TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden
TV-guiden för 2023 och 2024 kommer snart publiceras och kommer i två delar likt tidigare år.
► Del 1 fokuserar på att lista och beskriva utbudet och tekniken. Denna version av guiden lägger lite mer fokus på basklassen (försök tänka bortom tekniken) samt har tydligare och direkta jämförelser med det ofta lika kapabla 2022-utbudet.
► Del 2 handlar om användningen med fokus på ljusa rum, film & upplevelse, sport och spel/gaming. Där kommer det finnas mer jämförelser mellan modeller. Denna publiceras några dagar senare.
För att underlätta jämförelser är 2023-lanseringar listade ihop med 2022-lanseringar så att det blir enklare att se hur de hänger ihop eftersom dessa modeller fortfarande säljs parallellt. Generellt är 2023 en upprepning av 2022-utbudet men det finns vissa skillnader som kan vara viktiga, rent av kritiska, likt passeringen av DTS-ljud på LG:s 2023-modeller. Sådana kända skillnader tas upp.
► Den gamla tråden och 2022-utbudet finner vi här
Rankningssystemet med • | •• | ••• är fortfarande inget betygssystem. Det är en rankning som beskriver när modellerna är på jämförbara nivå. När de spelar i samma liga om man så vill. Två modeller med samma rankning inom en kategori kan mycket väl vara bättre eller sämre jämte varandra, även om jag oftare kan kalla dem annorlunda med respektive fördelar och nackdelar du som köpare själv måste vikta mot dina personliga behov och önskemål.
Tidigare guider var det väldigt många jämförande frågor om modeller som inte är i närheten av varandra i kapacitet samt missförstånd om exempelvis ljusstyrkan hos OLED. Det blir lätt så när man bara tittar på priset för ögonblicket och råkar jämföra en äldre toppklassmodell på rea mot en ny mellanklassmodell till fullpris. Den typen av frågor har minskat rejält så jag hoppas rankningen bidragit en hel del.
Uppdaterad rankning för 2022-modellerna baserat på mina erfarenheter från tester och liknande under gångna året men också feedback från er. Generellt är det flera mellanklassare och enklare som nu får lägre rankning. De var visst lite sämre än jag trodde... Eftersom 2022- och 2023-lanserade modeller samlas i samma tabeller är detta hela nu mycket enklare. Rankning för 2022-modellerna i 2022-guiden ska därför ses som inaktuella och 2022-guiden ska uppdateras med hänvisning till denna guide.
• Det är fortfarande skillnader mellan modeller i norden mot övriga europa. Samt desto större skillnader mot nordamerikanska tester. Guiden fokuserar på de modeller som säljs i Sverige. Finns mycket diskussioner om modellen XYZ på amerikanska forum som inte alls applicerar på vad som säljs i Sverige.
• Fokus för guiden är fortfarande de egenskaper du inte kan ändra på. Du kan inte byta ut ljusstyrkan i efterhand. Du kan inte köpa till ett bättre reflexfilter och så vidare. Där måste du köpa rätt TV från början. Däremot kan du alltid (med fördel) komplettera med bättre ljudsystem. Saknas just den där appen du vill ha eller smart-systemet är trögt och buggigt är det miljoner användare som är nöjda med Chromecast, AppleTV eller vad som nu smakar bäst i din tekopp.
• En del modeller från 2022 är inte längre listade för att de har sålt slut. Går ju alltid att fråga i forumtråden om det är någon fundering där.
Sist men inte minst: Priserna varierar hela tiden. De kan ändras på basis av dagar eller rentav timmar plus att det kan vara specialrabatter, medlemsrabatter och rabatter på rabatter i alla möjliga former. Guidens roll är att beskriva kvalitetsnivåerna hos produkten och dessa ändras inte. Vilken TV som är ”värt det” eller ”mest pang för pengarna” och klassikern ”bästa TV:n för 10 000 kronor” beror ju helt på när du ställer frågan och vad du personligen anser vara dina egna pengars värde. Nu vet jag att frågorna kommer ändå men det skadar inte sätta tankefröet.