Hur får jag min output från obs till twitch till bättre kvalitet?

Permalänk
Inaktiv

Hur får jag min output från obs till twitch till bättre kvalitet?

Hej. När jag spelar in videos via OBS då känns det som att bilden är mer klar och renare. Men när jag streamar då känns det blurrig och suddig typ, alltså lite sämre. Någon som har förslag på hur man kan göra den bättre? Jag vågar inte ändra på något utan att kolla med er först, då jag är rädd att få en massa frame drops. Jag har i övrigt inga frame drops nu och vet inte vad jag ska ändra i OBS för att få bättre kvalitet men antar att det är output.

Här kan du se hur det ser ut: https://www.twitch.tv/crazytoeee/videos

EDIT: Delar som datorn har är bland annat:
AMD Ryzen 5 1600 AF
16gb RAM
Gigabyte Geforde GTX 1650 Super WF OC 4GB

Internetspeed från bredbandskollen och speedtest

EDIT: Har också märkt att när jag streamar så kan man bara välja det här alternativet och inga högre eller lägre:

Permalänk

du kan ju alltid testa att streama i 720p istället.

3500Kbps är ingen direkt jättehög bitrate men visst knappt halva din upload så borde räcka till om du inte har allt för mycket annan belastning på din upload.

tror dock att ev 3500 kan se bättre ut på en lägre upplösning då 720p är i runda slängar 45% lägre antal pixlar per per bild än 1080p vilket gör att mer bildinformation får plats i samma utrymme.

så med 720p och 3500Kbps borde motsvara ungefär samma datamängd per pixel som om du kört 1080p 5070Kbps

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan ju alltid testa att streama i 720p istället.

3500Kbps är ingen direkt jättehög bitrate men visst knappt halva din upload så borde räcka till om du inte har allt för mycket annan belastning på din upload.

tror dock att ev 3500 kan se bättre ut på en lägre upplösning då 720p är i runda slängar 45% lägre antal pixlar per per bild än 1080p vilket gör att mer bildinformation får plats i samma utrymme.

så med 720p och 3500Kbps borde motsvara ungefär samma datamängd per pixel som om du kört 1080p 5070Kbps

Ska testa. Tack! Men om jag vill ha 1080p tillgängligt, hur många kbps ska jag ställa in då?

Permalänk
Medlem

NVENC på 3500 kbit 1080p60 är ganska kasst, helt enkelt.

Antingen dra ner till 30 fps, sänk till 720p (elller både och), eller höj bitraten (tror Twitch gräns är 6000), eller ändra till CPU encoding (x264), vilket ger bättre kvalitet på lägre bittrates, men då kommer din CPU få det väldigt tungt.

Du får bra kvalitet på dina inspelningar för då hamnar bitraten på 30+ Mbit, men det går inte att streama så hög bitrate till Twitch.

EDIT: Förövrigt kan du ändra din inspelningskvalitet till "samma som ström" så spelar den in i samma kvalitet som du streamar så kan du kolla hur inspelningarna ser ut direkt istället för att öppna Twitch's skräp sida

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Skrivet av anon341792:

Ska testa. Tack! Men om jag vill ha 1080p tillgängligt, hur många kbps ska jag ställa in då?

ja då måste du givetvis streama med 1080p till twitch annars kommer 720p vara max på twitch.

men som ovan sa 6000KBps bild + 160Kbps ljud (troligen är 128Kbps AAC good enough dock så du kan spara in lite där) totalt 6160Kbps ger ju i runda slängar 2Mbit bandbredd till övers vilket borde räcka sålänge du bara har streamen och spelet igång.

generellt så brukar onlinespel oftast inte gå över 1Mbit användning men du hamnar ganska på gränsen så div svackor i bandbredd osv kan bli ett problem.

om man säger såhär det är din bandbredd som är den största flaskhalsen streama på 10Mbit är inte direkt optimalt då det blir väldigt känsligt för dippar i uppkoppling när du ligger så tätt inpå max bandbredd.

brukar inte rekommendera att belasta upp linan mer än typ max 50% av uppmätt genomsnittsvärde för att ha lite utrymme för dippar på linan utan att det ska påverka streamen.

dvs i ditt fall runt 4000-4500Kbps incl ljud

sen som ovan säger x264 är bättre och kräver inte lika hög bitrate som nvenc för samma kvalitet men med nackdelen att det äter väldigt mycket cpu kraft istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows