nytta än uppvärmning av köket. I och med att plattan inte behöver bli varm först, så blir induktionshällen lite snabbare också, men nackdelen är att den bara fungerar med rätt typ av kokkärl. För en ugn har du ju inget val, det är konventionell värme i en eller annan form, men som sagt så kan bl a isoleringen vara mer eller mindre bra.

En rejäl vattenkokare som är ett mycket energieffektivt sätt att koka upp vatten på, kan ofta ligga runt 2000W. Det gör inte att den drar mer el för att koka upp vatten, utan att det går snabbare.

Permalänk
Medlem

En induktionshäll är ca 20% effektivare än en traditionell spis.

Ett räkneexempel om du använder en spisplatta 2 timmar om dagen (eller 2 spisplattor 1 timma om dagen). Vid maxeffekt blir det 2400wh med en traditionell spisplatta. Med en induktionshäll blir det ca 2000wh.

Med dagens elpriser blir det en besparing på ca 40 öre om dagen.

Jag föreslår macka och fil till middag en gång i veckan som billigast lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

En induktionshäll är ca 20% effektivare än en traditionell spis.

Ett räkneexempel om du använder en spisplatta 2 timmar om dagen (eller 2 spisplattor 1 timma om dagen). Vid maxeffekt blir det 2400wh med en traditionell spisplatta. Med en induktionshäll blir det ca 2000wh.

Med dagens elpriser blir det en besparing på ca 40 öre om dagen.

Jag föreslår macka och fil till middag en gång i veckan som billigast lösning.

Jag skulle nog tro att skillnaden minskar (om än kanske inte försvinner) ju längre drifttid man har per gång, eftersom den stora vinsten är att man kapar bort uppvärmningen av plattan, men den värms ju i längden upp bakvägen av kokkärlet. Det är ju i grunden samma sak som gör en vattenkokare effektivare än en vanlig spisplatta, eftersom "plattan" sitter inne i vattenkokaren så man slipper förlusten av att värma upp plattan, som i sin tur ska värma upp kastrullen. Plus att en vattenkokare går snabbare både av detta skäl och att de inte sällan har högre effekt än en spisplatta. Det är ju rätt lätt att se detta om man först ställer på en liter vatten på en kall platta och ser hur lång tid det tar att koka upp och sedan häller ut det och ställer på en liter till direkt efteråt på den redan uppvärma plattan.

Permalänk
Medlem

Låter konstigt att spisen skulle vara det du skulle spara mest el på. Med tanke på den är avstängd då du inte använder den. Har du annan elektronik i hushållet. Till exempel tv:n, stereo, datorn på standby. Sen att en induktionsspis är effektivare är ju bra om du känner att du måste byta.

Största elboven i huset är ändå uppvärmingen. Inte bara värmen i luften. Varje gång man badar så spikar man förbrukningen etc. Duscha och stänga av vattnet mellan intvål. Hålla fönster stängda. Använda öppen spis om man har tillgång till det.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Induktion har högre effektivitet, större andel av effekten går in i kastrullen som värme. En gammal spis är väldigt oeffektiv.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar men jag svarar lite åt gången får ta resten senare.

Skrivet av RakatKadaver:

Om vi bortser från Booster-funktionen som finns på majoriteten av induktionshällarna så drar en induktionshäll och en glaskeramikhäll lika mycket. Det är samma watteffekt på kopplingszonerna. Däremot så är ju en induktionshäll tre gånger "snabbare" än en glaskeramikhäll vid uppvärmning. (4x med booster)
Så ja. Du lär spara el och tid på att ha en induktionshäll.
Samma analogi kan du dra med varmluftsugn, eftersom den också har en effektivare uppvärmning. Jag tycker dock att varmluft är lite tricky så jag kör på vanlig under och övervärme fortfarande.

Tillägg:
Glaskeramik och induktionshällar använder samma storlek på säkringar (2x16) så där behöver du inte oroa dig för någon extra kabeldragning, men om du går från vanlig ugn till varmluftsugn så kommer den eventuellt kräva en till säkring. Kan vara värt att kolla upp.

Så en induktion är alltså snabbare? Jag brukar ofta använda ugnen att värma upp maten än mikron nuförtiden då det är naturligare och också kanske en förklaring till att jag förbrukat i genomsnitt 10kWh mer per månad än förra året.

Skrivet av cnst:

Tror ej det behövs har 20A i lägenheten.

Skrivet av Aktsu:

Enda sättet du skulle spara några signifikanta mängder energi på är om du lagar mat mindre ofta, sen kan du också köpa en med hög energieffektivitet. Men vad den drar per zon är inte speciellt viktigt då den inte går på max hela tiden.

Var ser man en fin lista på olika energieffektivitetsgrader på spisar någonstans? Min Electrolux är från 2010 en hyfsat budgetmodell från Electrolux men den har fungerat ganska bra men tror knappast den är säkert energisnål i dagens läge? Jag kommer inte få den utbytt gratis förrän 2028. Kommer jag spara att köpa en ny mer energieffektiv spis idag?

Skrivet av loefet:

Du behöver nog inte stirra dig blind på märkeffekten i alla lägen. För inte kokar/steker du alltid på högsta läget? För det är ju endast då du drar konstant den effekten, alla lägen under så går ju plattorna intermittent till en specificerad grad. Samma sak gäller ugnen, max effekt tills temperaturen är nådd och sedan intermittent för att hålla den.

Det du kan göra för att minska förlusterna idag är att försöka använda lock (kanske kan gå på ett lägre effektläge) samt att gavla så lite som möjligt på ugnsluckan (inte släppa ut den varma luften).

Men visst en induktionshäll är effektivare än en glaskeramik ditto, då den enbart värmer upp kokkärlet istället för först värma upp elementet under keramiken som sedan skall värma upp kastrullen ovanför genom själva keramiken, det vill säga många lägen för förluster med glaskeramik häll.

Men som @cnst förutom ny spis så kommer du ju kanske behöva nya kok/stekkärl (testa om de är magnetiska så vet du) så du får räkna ut hur lång tid det skulle ta i skillnad i elförbrukning tills du går plus på investeringen (någonstans mellan många år och aldrig är min gissning). Vitvaror byter man väl nästan bara ifall den gamla går sönder.

Använder alltid lock. Tveksam att kastrullerna klarar induktion blir att köpa nya. Se mitt svar över om jag kommer tjäna på detta.

Skrivet av Lagerlöf:

Kör du alltid plattor och ugn på max?

Din mat lär ju mest smaka kol

Aldrig!

Skrivet av dlq84:

Mer effektiv i alla fall. Alltså mindre effektförlust i energiöverföringen. Det gäller att hålla isär begreppen.

Så induktion är energisnålare?

Permalänk
Rekordmedlem

Desto högre effekt desto högre verkningsgrad bör en spis och ugn ha (inom rimliga gränser) för tiden den behöver för att värma upp nått blir kortare och förlusterna mot rummet i förhållande till maten bör minska, naturligtvis blir det inte bra om effekten är så hög att kokkärlen smälter men induktion värmer kärlet och är dessutom lättreglerat likt gas.
Äldre typer av elspisar värmer ju först spisen och sedan kärlet på nått sätt så det bli högre förluster pga massan i spisen.

Jag kan tex hinna göra kaffe utan att nått i induktionsplattan hinner värmas upp nått påtagligt, den går att ta på efter något 10 tal sekunder att man kokat upp vattnet så nästan all energi har hamnat i kaffekannan/vattnet och inte i plattan, att prova det med en icke induktionsspis gör att man bränner sig för plattan i sig måste ju värmas upp först innan den kan överföra värmen till kaffekannan.
"Småkok" går alltså mycket snabbt och effektivt och man värmer inte upp plattan/rummet lika mycket och även om plattan drar över 2kW så är mina 2 koppar kaffe klart på ca 2 minuter så kannan hinner alltså inte värma upp plattan särskilt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill bara lägga till lite på @RakatKadaver tillägg.

"Tillägg:
Glaskeramik och induktionshällar använder samma storlek på säkringar (2x16) så där behöver du inte oroa dig för någon extra kabeldragning, men om du går från vanlig ugn till varmluftsugn så kommer den eventuellt kräva en till säkring. Kan vara värt att kolla upp."

Kolla verkligen upp vad du har för säkring till spis. Äldre lägenheter/hus kan tyvärr ha 1x16 säkring, (jag har det :C)
Om vi pratar om traditionell spis med ugn, så kolla upp om den har funktioner så som varmluft, ångfunktion, pyrolytisk rengöring etc. Sådant drar tyvärr mycket ström och kan bli en deal-breaker på vissa spisar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack för alla svar men jag svarar lite åt gången får ta resten senare.

Så en induktion är alltså snabbare? Jag brukar ofta använda ugnen att värma upp maten än mikron nuförtiden då det är naturligare och också kanske en förklaring till att jag förbrukat i genomsnitt 10kWh mer per månad än förra året.

Tror ej det behövs har 20A i lägenheten.

Var ser man en fin lista på olika energieffektivitetsgrader på spisar någonstans? Min Electrolux är från 2010 en hyfsat budgetmodell från Electrolux men den har fungerat ganska bra men tror knappast den är säkert energisnål i dagens läge? Jag kommer inte få den utbytt gratis förrän 2028. Kommer jag spara att köpa en ny mer energieffektiv spis idag?

Använder alltid lock. Tveksam att kastrullerna klarar induktion blir att köpa nya. Se mitt svar över om jag kommer tjäna på detta.

Aldrig!

Så induktion är energisnålare?

Jag använder nästan enbart micron för att laga mat, en del mat blir bättre i micron, en del går snabbare, en del går att laga snabbt men man bör låta det ta tid för att det ska bli bra.
Jag har iofs en kombimicro så den kan köra varmluft och grill med microvågor och jag använder alla typerna av värme i den och det mesta man gör går snabbare då den kan börja värma upp saker direkt utan att ugnen i sig behöver vara uppvärmd så förlusterna mot rummet bli alltså mindre i den också, mer av energin man stoppar in hamnar i maten.

Att kunna laga mat snabbare gör det i allmänhet mer energieffektivt, all mat funkar inte att laga snabbt pga kemin som behöver ske men då får man helt enkelt ta det lugnt och låta det ta tid men att koka upp vatten är ju nått man kan göra nästan hur hårt som helst utan problem.

De flesta har nog också kastruller i rostfritt stål och de funkar bra med induktion så det är väl mest aluminiumprylar som kan vara problematiska och alu-kastruller är inte vanliga längre så i praktiken återstår det väl att stekpannan ska funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag använder nästan enbart micron för att laga mat, en del mat blir bättre i micron, en del går snabbare, en del går att laga snabbt men man bör låta det ta tid för att det ska bli bra.
Jag har iofs en kombimicro så den kan köra varmluft och grill med microvågor och jag använder alla typerna av värme i den och det mesta man gör går snabbare då den kan börja värma upp saker direkt utan att ugnen i sig behöver vara uppvärmd så förlusterna mot rummet bli alltså mindre i den också, mer av energin man stoppar in hamnar i maten.

Att kunna laga mat snabbare gör det i allmänhet mer energieffektivt, all mat funkar inte att laga snabbt pga kemin som behöver ske men då får man helt enkelt ta det lugnt och låta det ta tid men att koka upp vatten är ju nått man kan göra nästan hur hårt som helst utan problem.

De flesta har nog också kastruller i rostfritt stål och de funkar bra med induktion så det är väl mest aluminiumprylar som kan vara problematiska och alu-kastruller är inte vanliga längre så i praktiken återstår det väl att stekpannan ska funka.

Så en mikro med ugnfunktion är mer energieffektiv än en ugn att värma upp maten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Så en mikro med ugnfunktion är mer energieffektiv än en ugn att värma upp maten?

Ja handlar det om att värma redan lagad mat är micro ofta det bästa du kan använda.
Men en mer avancerad micro är också bra att laga mat i och numera finns det ju kombinerade ugnar som även kan ersätta en "vanlig" ugn och eftersom de har micro och kanske även ånga så kan du även laga det mesta i dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi gör lite baklängesräkning. Det är 7 år till ny spis. Säg att du köper en spis för 7000. Det är en tusenlapp om året eller ca 3 kr/dag. 3kr är ungefär 2 kWh. 2kWh är 2000 W i en timme vilket är ungefär full effekt under en timme. Jag tror inte att någon spis skulle kunna ge dig en sån besparing
Byter du kommer det vara av andra skäl som bekvämlighet

Permalänk
Medlem

I hemmiljö skaffar man inte en induktionsspis för att spara el. Detta för att skillnaden i pris mot vanlig glashäll vida överskrider denna spill värme besparing under spisens livslängd.
Gäller inte i restaurang kök med flertalet hällar där mer spill värme behöver kylas ner av en kylanläggning för att skapa bättre arbetsmiljö.

Induktion skaffar man p.g.a. dess fysikaliska egenskaper:

• Glasyta som inte blir varm där mat kan brännas vide eller att man själv bränner sig

• Snabbare uppkokning och snabb effekt-reglering låg fördröjning från att man vrider på vredet till att kärlet ändrar temperatur

Du kommer spara betydligt mycket mer om du skaffar dig en tryckkokare.

Ps. En annan sak som dok induktionshäll medger är att man kan isolera stora grytor med handdukar. Så att långkoket kan ske på lägre effekt
Detta för att det är mindre risk för handduken att ta eld, finns ju ingen hett platta som bränner handduken. Inget är dok helt riskfritt om man inte vet vad man gör. Och sen ska man orka krångla med det också

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

Ni som säger att en annan spis är mer effektiv, hur?

Jag menar, att göra el till värme är ju 100%. Det enda jag kan tänka på är den ena ungen är bättre isolerad och läcker mindre värme, eller värmeöverföringen mellan plattorna är bättre, vilket gör att de är snabbare, och mindre värme försvinner medans kärlet värms upp.

Men den värmeförlusten i plattorna är nog minimal. Ungens isolering skulle nog vara bra att kolla på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag menar, att göra el till värme är ju 100%. Det enda jag kan tänka på är den ena ungen är bättre isolerad och läcker mindre värme, eller värmeöverföringen mellan plattorna är bättre, vilket gör att de är snabbare, och mindre värme försvinner medans kärlet värms upp.

Men den värmeförlusten i plattorna är nog minimal. Ungens isolering skulle nog vara bra att kolla på.

Du värmer ofta inte upp lika mycket massa med induktion, visst kan de bli varma om du tex kör en stor gryta länge så den hinner leda värme till plattan men tex min kaffekanna hinner inte leda bort särskilt mycket energi till plattan och kaffet lär förbruka betydligt mindre energi än om jag gjort det på en spis där plattan först ska värmas innan kaffekannan värms.
Små/snabb kok blir alltså betydligt mer energieffektiva medan det blir mindre skillnader på långkok, detsamma gäller ju för micron och där kanske man också låter bli att värma upp kokkärl eller nått annat som är onödigt, du kan värma/laga mat på tallriken så många gånger är det mindre massa att värma upp.
En välisolerad ugn är bra för saker som tar länge men inte för saker som går att göra snabbt om det går att göra i micron eller snabbt i kombination med microvågor.
Tillagningstiden är alltså viktig för att spara energi, snabbt lagat sänker förlusterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är datan på min nuvarande spis. Är det mycket eller lite idag? Vilken energiklass skulle den platsa på i dag?

https://manualscollection.com/?fid=d5284f9e8b09fc0567f45216ae...

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi pratar om en skillnad på 10kwh på en månad så skulle jag säga att det är försumbart i längden. Även med ett riktigt dåligt elavtal borde det handla om max 30kr på en månad, dvs det skulle ta ganska lång tid att tjäna in pengarna som en ny ugn/spis kostar.

Byt grejerna när de är slutkörda eller trasiga, inte för att spara ett fåtal kronor per månad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

I hemmiljö skaffar man inte en induktionsspis för att spara el. Detta för att skillnaden i pris mot vanlig glashäll vida överskrider denna spill värme besparing under spisens livslängd.
Gäller inte i restaurang kök med flertalet hällar där mer spill värme behöver kylas ner av en kylanläggning för att skapa bättre arbetsmiljö.

Induktion skaffar man p.g.a. dess fysikaliska egenskaper:

• Glasyta som inte blir varm där mat kan brännas vide eller att man själv bränner sig

• Snabbare uppkokning och snabb effekt-reglering låg fördröjning från att man vrider på vredet till att kärlet ändrar temperatur

Du kommer spara betydligt mycket mer om du skaffar dig en tryckkokare.

Ps. En annan sak som dok induktionshäll medger är att man kan isolera stora grytor med handdukar. Så att långkoket kan ske på lägre effekt
Detta för att det är mindre risk för handduken att ta eld, finns ju ingen hett platta som bränner handduken. Inget är dok helt riskfritt om man inte vet vad man gör. Och sen ska man orka krångla med det också

För 10+ år sedan hade Råd&Rön (eller möjligen Energimyndigheten) en kalkyl där de menade att ett vanligt hushåll sparade in merkostnaden för en häll med induktion (kontra en konventionell häll) genom sänkt energiförbrukning. Kan dock inte hitta kalkylen nu, vet inte heller om den finns på webben då jag läste den i pappersfomat.

Om du faktiskt lagar mat på din spis skulle jag tro att det rent ekonomiskt är en "no brainer" att välja induktion idag med tanke på hur billiga de hällarna är nu.

Skrivet av Frejoh466:

Jag menar, att göra el till värme är ju 100%.

Om din vanliga glaskeramikhäll har en platta på 1500W och där tar det 10 minuter att koka upp en viss vattenmängd. En induktionshäll med en zon på 1500W kokar upp samma vattenmängd på ungefär halva tiden pga högre verkningsgrad. Värmen uppstå i kastrullens botten - du behöver inte först värma upp glaset som sedan ska värma upp kastrullen.
Tittar du på ett långkok minskar skillnaden då mängden energi som krävs för att hålla grytan sjudande är den samma oavsett om du kör en konventionell häll eller en induktionshäll.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

För 10+ år sedan hade Råd&Rön (eller möjligen Energimyndigheten) en kalkyl där de menade att ett vanligt hushåll sparade in merkostnaden för en häll med induktion (kontra en konventionell häll) genom sänkt energiförbrukning. Kan dock inte hitta kalkylen nu, vet inte heller om den finns på webben då jag läste den i pappersfomat.

Om du faktiskt lagar mat på din spis skulle jag tro att det rent ekonomiskt är en "no brainer" att välja induktion idag med tanke på hur billiga de hällarna är nu.

Om din vanliga glaskeramikhäll har en platta på 1500W och där tar det 10 minuter att koka upp en viss vattenmängd. En induktionshäll med en zon på 1500W kokar upp samma vattenmängd på ungefär halva tiden pga högre verkningsgrad. Värmen uppstå i kastrullens botten - du behöver inte först värma upp glaset som sedan ska värma upp kastrullen.
Tittar du på ett långkok minskar skillnaden då mängden energi som krävs för att hålla grytan sjudande är den samma oavsett om du kör en konventionell häll eller en induktionshäll.

Jag gissar att den kalkylen beräknade på skillnaden mellan att köpa en induktion och en glashäll. I det här fallet så har TS redan en fungerande spis så kalkylen blir väldigt mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Jag gissar att den kalkylen beräknade på skillnaden mellan att köpa en induktion och en glashäll. I det här fallet så har TS redan en fungerande spis så kalkylen blir väldigt mycket sämre.

Stämmer. TS verkar dessutom bo i en hyresrätt och då ser jag inte någon vits alls med att köpa spisen själv. Om du då inte absolut vill ha induktion av andra skäl än de ekonomiska och värden inte erbjuder det.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Frågan är vad kalkylen i så fall utgick ifrån (och det kan ju till och med ha varit gjutjärnsplattor). Sedan är en påtaglig bov, om man ska stirra på procent, att som jag ofta koka vatten till kaffe eller te. Då kan den delen lösas med en vattenkokare minst lika bra, plus att den dessutom slår av sig själv när vattnet kokar. Vad gäller kalkylen är den väl enastående usel för frågeställaren eftersom det verkar finnas en "gratisspis" i framtiden, vilket jag antar betyder att det är en hyresrätt. Att räkna hem det kan ju aldrig gå, helt oaktat att klagomålet mest verkar röra sig om att ugnen drar el. Och även om man säkert kan hitta en bättre isolerad ugn, så är grundproblemet ändå att det drar rätt mycket energi att värma saker i ugn istället för i mikro. Sedan blir det ibland bättre i ugnen, men då får man nog ta smällen på någon krona eller två.

Apropå det här med att koka vatten så testade jag faktiskt tidigare när jag ändå skulle ha lite vatten att koka upp en liter med kall platta och därefter en liter med varm platta på en av småplattorna på en vanlig keramikhäll. Det tog ca 9,5 minut med kall platta och ca 7,5 med varm. Ta det inte för helt exakt då jag inte mätte på sekunden, men om man tror på en 20-procentig besparing med induktion, så sitter den ju i stor utsträckning i detta (tidskillnad ca 25 %). Eftersom den här sortens plattor har termostat så är skillnaden förstås marginellt större i förbrukning, då den vid påslag kommer att vara på lite mer än när plattan redan är varm. Till skillnad från gamla gjutjärnsplattor utan termostat som börjar glöda till slut om man lämnar dem på utan något på dem...

En vattenkokare hade ju klarat av den här uppkokningen av vatten långt mycket snabbare eftersom effekten normalt är betydligt högre än en liten platta, plus att man slipper förluster i "överföringen". Jag vet inte vad den här spisen har, men snitteffekten med tanke på att plattan tidvis slår av pga termostaten är säkert hälften eller lägre jämfört med en vettig vattenkokare. Sedan är täcker just den aktuella kastrullen inte riktigt plattan helt, så där blir det ett litet effektläckage också. Jag kunde förstås ha tagit en större kastrull på en större platta och då rimligen fått ned tiden, men för att koka upp vatten som man inte ska koka pasta i e dyl brukar man ju ofta använda de mindre plattorna.

Permalänk
Inaktiv

Menar du 10kWh på spisen/ugnen per månad eller menar du en elräkning på totalt 10kWh
Om du menar spisen som jag misstänker då ingen kan ligga så lågt, hur har du fått fram värdet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Stämmer. TS verkar dessutom bo i en hyresrätt och då ser jag inte någon vits alls med att köpa spisen själv. Om du då inte absolut vill ha induktion av andra skäl än de ekonomiska och värden inte erbjuder det.

Man kan ju också fundera på tid som resurs - "tid är pengar", som ordspråket lyder. Om TS alltså använder spisen mycket kan han tjäna ganska mycket tid på en induktionshäll. Vi skaffade själva induktionshäll för några år sedan i samband med att föregående spis gick sönder, och det var en enorm skillnad. Nyligen flyttade vi till ett nytt hus, och det gick ungefär två veckor innan vi inte stod ut med glaskeramik längre och köpte en ny induktionsspis, trots att den befintliga spisen var fullt fungerande. Just tidsbesparingen är skäl nog för att jag aldrig mer kommer att finna mig i att vara utan induktionshäll. Dessutom blir det enklare att laga själva maten också, eftersom man har bättre kontroll över värmen, och skulle man någon gång råka koka över något är rengöringen enormt mycket enklare när plattorna inte bränner fast spillet omedelbart.

Vad gäller nackdelen som brukar lyftas om att induktion inte fungerar med alla kärl, så är det inte säkert att det är en relevant faktor för den enskilde. Vi behövde exempelvis inte byta ut ett enda kärl när vi bytte till induktion, trots att vi hade en del gamla grejer och aldrig tidigare hade funderat över om något vi köpte hade magnetisk botten eller ej.