Alla fyndtips från mellandagsrean

Varför gör de på detta viset? (Telenor)

Permalänk
Medlem

Varför gör de på detta viset? (Telenor)

Bor i hyreslägenhet och har telenors fiber. Det är ett allmänt avtal för hela huset så kan inte välja något annat.

Den 17 januari var jag utan internet i en dag. Kollade på hemsidan och såg mycket riktigt att det var en driftstörning i mitt område. Tänkte inte mer på det och dagen efter var internetuppkopplingen i funktion igen.

Sen så försvann internet igen i fredags den 4 februari. Till min förvåning när jag kollar in på telenors hemsida så är det samma driftstörning som ligger kvar sen den 17 januari. Jaja, det kommer väl tillbaka snart tänker jag.

Det intressanta är att det står att problemet ska vara åtgärdat kl 13 samma dag. Sen när klockan slår 13 så ska det vara åtgärdat 21 samma dag. Klockan 21 ska det vara åtgärdat kl 13 nästföljande dag. Och så fortsätter det. Vad jag kan tänka mig är det inte någon som gör en realistisk uppskattning om när problemet kommer kunna vara löst, utan det måste handla om någon slags servicenivå i Telenors ärendehanteringssystem, typ; "såna här problem ska lösas inom 8 timmar annars så får du en röd lampa".

Efter några dagar lessnar jag då mobilsurfen börjar ta slut och ringer in till telenors kundtjänst. Får ett automatiskt meddelande om att jag har en driftstörning i min tjänst, vilket förstås är smidigt, men väljer att ändå komma i kontakt med kundtjänsten.

Där blir jag informerad om exakt vad jag kan läsa på hemsidan. Problemet kommer vara löst kl 13 (vilket i det fallet var om 2 minuter). Förklarar för kundtjänstmedarbetaren att det kommer det inte alls vara, utan klockan 13 kommer det bara ändras till att stå att problemet kommer vara löst kl 21. Han fortsätter med att envisas om att problemet visst kommer vara fixat klockan 13, även efter att klockan slagit 13...

Fick i och för sig information om att jag kan ringa in igen när driftstörningen är löst och berätta hur länge jag varit utan internet för att få avdrag på fakturan. Så något matnyttigt gav väl samtalet, men även det var information jag fick efterfråga själv och inget han bara berättade...

Vet inte riktigt vad jag vill diskutera, men tycker det hela bidrar till en konstig kundrelation. Jag kan inte få någon information om vad problemet handlar om eller om när det realistiskt sätt kommer kunna vara löst. Blir bara bortfnyst med att det kommer fungera igen när det står att det ska fungera utan att det stämmer. Jag skulle kunna gissa att det handlar om någon infrastruktur som pajjat och att de inte får tag på nya prylar pga kretsbrist eller dylikt? Men det är ju bara vilda gissningar. Hade Telenor kunnat ge mig ett par ord om något sådant och en eventuell realistisk uppskattning om när det kommer vara löst hade jag ju gått ifrån telefonsamtalet betydligt nöjdare.

Har ni varit med om liknande? Vad kan problemet bero på tror ni och hur tycker ni telenor hanterar sin kundkommunikation?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Mitt internet gick ner till och från ca varannan minut till en gång i timmen. Kollade Telenors hemsida, inga störningar i ditt område. Lät det fortgå 2 dagar innan jag blev för irriterad och det även började bli värre. Telenors kundtjänst informera då om att dom visste om problemet och höll på att felsöka. Jag frågade då varför det stod inga driftstörningar i ditt område. Det är så litet så det läggs inte in på hemsidan. Okej... men varför inte skicka ut ett sms/mail om det? Inget svar...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Medlem

Ja, de verkar ha rätt rutten kundkommunikation alltså.

Nu har det inte fungerat på en vecka. Man tänker de skulle kunna kosta på sig ett SMS och säga att de jobbar på det eller något men icke.

Fick frågan från 1-10 hur sannolikt är det att jag skulle rekommendera Telenor till någon annan baserat på min kunstjänstkontakt. Svaret är ju 0, men det är ju inte han jag pratade meds fel. Men som telefonsupport idag fungerar är det han som får skiten om jag ger dem dåligt betyg. Så svarade ingenting.

Hur länge kan man vara utan internetuppkoppling innan man kan stämma leverantören för sveda och värk?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr inte osannolikt att driftstörnings-info oftast är automat genererat och inte har någon faktiskt koppling till när saker blir gjort. Den skapar ett ärende beroende på någon sorts genomsnitts-åtgärds-tid.

Permalänk
Medlem

Telenor är de sämsta jag haft att göra med.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av olga32:

Ja, de verkar ha rätt rutten kundkommunikation alltså.

Nu har det inte fungerat på en vecka. Man tänker de skulle kunna kosta på sig ett SMS och säga att de jobbar på det eller något men icke.

Fick frågan från 1-10 hur sannolikt är det att jag skulle rekommendera Telenor till någon annan baserat på min kunstjänstkontakt. Svaret är ju 0, men det är ju inte han jag pratade meds fel. Men som telefonsupport idag fungerar är det han som får skiten om jag ger dem dåligt betyg. Så svarade ingenting.

Hur länge kan man vara utan internetuppkoppling innan man kan stämma leverantören för sveda och värk?

Jag har varit bosatt hos min 60 åriga mamma i över 2 månader nu då det inte går att använda internet alls och deras "tekniker" man pratar med via sms (när man lyckats klaga sig fram till den nivån) kör 100% copy paste. Har själv Telenor hemma men där har jag fiber och inte stött på några större problem än (knock on wood). Grejen är ju att både jag och morsan aldrig skrev avtal med Telenor utan BREDBANDSBOLAGET som blev uppköpt att telenor typ 3 månader senare HELT utan förvarning

är också nyfiken över din sista fråga där. Morsan har varut utan internet i nästan 3 månader inklusive julafton och nyår. någon som vet? hur det funkar med ers?ättning osv

tog bort dubbelpost
Visa signatur

Om du ska spy negativitet ber jag dig att rikta pajhålet åt ett annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbaflex:

är också nyfiken över din sista fråga där. Morsan har varut utan internet i nästan 3 månader inklusive julafton och nyår. någon som vet? hur det funkar med ers?ättning osv

Det enda jag hört är att man ska ringa in efter man fått internet tillbaka och får då ett avdrag på fakturan för tiden man saknat uppkoppling.

Tveksamt till att det finns möjlighet att få något extra tyvärr.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av olga32:

Det enda jag hört är att man ska ringa in efter man fått internet tillbaka och får då ett avdrag på fakturan för tiden man saknat uppkoppling.

Tveksamt till att det finns möjlighet att få något extra tyvärr.

Killen vi pratade med i början sa att hon kunde få "kompensation" för att hon varit utan internet på julafton och nyår. Vi får se. Jag kan rapportera hur det blev med ersättningen när hela ärendet är avslutat.

hej hej

Visa signatur

Om du ska spy negativitet ber jag dig att rikta pajhålet åt ett annat håll.