Varför gör de på detta viset? (Telenor)
Bor i hyreslägenhet och har telenors fiber. Det är ett allmänt avtal för hela huset så kan inte välja något annat.
Den 17 januari var jag utan internet i en dag. Kollade på hemsidan och såg mycket riktigt att det var en driftstörning i mitt område. Tänkte inte mer på det och dagen efter var internetuppkopplingen i funktion igen.
Sen så försvann internet igen i fredags den 4 februari. Till min förvåning när jag kollar in på telenors hemsida så är det samma driftstörning som ligger kvar sen den 17 januari. Jaja, det kommer väl tillbaka snart tänker jag.
Det intressanta är att det står att problemet ska vara åtgärdat kl 13 samma dag. Sen när klockan slår 13 så ska det vara åtgärdat 21 samma dag. Klockan 21 ska det vara åtgärdat kl 13 nästföljande dag. Och så fortsätter det. Vad jag kan tänka mig är det inte någon som gör en realistisk uppskattning om när problemet kommer kunna vara löst, utan det måste handla om någon slags servicenivå i Telenors ärendehanteringssystem, typ; "såna här problem ska lösas inom 8 timmar annars så får du en röd lampa".
Efter några dagar lessnar jag då mobilsurfen börjar ta slut och ringer in till telenors kundtjänst. Får ett automatiskt meddelande om att jag har en driftstörning i min tjänst, vilket förstås är smidigt, men väljer att ändå komma i kontakt med kundtjänsten.
Där blir jag informerad om exakt vad jag kan läsa på hemsidan. Problemet kommer vara löst kl 13 (vilket i det fallet var om 2 minuter). Förklarar för kundtjänstmedarbetaren att det kommer det inte alls vara, utan klockan 13 kommer det bara ändras till att stå att problemet kommer vara löst kl 21. Han fortsätter med att envisas om att problemet visst kommer vara fixat klockan 13, även efter att klockan slagit 13...
Fick i och för sig information om att jag kan ringa in igen när driftstörningen är löst och berätta hur länge jag varit utan internet för att få avdrag på fakturan. Så något matnyttigt gav väl samtalet, men även det var information jag fick efterfråga själv och inget han bara berättade...
Vet inte riktigt vad jag vill diskutera, men tycker det hela bidrar till en konstig kundrelation. Jag kan inte få någon information om vad problemet handlar om eller om när det realistiskt sätt kommer kunna vara löst. Blir bara bortfnyst med att det kommer fungera igen när det står att det ska fungera utan att det stämmer. Jag skulle kunna gissa att det handlar om någon infrastruktur som pajjat och att de inte får tag på nya prylar pga kretsbrist eller dylikt? Men det är ju bara vilda gissningar. Hade Telenor kunnat ge mig ett par ord om något sådant och en eventuell realistisk uppskattning om när det kommer vara löst hade jag ju gått ifrån telefonsamtalet betydligt nöjdare.
Har ni varit med om liknande? Vad kan problemet bero på tror ni och hur tycker ni telenor hanterar sin kundkommunikation?
I think I'll have myself a beer...