AMD bekräftar fyra processorer i Ryzen 7000-serien

Permalänk
Melding Plague

AMD bekräftar fyra processorer i Ryzen 7000-serien

I sin officiella databas listade bolaget under kort tid fyra processorer, däribland Ryzen 7 7700X och Ryzen 5 7600X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vad det blir av detta! Ryktena pekar väl mot en ganska blygsam uppdatering, men jag blir gärna överraskad

Kul om de satsar mer på lagom starka processorer vid lanseringen, 5000-serien blev ju inte prisvärd förrens långt senare

Permalänk
Medlem

Känns lite extra sannolikt att de lämnar plats för en 7800X3D senare i höst/vinter.

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt som uppgradering från en Intel i7-7700K om man gillar sjuor.

Permalänk
Medlem

Se om det blir en värdig uppgradering till min 10 kärniga 10850K.

Finns ju inte många cpuer idag med 10 starka kärnor

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Steget från X99 till detta...😋

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Steget från X99 till detta...😋

Samma här, om inte det blir 13900K för min del.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Se om det blir en värdig uppgradering till min 10 kärniga 10850K.

Finns ju inte många cpuer idag med 10 starka kärnor

Jag förstår inte riktigt varför du "behöver ha 10 starka kärnor". Ofta så är lasterna enkel/få trådade och då räcker typ 6 starka kärnor eller så är lasterna mångtrådade och då har intel alderlakes små kärnor visats sig överlägsna. Viserligen går vi mot att de mångtrådade lasterna körs på gpun, men ändå.

Stavfel
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Samma här, om inte det blir 13900K för min del.

Oavsett blir det ett rejält kliv uppåt i prestanda, förhoppningsvis 🙃

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Steget från X99 till detta...😋

Samma här

Ska bli intressant om det blir en tillbakagång till AMD eller en ny Intel igen. Brukar själv byta när en ny minnesstandard kommer: Amd 64 x2 (ddr) -> core2duo (ddr2) -> i7 920 (ddr3) -> i7 5930k (ddr4) -> Amd/Intel (ddr5)???

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Unreal Engine 5 har stöd för AVX512, Rocket Lake saknar AVX512, AMD Raphael har AVX512. Något säger mig att AMD 7000-serie blir betydligt mer framtidssäker än Intels 13-serie.

Lägg till det att Intels Raptor Lake är en återvändsgränd i uppgraderings hänseende, nästa Intel CPU blir återigen på ny sockel. AM5 kommer att leva i minst 5 år enligt AMD så man kommer att kunna uppgradera till Zen 5 och Zen 6 på samma plattform.

Och AM5 har stöd för PCIE5.0 M.2 diskar, detta saknas också hos Intel.

Även om Intel skulle prestera aningen bättre denna gång, så är Intel ett sämre köp, så är det bara.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrickpolly:

Samma här

Ska bli intressant om det blir en tillbakagång till AMD eller en ny Intel igen. Brukar själv byta när en ny minnesstandard kommer: Amd 64 x2 (ddr) -> core2duo (ddr2) -> i7 920 (ddr3) -> i7 5930k (ddr4) -> Amd/Intel (ddr5)???

Känns som dock som plånboken kommer gå bananas bara av att tänka på kostnaderna 🙄

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Görstår inte riktigt varför du "behöver ha 10 starka kärnor". Ofta så är lasterna enkel/få trådade och då räcker typ 6 starka kärnor eller så är lasterna mångtrådade och då har intel alderlakes små kärnor visats sig överlägsna. Viserligen går vi mot att de mångtrådade lasterna körs på gpun, men ändå.

Videorendering säger hej.

Ska bli kul att se vad dessa kan åstadkomma.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Snusfri

Kan bli en dyr höst..
i9 13900K/7950X, 128GB RAM, 4090.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Videorendering säger hej.

Ska bli kul att se vad dessa kan åstadkomma.

Menar du att videoredigering inte fungerar bra med E-Cores på Alder Lake? Behöver det många riktigt snabba kärnor, eller hur menar du?

Jag vet inte mycket om området, så jag är intresserad av hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul om de satsar mer på lagom starka processorer vid lanseringen, 5000-serien blev ju inte prisvärd förrens långt senare

Detta är mitt stora frågetecken kring nya serien. Nya (påkostade) moderkort + DDR5 + CPUer på MSRP som antagligen justerats upp bara måste prestera mycket bättre än dagens plattform. För det lär kosta en hel del att hoppa på AM5 tåget tidigt om man är ute efter pris/prestanda. För min del blir 5800X3D benchmarks mot nya serien det mest avgörande, sitter gärna på AM4 ett tag till tills AM5 får refresh/3dcache

Permalänk
Medlem

Fortfarande överpriser på DDR5 6400 och snabbare så känns som det får bli att vänta något år till. Min 5800X klarar 144MHz vilket är mitt mål då min 4K skärm inte klarar högre hastighet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Intressant. Någon gång ska jag köpa en ny dator men det är inget brådskande. Jag vill dock ha ner priser på allt. CPU, ddr5 ram, ssd, grafikkort etc. Och mycket av detta borde sjunka om det ej vore för inflationen.

Permalänk
Medlem

Får hoppas 7700X är mer lik 5700X i prissättning. 5800X var ju inte direkt populär innan de började sänka priset på den.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Menar du att videoredigering inte fungerar bra med E-Cores på Alder Lake? Behöver det många riktigt snabba kärnor, eller hur menar du?

Jag vet inte mycket om området, så jag är intresserad av hur det fungerar.

Många kärnor med hög prestanda är bra om man behöver många kärnor med hög prestanda. Videoredigering och encoding är väldigt paralleliserbart och tar mycket resurser. Det sparar alltså tid.

Permalänk
Medlem

Kör vidare på min 5800x till zen 5.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Unreal Engine 5 har stöd för AVX512, Rocket Lake saknar AVX512, AMD Raphael har AVX512. Något säger mig att AMD 7000-serie blir betydligt mer framtidssäker än Intels 13-serie.

Lägg till det att Intels Raptor Lake är en återvändsgränd i uppgraderings hänseende, nästa Intel CPU blir återigen på ny sockel. AM5 kommer att leva i minst 5 år enligt AMD så man kommer att kunna uppgradera till Zen 5 och Zen 6 på samma plattform.

Och AM5 har stöd för PCIE5.0 M.2 diskar, detta saknas också hos Intel.

Även om Intel skulle prestera aningen bättre denna gång, så är Intel ett sämre köp, så är det bara.

Jag håller med ditt resonemang. Kommer vänta på tester men lutar starkt åt Zen 4. Känns bra att kunna uppgradera enbart cpu framöver. Frågan är vad man ska ta för GPU. Enligt rykten kanske bara 4090 kommer i år. Om det stämmer får det bli ett sånt. Dyrt, men sitter ju som många andra på 4k@120Hz och då behövs ett kraftfullt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Perfekt som uppgradering från en Intel i7-7700K om man gillar sjuor.

Men blir det någon uppgradering? Måste det inte vara högre siffror för att kallas en uppgradering?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk

Om man har 5800x är det värt att byta till någon av dessa? Min går ganska varmt även med en Noctua NH-15d Chromax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Många kärnor med hög prestanda är bra om man behöver många kärnor med hög prestanda. Videoredigering och encoding är väldigt paralleliserbart och tar mycket resurser. Det sparar alltså tid.

Redigering kan jag ju förstå. Men just encoding borde ju E-Cores ändå vara överlägset på, det är ju hela iden med att ha små men väldigt många kärnor, iomed att problemet är som du säger väldigt paralelliserbart. Men det kanske inte fungerar i verkligheten?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Unreal Engine 5 har stöd för AVX512, Rocket Lake saknar AVX512, AMD Raphael har AVX512.

Just det stödet i UE5 lär om något vara bättre på Intel förutsatt att man har en CPU med iGPU. Orsaken stavas ISPC

Är Unreal Engines nya fysiksystem som är kapabelt att använda AVX-512, det då det använder Intels ISPC.

Ett problem med AVX512 (och i mindre utsträckning AVX/AVX2) i spel är att även om de accelererar beräkningen som använder dessa instruktioner så påverkas andra delar negativt då CPU-frekvensen tenderar att gå ned. Men ett spel som använder riktigt mycket "Chaos Physics" effekter lär ändå se fördelar av AVX512, så det är ett plus att spel börjar använda AVX512 där det finns!

Vad Intel så framgångsrikt gör i ISPC är att kopiera ett annat brutalt framgångsrikt koncept: Nvidias CUDA programmeringsmodell. GPUer är egentligen bara riktigt feta SIMD-acceleratorer, med CUDA kom en programmeringsmodell som gjorde det relativt enkelt att utnyttja dessa acceleratorer.

På CPU-sidan fortsatte man att i praktiken hacka assembler för att utnyttja SIMD, men någon på Intel insåg att man rimligen borde kunde använda samma approach som CUDA -> resultatet blev ISPC.

Det riktigt coola med ISPC är att man nu kan på en högre nivå beskriva sitt problem (likt CUDA handlar det om en variant av C), sedan kan en kompilator effektivt generera SSE, AVX, AVX-512 och till och med NEON (SIMD på Arm). I praktiken genererar man ofta flera av dessa och väljer "runtime" vilken som ska användas.

Har man Intel CPUer med Xe-graphics kan ISPC kod även väljas att köra där. Så 12:e gen och senare må sakna AVX512 (d.v.s. de saknar "bredden", vissa instruktioner som AVX-VNNI finns ändå fast med 256-bitars bredd) men fall som använder sig av ISPC kan köras köra just de delarna i en iGPU.

Fördelen med iGPU är att den delar RAM (och i Intels och Apples fall även L3$) med CPU -> väldigt låg latens mellan CPU och GPU. Kapaciteten hos iGPU må vara låg men Intels iGPUer som sitter i desktop, men de står sig ändå relativt väl mot SIMD på CPUer och det är ju kapacitet som annars står oanvänd.

Det andra "problemet" med ISPC på Ryzen är att Intel (föga oväntat) har likt vad man gör med MKL (bibliotek med AVX-512 stöd som bl.a. används av Matlab och HPC-fall) handoptimerat det hela för att matcha cache-layout i deras CPUer. ISPC fungerar ändå riktigt bra på Ryzen (har provat på mina 3900X och 5950X), men det är inte fullt lika optimalt som på Intels CPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Just det stödet i UE5 lär om något vara bättre på Intel förutsatt att man har en CPU med iGPU. Orsaken stavas ISPC

Är Unreal Engines nya fysiksystem som är kapabelt att använda AVX-512, det då det använder Intels ISPC.

Ett problem med AVX512 (och i mindre utsträckning AVX/AVX2) i spel är att även om de accelererar beräkningen som använder dessa instruktioner så påverkas andra delar negativt då CPU-frekvensen tenderar att gå ned. Men ett spel som använder riktigt mycket "Chaos Physics" effekter lär ändå se fördelar av AVX512, så det är ett plus att spel börjar använda AVX512 där det finns!

Vad Intel så framgångsrikt gör i ISPC är att kopiera ett annat brutalt framgångsrikt koncept: Nvidias CUDA programmeringsmodell. GPUer är egentligen bara riktigt feta SIMD-acceleratorer, med CUDA kom en programmeringsmodell som gjorde det relativt enkelt att utnyttja dessa acceleratorer.

På CPU-sidan fortsatte man att i praktiken hacka assembler för att utnyttja SIMD, men någon på Intel insåg att man rimligen borde kunde använda samma approach som CUDA -> resultatet blev ISPC.

Det riktigt coola med ISPC är att man nu kan på en högre nivå beskriva sitt problem (likt CUDA handlar det om en variant av C), sedan kan en kompilator effektivt generera SSE, AVX, AVX-512 och till och med NEON (SIMD på Arm). I praktiken genererar man ofta flera av dessa och väljer "runtime" vilken som ska användas.

Har man Intel CPUer med Xe-graphics kan ISPC kod även väljas att köra där. Så 12:e gen och senare må sakna AVX512 (d.v.s. de saknar "bredden", vissa instruktioner som AVX-VNNI finns ändå fast med 256-bitars bredd) men fall som använder sig av ISPC kan köras köra just de delarna i en iGPU.

Fördelen med iGPU är att den delar RAM (och i Intels och Apples fall även L3$) med CPU -> väldigt låg latens mellan CPU och GPU. Kapaciteten hos iGPU må vara låg men Intels iGPUer som sitter i desktop, men de står sig ändå relativt väl mot SIMD på CPUer och det är ju kapacitet som annars står oanvänd.

Det andra "problemet" med ISPC på Ryzen är att Intel (föga oväntat) har likt vad man gör med MKL (bibliotek med AVX-512 stöd som bl.a. används av Matlab och HPC-fall) handoptimerat det hela för att matcha cache-layout i deras CPUer. ISPC fungerar ändå riktigt bra på Ryzen (har provat på mina 3900X och 5950X), men det är inte fullt lika optimalt som på Intels CPUer.

Tack för ett otroligt intressant inlägg!
Sånt som gör detta forum till en guldgruva ❤️

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazhaul:

Tack för ett otroligt intressant inlägg!
Sånt som gör detta forum till en guldgruva ❤️

😘

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Har någon koll på när 7xxxG-serien ryktas lanseras? Jag skulle ha lust att bygga en ny HTPC+casual speldator åt frun, och en kapabel igpu skulle vara trevligt. Det känns som att t.ex. 5600G med Vega inte riktigt räcker till, men 7600G kunde vara ett trevligt alternativ.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av storPutte:

Men blir det någon uppgradering? Måste det inte vara högre siffror för att kallas en uppgradering?

X kommer efter K