Sätta in kontanter på flera banker

Permalänk
Avstängd

Sätta in kontanter på flera banker

Hej, jag är medveten om att det finns vecko/månadsgränser för att sätta in kontanter på sin bank. Om jag sätter in gränsvärdet på t e.x nordea, kan jag gå vidare till swedbank och sätta in gränsvärdet där också? Jag är 19 och har nog aldrig satt in kontanter innan. Jag har mängder. Kommer jag hamna i trubbel om jag sätter in maxvärdet flera gånger per år? Är det smartare att dela upp det mellan de 2 banker jag har? Det enda underlag jag har är att det kommer ifrån julklappar/födelsedagspresent och försäljning på tradera/blocket osv. /tack:)

Permalänk
Medlem

Trubbel lär du ju knappast hamna i men förbered dig att det kan bli lite omständigt vad nu ”mängder” av kontanter innebär.

Förhoppningsvis har du kvar kvitton/bevis från alla blocket/tradera-affärer du gjort.

Banker måste ju enligt lag agera om det finns misstanke om penningtvätt vilket du lär falla under beroende på vad ”mängder” är.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin2:

Hej, jag är medveten om att det finns vecko/månadsgränser för att sätta in kontanter på sin bank. Om jag sätter in gränsvärdet på t e.x nordea, kan jag gå vidare till swedbank och sätta in gränsvärdet där också? Jag är 19 och har nog aldrig satt in kontanter innan. Jag har mängder. Kommer jag hamna i trubbel om jag sätter in maxvärdet flera gånger per år? Är det smartare att dela upp det mellan de 2 banker jag har? Det enda underlag jag har är att det kommer ifrån julklappar/födelsedagspresent och försäljning på tradera/blocket osv. /tack:)

Banken kommer fråga var du får alla pengar från samt att du måste vara kund i banken för att kunna sätta in pengar. Det finns en anledning till att lagen om penningtvätt finns

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Är nog inga problem så länge du inte sätter in exemeplvis 30 000 varje månad.

Så vad för det sig om för mängd?

Permalänk
Avstängd

Det finns inte några gränser för att sätta in kontanter. Förstår inte vad du fått det ifrån. Det som gäller är att man behöver kunna säga varifrån pengarna kommer (om det är stora belopp).

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem

Det är väl knappt några bankkontor som tar emot kontanter sedan insättningsautomaterna kom.
Där är din bank som bestämmer max belopp utöver automatens max 100 sedlar åt gången.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av vlachos:

Det finns inte några gränser för att sätta in kontanter. Förstår inte vad du fått det ifrån. Det som gäller är att man behöver kunna säga varifrån pengarna kommer (om det är stora belopp).

700 spänn? Förvisso var det 2012 men ändå

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan banken med stor sannolikhet säga att det är suspekt och vägrar ta emot pengarna om summorna drar iväg.
Det har gått precis så pass långt.

Permalänk
Medlem

Om du säljer för väldigt stora summor på blocket eller tradera behöver du även betala skatt. Så ska du sätta in stora summor och det blir utredning så kan du även bli skyldig till skattesmitning.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

700 spänn? Förvisso var det 2012 men ändå

Menar du att du blivit hindrad att sätta in 700 SEK 2012 på en bank? Jag har väldigt svårt att tro på det. Alla människor har givetvis olika förutsättningar (lön, bidrag), men en så pass låg summa är ju kaffepengar för staten.

Jag kommer inte ihåg det exakta året, men jag satte in 2 000 SEK i kontanter på en bank för 5-10 år sedan. Inga som helst frågor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maskaren:

Om du säljer för väldigt stora summor på blocket eller tradera behöver du även betala skatt. Så ska du sätta in stora summor och det blir utredning så kan du även bli skyldig till skattesmitning.

Det är en lurig formulering som du skriver. För en privatperson så behöver man inte betala skatt om man säljer privata saker för ett värde som är lägre än vad man köpte saken för. Om man säljer en privat sak för mer pengar än vad man betalat, så ska man betala skatt på vinsten.

Det som Skatteverket kan slå ner på är att man säljer saker som inte är privata, dvs. att man inte använder sakerna själv och köper/säljer saker för att göra vinst.

Kan man bevisa att man själv använt sakerna och säljer sakerna för mindre än vad man köpt dem för, så är det inte några som helst problem. Oavsett penningvärdet för sakerna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joeldeluxe:

Banken kommer fråga var du får alla pengar från samt att du måste vara kund i banken för att kunna sätta in pengar. Det finns en anledning till att lagen om penningtvätt finns

Räcker det att säga att det är gåvor? Är ju inte flera hundra tusen liksom

Permalänk
Medlem

Hittade följande intressanta läsning, den är från 2021 men stämmer ganska bra även idag

Swedbank: 10 000 kr under en 7 dagars period
Nordea: 15 000 kr under en 30 dagars period
Handelsbanken: 15 000 kr under en 30 dagars period
SEB: 20 000 kr under en 30 dagars period

https://www.konsumenternas.se/arkiv---nyheter-bloggar-och-pod....

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Är nog inga problem så länge du inte sätter in exemeplvis 30 000 varje månad.

Så vad för det sig om för mängd?

50-60 tusen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LazySoft:

Det är väl knappt några bankkontor som tar emot kontanter sedan insättningsautomaterna kom.
Där är din bank som bestämmer max belopp utöver automatens max 100 sedlar åt gången.

Det är insättningsautomater som jag pratar om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albin2:

Ja, så länge du kan namnge de som gett dig gåvorna. Du behöver inte kunna personernas personnummer, men du måste ge så pass mycket information att myndigheterna kan ta reda på vilka som gett gåvorna. Dessa personer kan i sin tur få frågor.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av vlachos:

Menar du att du blivit hindrad att sätta in 700 SEK 2012 på en bank? Jag har väldigt svårt att tro på det. Alla människor har givetvis olika förutsättningar (lön, bidrag), men en så pass låg summa är ju kaffepengar för staten.

Jag kommer inte ihåg det exakta året, men jag satte in 2 000 SEK i kontanter på en bank för 5-10 år sedan. Inga som helst frågor.

"Det som gäller är att man behöver kunna säga varifrån pengarna kommer"
Väldigt säker på att min dåvarande hade flyttat till Sverige, vilket hon gjorde 2010. Kan ha varit runt det året också iofs.

Jag fick kontanter av min dåvarande och skulle sätta in dessa på mitt konto, fick direkt;
Bank: jaha, var kommer dessa pengar från?
Jag: Hon lånade pengar för x tid sen.
Bank: Har du kvitto på det? Vi måste veta var pengarna kommer från annars kan vi inte sätta in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin2:

50-60 tusen

lite väl stora summor för gåvor, kan nog bli att banken kommer misstänka penningtvätt. Du får helt enkelt säga som det är ifall dom kommer fråga vart pengarna kommit ifrån och vad personerna heter och vad dom jobbar med osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin2:

50-60 tusen

Bara följa reglerna. Var beredd på att få frågor.

Ha 50k kontant är inte normalt idag.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

köp saker för dem i butiker som fortfarande tar emot kontanter istället, du behöver väl äta?

med dagens matpriser räcker de där pengarna 1 år eller så.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Okej, nä jag vet😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

köp saker för dem i butiker som fortfarande tar emot kontanter istället, du behöver väl äta?

med dagens matpriser räcker de där pengarna 1 år eller så.

Nej jag bor fortfarande hemma så lägger inte mycket på mat. vill sätta in på konto istället, sparar till bil, lägenhet osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albin2:

Nej jag bor fortfarande hemma så lägger inte mycket på mat. vill sätta in på konto istället, sparar till bil, lägenhet osv

be dina föräldrar om hjälp att föra över så kan de handla mat för dina kontanter.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt några problem med insättningar via insättningsautomat. Bara testa.

Permalänk
Medlem

50papp i kontanter lär ju bara vara att glömma om du inte har kvitton från affärer mellan privatpersoner och eventuella gåvobrev. Har man 50 i kontanter så är det underförstått att man är pensionär eller becknar.

Permalänk
Moderator
Moderator

Knallar du runt och deponerar maxbeloppet i insättningsautomater på flera ställen är väl risken att bli misstänkt för penningtvätt betydligt mycket större än om man bokar tid på en bank, vill sätta in hela summan på ett bräde och redogör för var slantarna kommer ifrån.

Smurfing/structuring är väl bland det dummaste man kan försöka sig på om pengarna faktiskt har ett legitimt ursprung.

Visa signatur
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Albin2:

Finns stories på snälla äldre släktingar som ska sätta in ett par hundralappar till tusenlappar till sitt barnbarn. Pengarna har legat i madrassen ett par år och vips så tar banken och stämplar pengarna som "inte vita nog för att vi kan acceptera insättningen". Då står farmor står utan pengar och utan att fått pengarna insatta på lilla Olles konto.

Om du tydligt kan hänvisa till vart pengarna kommer ifrån så kommer det säkert gå bra.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis är alla signaler fel, men att syssla med ekobrott (kanske mer) är väl ändå ett ganska tråkigt sätt att avsluta sin tid som tonåring på, om nu den delen stämmer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

50papp i kontanter lär ju bara vara att glömma om du inte har kvitton från affärer mellan privatpersoner och eventuella gåvobrev. Har man 50 i kontanter så är det underförstått att man är pensionär eller becknar.

Jahopp roliga nyheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warp64:

Förhoppningsvis är alla signaler fel, men att syssla med ekobrott (kanske mer) är väl ändå ett ganska tråkigt sätt att avsluta sin tid som tonåring på, om nu den delen stämmer.

Det kommer inte ifrån något olagligt. Har som sagt sparat kontanter hela livet