Alla fyndtips från mellandagsrean

Möbler för varm elektronik.

Permalänk
Medlem

Möbler för varm elektronik.

Tänkte se om någon har några bra tipps på möbler med bra ventilation, så man kan gömma undan sina nördiga projekt som alstrar värme.

Tittar just nu på https://www.ikea.com/se/sv/p/fjaellbo-hylla-svart-50339292/ vilket ser ut att ha bra ventilation men är också gjord i metall vilket kanske inte är så bra för Wi-Fi, zigbee, bt osv. Kanske inte döljer innehållet supermycket heller.

Tanken är att ha min lilla server, router, raspberry pi projekt, osv. Mitt nuvarande "nätverksskåp" har endast router, smart hem hubbar och en switch till mina raspberry pi projekt och det blir lite halv varmt där i med en eller två pi:er igång.

Men när jag flyttar till större lägenhet så vill jag ha en möbel att stoppa in servern, kanske router och hubbar, och eventuellt andra projekt, så min fråga är om någon vet om några möbler som döljer innehållet lite men fortfarande har lite ventilation.

Att borra hål med en hålsåg går ju alltid men innan jag modifierar något så ville jag kolla om någon har några bra tipps.

Servern är byggd i en Fractal Design Node 304 som har dimensionerna 25 x 21 x 42 cm (b x h x d) och har ventilation på 5 av 6 sidor, men en på sidan används inte direkt.

Permalänk
Medlem

Borra hål och sätt ett par 120mm-fläktar så är det löst. Haft min server i TV-möbeln utan problem.

Permalänk
Medlem

Misstänkte att det var så de flesta löst det, men ville endå kolla om det fanns någon med passiv/inbyggd ventilation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Misstänkte att det var så de flesta löst det, men ville endå kolla om det fanns någon med passiv/inbyggd ventilation.

Även där kan stängning ha vissa fördelar, dvs om man kan få till en skorsten, dvs öppet i botten och topp, så allt horisontellt måste vara perforerat men vertikal avgränsning är en fördel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stack_effect

Blir det fortfarande för varmt kan man addera fläktar som blåser uppåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Även där kan stängning ha vissa fördelar, dvs om man kan få till en skorsten, dvs öppet i botten och topp, så allt horisontellt måste vara perforerat men vertikal avgränsning är en fördel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stack_effect

Blir det fortfarande för varmt kan man addera fläktar som blåser uppåt.

Vi pratar väl oftast om höghus på 20+ meter om vi ska ha en vettig skorstenseffekt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vi pratar väl oftast om höghus på 20+ meter om vi ska ha en vettig skorstenseffekt.

Nej, det räcker med en Xbox Series X för att få skorstenseffekt.

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur mycket ventilation det behövs. Om det behöver vara något i stil med nätbur eller mer av skåp med öppningar.

En idé kunde ju vara att ha någon typ av skåp med stängd front, men att komponenterna sen står på perforerade metallhyllor.

Har själv ett Ikea Brimnes som jag inte monterat baksidan på, samt placerat en bit utanför väggen. På så sätt kommer sakerna upp en bit från golvet, samtidigt som de döljs och även hindrar ljudet från dem.

Även t ex Ikea Eket skulle kunna funka, ev kan du även göra hål i botten och sätta en fläkt (inkl filter) där för att få mer luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej, det räcker med en Xbox Series X för att få skorstenseffekt.

Vad händer om man ställer en Xbox Series X upp och ner i ett höghus?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Är det en skitpantad idé att köra på öppen hylla och gömma elektroniken i rottingkorgar som de i trådstartens produktbild? De torde vara ganska välventilerade.

Personligen är jag väl inte så jätteförtjust i öppna möbler pga städningen, ju mindre exponerad yta desto bättre typ, men kan ju hålla med om att det är snyggt när det görs rätt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Är det en skitpantad idé att köra på öppen hylla och gömma elektroniken i rottingkorgar som de i trådstartens produktbild? De torde vara ganska välventilerade.

Personligen är jag väl inte så jätteförtjust i öppna möbler pga städningen, ju mindre exponerad yta desto bättre typ, men kan ju hålla med om att det är snyggt när det görs rätt

Ståldrådsnät (mesh) blockerar effektivt radiovågor så det är väl det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ståldrådsnät (mesh) blockerar effektivt radiovågor så det är väl det.

Stämmer, fast en rottingkorg utgör ju dock inte direkt någon vidare faradaybur

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Beror ju på hur mycket ventilation det behövs. Om det behöver vara något i stil med nätbur eller mer av skåp med öppningar.

En idé kunde ju vara att ha någon typ av skåp med stängd front, men att komponenterna sen står på perforerade metallhyllor.

Har själv ett Ikea Brimnes som jag inte monterat baksidan på, samt placerat en bit utanför väggen. På så sätt kommer sakerna upp en bit från golvet, samtidigt som de döljs och även hindrar ljudet från dem.

Även t ex Ikea Eket skulle kunna funka, ev kan du även göra hål i botten och sätta en fläkt (inkl filter) där för att få mer luftflöde.

Brukar inte baksidan vara strukturell så att den hindrar möbeln från att bli sned? Brimnes såg annars trevlig ut med bra djup. Har en Eket en dörrs skåp med router, hubbar osv. och det blir lite halv varmt. Så båda kräver nog lite modifiering med hålsågen.

Skrivet av kaput:

Ingen dum ide för mindre saker men kanske inte så bra för servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ingen dum ide för mindre saker men kanske inte så bra för servern.

Korgar med lock finns ju i alla upptänkliga utföranden, det borde väl finnas något som en server med de måtten går ner i.

Annars skulle det nog kunna bli skitballt om man fick tag på en lämplig gammal rörradio i trä på någon loppis, och moddade den till datorchassi. Eller om ambitionsnivån är lite lägre, åtminstone tömmer den på innanmäte och gör plats att ställa in hela servern som den är.

Det finns groteskt stora rörradioapparater, som lätt skulle kunna svälja din server. De brukar också vara lätta att ta sig in i och arbeta med - de kommer från en era då man faktiskt reparerade, som motsats till att slänga och köpa nytt, när saker pajade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ställt all skit på en hylla, enkelt att komma åt. Ska ingen se det är det bara att stänga dörren till det rummet

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Korgar med lock finns ju i alla upptänkliga utföranden, det borde väl finnas något som en server med de måtten går ner i.

Annars skulle det nog kunna bli skitballt om man fick tag på en lämplig gammal rörradio i trä på någon loppis, och moddade den till datorchassi. Eller om ambitionsnivån är lite lägre, åtminstone tömmer den på innanmäte och gör plats att ställa in hela servern som den är.

Det finns groteskt stora rörradioapparater, som lätt skulle kunna svälja din server. De brukar också vara lätta att ta sig in i och arbeta med - de kommer från en era då man faktiskt reparerade, som motsats till att slänga och köpa nytt, när saker pajade.

Det brukar alltid bli svårare att arbeta med om man gör egna lösningar. Annars hade jag kunna tänka mig att bygga i en gitarrförstärkare/kabinett.

Permalänk
Medlem

Borra hål i mellanväggarna och botten på en bestå, och skarva en USB-sladd till en fläkt-förlängningskabel som du sen grenar till två noctuafläktar och stoppar i routern eller nåt annat som alltid är igång och har usb. De går då knäpptyst av den låga spänningen men flyttar fullt tillräckligt med luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Brukar inte baksidan vara strukturell så att den hindrar möbeln från att bli sned? Brimnes såg annars trevlig ut med bra djup. Har en Eket en dörrs skåp med router, hubbar osv. och det blir lite halv varmt. Så båda kräver nog lite modifiering med hålsågen.

Det stämmer att baksidan är strukturell, men det kan lösas med något smalare trästycke el vinkeljärn/liknande.

Skåpet har bra djup ja, får plats med en hel del både på bredden och höjden. Hyllplanen ger en bra möjlighet att dela upp.