Går det att få publik IP inom Zitius stadsnät?

Permalänk
Medlem

Går det att få publik IP inom Zitius stadsnät?

Av någon anledning så migrerade hyresvärden från Telia Öppen fiber till Zitius (Zitius ägs till stor del av Telia)
Bytet skedde i Fredags.
Jag blev då placerad bakom CGNat istället för min publika IP som jag hade tidigare.

Problemet som uppstod var att jag får ett extra hopp ut mot internet, vilket ökat min ping med ~20% mot ALLT, samt att jag ej kan komma åt mina servrar hemma.
Innan jag tecknade avtalet frågade jag specifikt om man fick publik IP, och har bindningstid på mitt abonnemang.

Pratade med kundtjänsten på Telia, men personen jag fick prata med visste inte skillnaden mellan CGNat och statisk/dynamisk IP. Hon började babbla om att "Routern får en statisk IP", vilket inte alls var vad jag efterfrågade.

Fråga på ett snällt sätt om jag kunde få bli kopplad till second-line eller liknande för att hitta en lösning.
Hon kopplade mig till Zitius där jag fick prata med en person som sade "IP-address vi inte kan byta. do får vad do får".
Sedan slängde han på luren efter jag väntat en timme

Erbjuder Zitius publika IPn (I Stockholm? Någon kanske bor här och sitter med Zitius)
Om inte, är detta anledning nog att be Telia bryta bindningstiden, då min tjänst försämrats markant?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag tror jag hade Zitius ett tag om jag inte missminner mig. Kontaktade min leverantör som bytte mig till ett nät utan cgnat, hävdade att jag hade en vpn från jobbet hem.. Det borde vara Telia som skall ordna, inte zitius. Jag hade bredband2.

Permalänk
Medlem

Tekniskt möjligt men kräver att ISP har öronmärkt ett subnät av IP-adresser hos Zitius (Zitius utrustning men ISPns IP-adresser). Oftast finns inte det uppsatt i sådana stadsnät då öronmärkta IP-adresser är dyrt om de inte används och oftast krävs minimum 16-32st.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flurken:

Jag tror jag hade Zitius ett tag om jag inte missminner mig. Kontaktade min leverantör som bytte mig till ett nät utan cgnat, hävdade att jag hade en vpn från jobbet hem.. Det borde vara Telia som skall ordna, inte zitius. Jag hade bredband2.

Skall fråga någon kompis som känner folk på Telia för att fixa det isf. Tack för infon!

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tekniskt möjligt men kräver att ISP har öronmärkt ett subnät av IP-adresser hos Zitius (Zitius utrustning men ISPns IP-adresser). Oftast finns inte det uppsatt i sådana stadsnät då öronmärkta IP-adresser är dyrt om de inte används och oftast krävs minimum 16-32st.

Det är ju Telia som äger Zitius för 8-9 år sedan, så bör väl inte bli "dyrt" egentligen?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Skall fråga någon kompis som känner folk på Telia för att fixa det isf. Tack för infon!

Det är ju Telia som äger Zitius för 8-9 år sedan, så bör väl inte bli "dyrt" egentligen?

De sköts som helt separata bolag så det spelar ingen roll. Sedan så är det ungefär 200-300kr per IP-adress att köpa för ISP (vi antar att de redan äger dem) och om vi räknar med att stadsnätet vill ha cirkus 32 IP-adresser minimum för att ens orka med arbetet att sätta upp fast IP (ganska standard) så har vi en kostnad på 6400kr bara i IP-adresser. För en kund (med möjlighet till fler).
Det tar även tid och finns inga avtal mellan bolagen måste det fixas, support för fast IP brukar inte skötas av firstline utan direkt second eller nätverkstekniker. Osv.

Med det sagt så tycker jag du borde trycka på din ISP för fast IP bör (ska enligt mig) finnas möjligt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.