Hjälp att välja övervakningskamera - self-hosted

Permalänk

Hjälp att välja övervakningskamera - self-hosted

Hej kärra folk

Har läst på tillräckligt på olika forum, reddit, mm så att jag får huvudvärk av det hela.

Jag letar efter en övervakningskamera för utomhusbruk som är wifi ansluten och batteridriven, klarar av mörker. Helst vill jag ha en self-hosted lösning så att jag kan koppla upp dem till home assistant eller Zoneminder och köra motion detection och AI igenkänning på de.

Jag kan gå med på nån befintlig platform (arlo, etc) men den ska funka utan någon prenumeration.

Annat alternativt kan vara ett platform som funkar helt utan internet uppkoppling, bara on prems. Då kan jag VPN:a mig i min lokala nät och komma åt kameror på det viset.

Jag tänkte mig först Eufy men sen läste att det slutar funka utan internet och dessutom har fått dåligt rykte med tanke på integritet och data exponering och breach ute på internet.

Kom gärna med förslag som kan hjälpa mig att komma på en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bortek666:

Hej kärra folk

Har läst på tillräckligt på olika forum, reddit, mm så att jag får huvudvärk av det hela.

Jag letar efter en övervakningskamera för utomhusbruk som är wifi ansluten och batteridriven, klarar av mörker. Helst vill jag ha en self-hosted lösning så att jag kan koppla upp dem till home assistant eller Zoneminder och köra motion detection och AI igenkänning på de.

Jag kan gå med på nån befintlig platform (arlo, etc) men den ska funka utan någon prenumeration.

Annat alternativt kan vara ett platform som funkar helt utan internet uppkoppling, bara on prems. Då kan jag VPN:a mig i min lokala nät och komma åt kameror på det viset.

Jag tänkte mig först Eufy men sen läste att det slutar funka utan internet och dessutom har fått dåligt rykte med tanke på integritet och data exponering och breach ute på internet.

När jag började leta övervakningssystem för ett knappt år sedan hittade jag också Zoneminder. Jag installerade och avskydde det. Sen tittade jag runt lite till och landade tillslut i Frigate.

Frigate fungerar. Det är inte fantastiskt men det integrerar bra med Home Assistant (vilket var viktigt för mig). I dagsläget har jag en Reolink 810A och några Tapo C100 i systemet.

Jag skulle aldrig rekommendera Frigate till någon som inte gillar att "pilla". Skulle jag sätta upp ett system åt en släkting eller en vän som är "lagom teknikintresserad" skulle jag nog köra på Synology Surveillance Center eller kanske gå all-in Reolink och köra på deras NVR. Enda anledningen att jag kör Frigate är för att jag vill ha 100% kontroll.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av bortek666:

Hej kärra folk

kolla på imou/dahua, dom har väldigt bra kameror prestanda/krona och går köra helt lokalt.
av alla kameror jag kör är detta helt klar bäst krona/prestanda. samt finns som integration till HA så man kan använda alla sensorer för scener osv. du kan välja att använda deras plattform med tex minneskort i kameran så är det gratis.

ett annat alternativ är att du kör kameror lokalt mot en nvr som sedan integreras mot ha, jag kör så, dvs kamerorna har ingen internet utan ansluter via lan till nvr som sedan inkluderats i HA, jag kör dahuas nvr och får då ändå med sensorerna för varje kamera men det är lite bökigt att veta vilken kamera som har vilka senorer så man bör lägga till en kamera i taget om man vill slippa testa varje sensor för sig. naturligtvis kan du även här välja att inte låta nvr ansluta till internet utan endast kunna nå den via din Ha installation

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på Alfred ett bra tag.

Har en hel del gamla Androider hemma i mina lådor, varav en är IP68-klassad (Samsung A5).
Blir ju helt gratis, för inget behöver köpas in. Kanske lite vulktejp för att täta USB? Roligt hobbyprojekt i alla fall.

Permalänk

Tack för svaren! Hoppet finns kvar 😊 att det kommer att lösa sig.

Frigate har jag hört talas om. Dags att smutsa sina händer och börja installera det.

Aragon det låter intressant det med dahua. Har läst om dem i andra forum. Undrar lite vad är det för sensorer du syftade på som kameran ha när man ansluter via nvr? Vilken nvr software använder du? Klarar batteridrivna köra i nvr mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bortek666:

Tack för svaren! Hoppet finns kvar 😊 att det kommer att lösa sig.

Frigate har jag hört talas om. Dags att smutsa sina händer och börja installera det.

Aragon det låter intressant det med dahua. Har läst om dem i andra forum. Undrar lite vad är det för sensorer du syftade på som kameran ha när man ansluter via nvr? Vilken nvr software använder du? Klarar batteridrivna köra i nvr mode?

vilka sensorer man får beror på kameran, men närmast alla kamerorna oavsett om man väljer deras budget lösning imou eller dahua, ger ett stort gäng olika sensorer i ha med saker som
person, rörelse, passering av linje, fordon, igenkänning av person, person som inte känns igen osv
räkna med 15-25 olika sensorer och funktioner per kamera.

jag har inte använt deras batteri kameror själv men se inte att det inte skulle fungera, särskilt inte om du väljer en nvr som ger ett eget wlan till kamerorna. här har du en som testar imou cell 2
https://notenoughtech.com/review/imou-cell-2/
det som jag tycker är intressant med cell 2 är att man kan byta batteriet och även använda solceller för att driva dom.
tänk dock på att batteri kameror inte är tänka att streama med dvs ställer du ha att gå in och hämta video från kameran konstant lär batterierna tömmas fort. Något att tänka på med imou, nästan alla deras kameror saknar ett webinterface, dvs man gör alla inställningar via app/dator eller via nvr. vill man använda tex vlc brukar det vara port 37777 och det brukar vara begränsat till 1 login i taget, dvs försöker du logga in med tex vlc på telefonen samtidigt som du gör det med en dator tappar man streamen. (gäller inte om man loggar in med appen, eller deras program)

jag kör dahuas ai nvr 5 serien där jag blandat kameror från imou/dahua och två custombyggda hik kameror, men jag har väldigt många kameror. i ditt fall som inte ska ha så många kameror skulle jag kollat på tex imou nvr eller till och med kört deras nvr mjukvara på en dator/server

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte precis reolink 410 och 510 till ett frigate projekt, amazon hade dom på rea.

Permalänk

Har läst på nu och det lutar sig mot Frigate med NVR kameror och PoE anslutning senare. I början kommer jag behöva köra med Wifi eftersom jag måste dra ethernet kablar till övervåningen och ut genom fasaden och det kommer jag kunna göra bara nästa år pga andra projekt.

Därför undrar jag om nån vet om det finns några kameror som har stöd för både PoE och Wifi och samtidigt spelar bra med Frigate?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bortek666:

Har läst på nu och det lutar sig mot Frigate med NVR kameror och PoE anslutning senare. I början kommer jag behöva köra med Wifi eftersom jag måste dra ethernet kablar till övervåningen och ut genom fasaden och det kommer jag kunna göra bara nästa år pga andra projekt.

Därför undrar jag om nån vet om det finns några kameror som har stöd för både PoE och Wifi och samtidigt spelar bra med Frigate?

Jag har inte hittat många wifi-kameror som dessutom har PoE, men det här kanske kan vara ett alternativ?

https://www.dustinhome.se/product/5011293755/rlc-410w-ai-over...

Reolink är dock ökänt för att inte lira asnice med Frigate (enligt skaparen). Min RLC-810A fungerar dock OK (men inte i 4k).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

kan ju tipsa om att det kom ytligare en integration till Ha i veckan för imou kameror.
fördelen med denna är att man får en mycket lättare överblick över vilka sensorer som hör till vilka kameror samt så fungerade det utmärkt att ta in sensorerna från kameror offsite.

gällande wifi och poe, tror inte jag sett någon som har det på senare år, gamla hik kameror hade någon bullet modell med det om minnes stämmer. å andra sidan kan du ju använda dig av poe adapter till din wifi kamera när du väl vill använda kabel.

Visa signatur

Permalänk

Fortsatt googlande och påläsning i reddit gav mig inte heller några dva på min fråga om hybrida wofi/poe kameror. De måste vara nästan obefintliga.

Så kag tänker mig börja med 2-3 wifi kameror som drivs av DC och senare nästa år byta till PoE.

En sak som kag inte riktigt fått svar är spänningen via poe. De flesta förklaringar nämner att det är 50-57v i poe+ standarden. Och att protokollet själv negotierar hur mycket utrustningen vill ha (requestar) och sen switchen anpassar pcj ger ut den. De flesta poe kameror är 12v (inte 50).Hur det hänger ihop är fortfarande lite oklart. Nån som vet?

Jag har 2 kandidater till att bli switch master. Vad tycks?

TP-Link TL-SG1016PE
Netgear GS116LP

Permalänk
Medlem

Köpte en 105PE från TP link. Den funkar ypperligt.
Kör mina kamara på ett seperat lan utan access till internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bortek666:

Fortsatt googlande och påläsning i reddit gav mig inte heller några dva på min fråga om hybrida wofi/poe kameror. De måste vara nästan obefintliga.

Så kag tänker mig börja med 2-3 wifi kameror som drivs av DC och senare nästa år byta till PoE.

En sak som kag inte riktigt fått svar är spänningen via poe. De flesta förklaringar nämner att det är 50-57v i poe+ standarden. Och att protokollet själv negotierar hur mycket utrustningen vill ha (requestar) och sen switchen anpassar pcj ger ut den. De flesta poe kameror är 12v (inte 50).Hur det hänger ihop är fortfarande lite oklart. Nån som vet?

Jag har 2 kandidater till att bli switch master. Vad tycks?

TP-Link TL-SG1016PE
Netgear GS116LP

Varför ska du ha wifi om du har PoE?

Permalänk

Tror jag skrev att jag kommer inte ha poe nu pga ombyggnation och ska komma först nästa år. Till dess tänkte jag köra på wifi.

Permalänk

Någon i denna tråd som hittat/har en övervakningskamera på batteri, wifi och funkar med HA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bortek666:

Tror jag skrev att jag kommer inte ha poe nu pga ombyggnation och ska komma först nästa år. Till dess tänkte jag köra på wifi.

Det du kan göra är att skaffa en brygga. Tar in Wifi och skickar ut på Ethernet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Har gått over till PoE och det har funkat kanonbra.