Nvidia släpper nytt inställningsprogram

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Jag vill inte ha en extra app med stora bilder på spel i mitt "library", jag vill bara ha en kontrollpanel inbakad i windows, precis som förr.

Minimalistiskt, helst med mycket funktioner. Allt behöver inte se modernt ut.

Kanske är jag påväg att bli gammal, men tycker det är svårare och svårare med sånna här förändringar 😆

Kan bara hålla med. Funktionalitet>form varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Jag vill inte ha en extra app med stora bilder på spel i mitt "library", jag vill bara ha en kontrollpanel inbakad i windows, precis som förr.

Minimalistiskt, helst med mycket funktioner. Allt behöver inte se modernt ut.

Kanske är jag påväg att bli gammal, men tycker det är svårare och svårare med sånna här förändringar 😆

Den gamla kontrollpanelen är inte alls minimalistisk, den är plottrig och pillig att använda. Kräver fler klick för att utföra funktioner i många fall och har information onödigt splittrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:
Skrivet av Toarulle:

Kan bara hålla med. Funktionalitet>form varje gång.

Skrivet av Fulci:

Den gamla kontrollpanelen är inte alls minimalistisk, den är plottrig och pillig att använda. Kräver fler klick för att utföra funktioner i många fall och har information onödigt splittrat.

Det känns väl lite som de borde integrera inställningarna i Windows 10/11 nya "datorinställningar" på något sätt, där borde ju allt sånt här hamna istället för enskilda appar. Då Microsoft ändå håller på att flytta allt från gamla kontrollpanelen tycker jag det är konstigt att sånt här inte läggs här också. Hade ju passat bra med designen också.

Det hade jag kunnat leva med om det gjordes på ett bra sätt

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3733 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Det känns väl lite som de borde integrera inställningarna i Windows 10/11 nya "datorinställningar" på något sätt, där borde ju allt sånt här hamna istället för enskilda appar. Då Microsoft ändå håller på att flytta allt från gamla kontrollpanelen tycker jag det är konstigt att sånt här inte läggs här också. Hade ju passat bra med designen också.

<Uppladdad bildlänk>

Det hade jag kunnat leva med om det gjordes på ett bra sätt

Att vissa funktioner integreras i Windows kan vara bra. T.ex. Microsofts start för LED hantering i Win 11. Den är långt ifrån fullständig och få enheter stöds, men det är en början. Flera tillverkares program för LED styrning är rejäl bloatware. Speciellt jobbigt om det är från flera tillverkare och kräver multipla installationer av ibland tveksam programvara. Nu kanske inte alla gillar sådant, tog det som exempel.

Permalänk
Medlem

Techpowerup har en bra genomgång.
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-app-v1-0/
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Undrar om de kommer ta lika lång tid på sig som Microsoft att flytta alla inställningar från gamla appen till nya, dvs aldrig typ.

Hatar när de inte kan bara lösa allt och måste ha båda kvar, typ välj en.

Samma med Swedbank

Inget jag kommer använda, räcker med gamla settings appen tills de faktiskt avvecklar den helt och allt är i nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows95:

Man har aldrig behövt logga in för att ladda ner drivrutiner från nvidia: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/

Genom deras websida nej men vi pratar om deras APP här och uppenbarligen så behövde du det där...*döööh*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag gillar den vanliga nvidia kontrollpanelen, den hade jag bara helst haft kvar. Tycker det är tråkigt att den ska bort [...]

Skrivet av Pepsin:

[...] om det är tänkt att den ska ersätta den gamla.

Skrivet av evil penguin:

[...]men jag antar att kontrollpanelen också ska ersättas längre fram.

Skrivet av pskjonte:

Jag vill inte ha en extra app med stora bilder på spel i mitt "library", jag vill bara ha en kontrollpanel inbakad i windows, precis som förr. [...]

I källan som skribenten hänvisar till så står det inget om att den gamla kontrollpanelen ska ersättas.
Där står det att alla features från kontrollpanelen ska göras åtkomliga genom den nya appen. Det står även att den nya appen bundlas som en valfri installation, precis som GeForce Experience. Så rimligtvis blir den gamla kontrollpanelen kvar för de som väljer att inte installera den nya appen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir_Manfred:

I källan som skribenten hänvisar till så står det inget om att den gamla kontrollpanelen ska ersättas.
Där står det att alla features från kontrollpanelen ska göras åtkomliga genom den nya appen. Det står även att den nya appen bundlas som en valfri installation, precis som GeForce Experience. Så rimligtvis blir den gamla kontrollpanelen kvar för de som väljer att inte installera den nya appen.

I längden är det tveksamt att den är kvar, skulle jag säga.

Citat:

Moving forward, we’ll be integrating the remaining features from the NVIDIA Control Panel, which will encompass Display and Video settings. Additionally, we'll be adding several attributes from GeForce Experience and RTX Experience, such as GPU overclocking and driver roll-back. During the NVIDIA app beta, GeForce Experience and the NVIDIA Control Panel will continue to be available.

Nu när betaperioden är slut verkar ju GFE ryka med, men NVCP blir kvar eftersom den fortfarande har unika funktioner. Men jag skulle inte räkna med att den finns kvar flera år till.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Den nya applikationen är tydligt inte redo att ersätta kontrollpanelen ännu, och jag påstår ju iaf inte att den är på väg att ersättas just nu.
Just det här att det inte är klart är väl något som är väldigt tydligt i Nvidias egen artikel, med inflikningar som "For the time being, please use the NVIDIA Control Panel to configure them".

Mitt antagande är istället att den lär bli en ersättning till kontrollpanelen i framtiden (men den behöver ju vara mer komplett då):

Skrivet av evil penguin:

I nuläget verkar ju detta vara betydligt närmare att ersätta GFE, men jag antar att kontrollpanelen också ska ersättas längre fram.

Detta är ju dock just ett *antagande*, inget jag påstår att någon har sagt.
Jag tycker dock att det är en rimlig förväntan utifrån detta:
* De ser ju tydligt denna 1.0 som ett första steg och pratar ju om att lyfta in mer funktion ur kontrollpanelen
* När de väl lyft in typ allt, varför skulle de vilja ha två olika lösningar parallellt?
* Den nya inställningsapplikationen verkar vara anpassad för att man bara ska kunna använda den, utan inloggning (till skillnad från GFE).

Så jag tänker mer att om de nu rullar ut denna som ett frivilligt val i drivrutinspaketet snart (hittills är den ju bara en helt separat nedladdning), då är väl frågan om det fortfarande ser ut så om ett år eller två.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I längden är det tveksamt att den är kvar, skulle jag säga. [...]

Jag har svårt att se Nvidia komma undan med en sån sak. Det är fler än bara gamers som använder grafikkort. Och många av dessa vill inte ha en massa gamer-bloat

Skrivet av evil penguin:

Just det här att det inte är klart är väl något som är väldigt tydligt i Nvidias egen artikel, med inflikningar som "For the time being, please use the NVIDIA Control Panel to configure them".

Ja precis, de påpekar att det ännu inte går att komma åt samtliga inställningar som finns i kontrollpanelen, och vill man nyttja dem så rekommenderas man göra det via den vanliga kontrollpanelen. "For the time being" eftersom den nya appen inte är färdig. Men det antyder inte heller att den nya appen ersätter kontrollpanelen.

Skrivet av evil penguin:

Mitt antagande är istället att den lär bli en ersättning till kontrollpanelen i framtiden (men den behöver ju vara mer komplett då):
Detta är ju dock just ett *antagande*, inget jag påstår att någon har sagt.

Ja, antaganden får man göra! Men jag tror (och hoppas) att du har fel!

Skrivet av evil penguin:

Jag tycker dock att det är en rimlig förväntan utifrån detta:
* De ser ju tydligt denna 1.0 som ett första steg och pratar ju om att lyfta in mer funktion ur kontrollpanelen
* När de väl lyft in typ allt, varför skulle de vilja ha två olika lösningar parallellt?

Här tolkar vi det olika. I Nvidias artikel så använder de ordet "accessible".
"NVIDIA Control Panel options are now accessible in a unified interface."
Jag tolkar inte det som att "lyfta in" eller kopiera funktionalitet från en mjukvara till en annan. Jag tolkar det snarare som att nya appen har åtkomst till funktionalitet som körs i kontrollpanelen. Dvs. appen anropar funktionerna i kontrollpanelen via sitt egna interface.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Nu vill man veta hur mycket telemetri och insamling av data som sker innan installation.

Om det inte går att stänga av helt och hållet: för mycket. Det finns ingen "nödvändig" telemetri, det är rent jävla skitsnack.

Det är en av anledningarna till att jag använt NVCleanstall länge och väl, och låter den modifiera drivarfilerna för att dräpa bort så mycket satans telemetri det bara går.

Visa signatur

5950X, 3090