Allsvenskan i fotboll 2023

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Allsvenskan i fotboll 2023

Det säkraste vårtecknet i detta avlånga land är när allsvenskan i fotboll rullar igång.
Omgång 1 är avklarad och mitt kära AIK står redan i full storm.

Var ligger era sympatier? tankar, teorier och tips om säsongen som ligger framför oss?

Permalänk
Medlem

Skit i tabellen Bajen bäst ändå!

Bajen vinner, helt klart. Häcken tvåa, Malmö trea och djurgården fyra.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Gul, röd och blå! Djurgården!

Visa signatur

DATOR
Chassi: ASUS GT301 RGB CASE Moderkort: ASUS B550-F GAMING CPU: RYZEN 7 5800X AIO: MSI MPG CORELIQUID K240 HDD: 980 PRO SSD 1TB GPU: ASUS RTX 3080 10GB TUF GAMING OC V2 RAM: KINGSTON 16GB 3200MHZ RGB Nätagg: CORSAIR RM850 2021

KRINGUTRUSTNING
Monitor: LG 27'' 27GL850 NANO IPS 144 Hz Mus: MICROSOFT PRO INTELLIMOUSE Tangentbord: DUCKY ONE 711 LIMITED EDITION Högtalare: BOSE COMPANION 2 SERIES III Musmatta: STEEELSERIES QCK+

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av oobum:

Bajen vinner, helt klart. Häcken tvåa, Malmö trea och djurgården fyra.

Haha, jag tror absolut Bajen blir ruskigt bra i år, mycket som är på plats redan.
Dock så måste jag nog hålla Häcken som favorit. JÄVLAR vad bra dom ser ut, riktigt obehagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Haha, jag tror absolut Bajen blir ruskigt bra i år, mycket som är på plats redan.
Dock så måste jag nog hålla Häcken som favorit. JÄVLAR vad bra dom ser ut, riktigt obehagligt.

Njae, försäsongen lämnar väldigt mycket att önska, och premiärmatchen visar skrämmande brister i försvaret.¨

Blir nervöst nu kommande två mot häcken och AIK, kommer pröva på truppen rejält.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ur ett Stockholmsperspektiv kan det bli lite jobbigt både för AIK, Bajen, BP mot Djurgården i år dock.....

Eftersom jag är bördig från vischan ogillar jag de flesta lag men jag följer det med intresse.

Permalänk
Medlem

Som sorgsen halv ÖSK supporter så önskar man Degerfors alla motgångar 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av oobum:

Njae, försäsongen lämnar väldigt mycket att önska, och premiärmatchen visar skrämmande brister i försvaret.¨

Blir nervöst nu kommande två mot häcken och AIK, kommer pröva på truppen rejält.

Det kommer absolut att bli ett prov.
Häcken är ju som bekant briljanta än så länge och derbyn tenderar att leva sina egna liv. Önskar jag kunde säga lycka till men.. ja.

Skrivet av makatech:

Ur ett Stockholmsperspektiv kan det bli lite jobbigt både för AIK, Bajen, BP mot Djurgården i år dock.....

Eftersom jag är bördig från vischan ogillar jag de flesta lag men jag följer det med intresse.

Är det något man som gnagare vet är att mot diffen kan man räkna in 6 säkra poäng innan säsongen ens har börjat 😏

Skrivet av RVX:

Som sorgsen halv ÖSK supporter så önskar man Degerfors alla motgångar 😂

Haha vanligtvis brukar jag ha lite sympati för degen men skulle va kul om ni kom tillbaka upp så det blev lite hetsderbyn mellan er igen.

Permalänk
Snusfri

IFK Sillstryp (Göteborg) men har inte kollat på någon match på säkert 20 år.

Verkar dock gå lite knackigt för blåvitt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Haha vanligtvis brukar jag ha lite sympati för degen men skulle va kul om ni kom tillbaka upp så det blev lite hetsderbyn mellan er igen.

Det håller jag med om ⚽️
Men det andra?! Haha! Aldrig i livet 🤣
Dessvärre tror jag inte ÖSK kommer upp i allsvenskan på åtminstone 2-3 år till. Dom levde länge på samma sätt som brynäs gjort i shl till och från dom sista åren (nvm att dom vann för 11 år sen och var i final vad förrförra?). Bortser man från det så var dom ju också legat på den nedre halvan av tabellen och sakteliga glidit ett steg längre ner, tills när man likt ÖSK hade kniven mot strupen för sin överlevnad....så stod man inte pall helt enkelt.
Största skillnaden i min haltande jämförelse är så klart att ÖSK typ aldrig har varit i närheten av toppen i allsvenskan, förutom en gång då dom slutade 2:a. Men för mig att det var på 80-talet, sista åren är tyvärr känslan att dom varit nöjda med sin titel som det ständiga mittenlaget. Tills....det inte gick längre och ja, nu är vi där vi är.

Tragiskt faktiskt 🙁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ja efter helgens omgång finns det inte så mycket att säga.
Ett totalt jävla mörker har infunnit sig och magkänslan är samma som år 2004 när mitt älskade AIK som bekant åkte ur.

Jag vet inte vad som behöver göras men något måste ske. Spelarna måste vakna och att prestera på det sättet som de gjorde igår inför 30 000 supportrar är ovärdigt.

Vad som än sker så manar jag dock till att klubben inte gör något förhastat, vi tror fortfarande på Brännan som huvudtränare och jag vill se hans vision bära frukt. Men nu är det dags att alla frågetecken reds ut. Ny sportchef måste vara prio, nytt scoutingteam måste komma på plats och viktigast av allt är att spelarna måste vakna nu och inse att det är allvar.

Permalänk
Medlem

Måste medge att jag håller lite halvt på AIK i och med att ösk inte är kvar. Gillar deras spelsätt, men dom har en tendens att till och från tyvärr tappa igenom fullständigt känna det som.
Aja, intressant start på säsongen. Får hoppas bara inte Malmö rycker tidigt och ingen sen kommer ikapp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Forza Malmö, Heja di blåe!

eller förresten jag är ju inte intresserad över huvud taget, men ändå.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Mjällby AIF all the way
Skönt med en vinst, men fortfarande satans trist med oavgjort i första matchen trots en 2-0 ledning.
Men är väl tyvärr lite klassiskt MAIF. Blir väldigt passiva i sitt spel när dom känner att "nu är det klart".
Men håller tummarna för en bra säsong!
Visar mitt stöd dagligen i alla fall!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Blått ett lag.
Ordningen återställs i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ja efter helgens omgång finns det inte så mycket att säga.
Ett totalt jävla mörker har infunnit sig och magkänslan är samma som år 2004 när mitt älskade AIK som bekant åkte ur.

Jag vet inte vad som behöver göras men något måste ske. Spelarna måste vakna och att prestera på det sättet som de gjorde igår inför 30 000 supportrar är ovärdigt.

Vad som än sker så manar jag dock till att klubben inte gör något förhastat, vi tror fortfarande på Brännan som huvudtränare och jag vill se hans vision bära frukt. Men nu är det dags att alla frågetecken reds ut. Ny sportchef måste vara prio, nytt scoutingteam måste komma på plats och viktigast av allt är att spelarna måste vakna nu och inse att det är allvar.

Det gäller att de mycket stora (rent ekonomiskt varje fall) satsningarna på Guidetti och Durmaz bär frukt. För mig är det alltid en liten chansning när man satsar på veteraner som är på väg ner i deras utveckling, ibland fungerar det men ibland inte, något man ser i både hockey och fotboll. Samtidigt som i fallet Guidetti bör man kanske fråga sig varför han periodvis fick mycket begränsad speltid utomlands innan man öppnar kassakistan. Ungefär som Brynäs som gjorde Johan Larsson till SHLs högst avlönade spelare i år vilket inte blev så lyckat (trots att Johan rent poängmässigt med hans mått mätt gjorde en bra säsong, han är ju normalt ingen poängkung direkt, tvärtom).

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av makatech:

Det gäller att de mycket stora (rent ekonomiskt varje fall) satsningarna på Guidetti och Durmaz bär frukt. För mig är det alltid en liten chansning när man satsar på veteraner som är på väg ner i deras utveckling, ibland fungerar det men ibland inte, något man ser i både hockey och fotboll. Samtidigt som i fallet Guidetti bör man kanske fråga sig varför han periodvis fick mycket begränsad speltid utomlands innan man öppnar kassakistan. Ungefär som Brynäs som gjorde Johan Larsson till SHLs högst avlönade spelare i år vilket inte blev så lyckat (trots att Johan rent poängmässigt med hans mått mätt gjorde en bra säsong, han är ju normalt ingen poängkung direkt, tvärtom).

Det är skrämmande ur truppen har urholkats och de som ska kliva fram och ta upp Sebastian Larssons och Mikael Lustigs mantel som kulturbärare som även om det går åt helvete på planen visar motståndaren att det gör ont att möta Gnaget, att varenda liten droppe energi har kramats ur.

Det jag såg igår var en styggelse. 11 förvirrade hönor som misslyckades med precis allt som de försökte med. Har suttit och benchat komponenter hela dagen men kan inte släppa hur jävla uselt det var.

Jaja på söndag är det enbart en sak som räknas och det hoppas jag alla involverade vet om.

JG måste ut på planen nu. Han måste komma i spel och visa den där briljansen som stundtals skiner igenom för det är en jävla klassgubbe.
Rant over.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av xfade:

Forza Malmö, Heja di blåe!

eller förresten jag är ju inte intresserad över huvud taget, men ändå.. = )

Skrivet av Flutters:

Mjällby AIF all the way
Skönt med en vinst, men fortfarande satans trist med oavgjort i första matchen trots en 2-0 ledning.
Men är väl tyvärr lite klassiskt MAIF. Blir väldigt passiva i sitt spel när dom känner att "nu är det klart".
Men håller tummarna för en bra säsong!
Visar mitt stöd dagligen i alla fall!
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av buffelapa:

Blått ett lag.
Ordningen återställs i år.

https://www.youtube.com/watch?v=CK0WljpfOO0

Blev givet med rätt mycket Mjällby och MFF i fantasylaget i år.
MFF har så många individuellt briljanta spelare att de kommer få med sig en del poäng på ren individuell jävla klass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Säger mycket om det lagets vinnarkultur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

MFF har så många individuellt briljanta spelare att de kommer få med sig en del poäng på ren individuell jävla klass.

Några sådana poäng kan man nog förvänta sig, men jag hoppas verkligen personligen mer att Rydströms spelidé ska sätta sig ordentligt så hela laget lyfter sig och spelar som en enhet utan någon enskild stjärna som tvingas ta för mycket ansvar.

Förra säsongen saknades enhetlighet totalt och alla de synergieffekter som vissa spelarkombinationer borde innebära uteblev, samtidigt som ingen av stjärnorna som egentligen besitter "individuell jävla klass" kom upp på sin nivå. Alla tränarbyten och ett stundtals helt sanslöst skadeläge gjorde inte saken bättre.

I år kommer det bli bättre, det syns att det är gladare spelare på planen. Det enda orosmolnet är att Kiese-Thelin är den enda renodlade centerforwarden, en skada på honom hade kunnat bli jobbig.
Det enda alternativet är den nyss fyllda 17-åringen Gudjohnsen med 0 tävlingsminuter i vuxensammanhang...
Å andra sidan har Rydström ibland med framgång spelat helt utan renodlad anfallare, Guardiola-style, så jag är egentligen inte megaorolig på den fronten heller, vi löser det nog ändå.

Om sen den på förhand troliga huvudutmanaren BK Rövas Häckens skadeläge inte förbättras är det svårt att se att de ska hålla. Både Sadiq och Hammar gick av skadade sist, och de har nu tvåsiffrigt i sjukstugan.
När MFF var i en liknande situation ifjol startade vi med Chalus och Gall(!), och åkte på den största förlusten på ett decennium...

Permalänk
Medlem

Hahahahahahahhammarby

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det säkraste vårtecknet i detta avlånga land är när allsvenskan i fotboll rullar igång.
Omgång 1 är avklarad och mitt kära AIK står redan i full storm.

Var ligger era sympatier? tankar, teorier och tips om säsongen som ligger framför oss?

Äntligen fick vi se vårt AIK, riktig skön seger idag mot Hammarby och Fesshaie!! Nästan Isak vibbar när han punkterar derbyt med 2 mål.
Nu hoppas jag att Brännan och laget kör vidare med momentum från matchen och fortsätter på givet spår i Värnamo om en vecka!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av antherz:

Äntligen fick vi se vårt AIK, riktig skön seger idag mot Hammarby och Fesshaie!! Nästan Isak vibbar när han punkterar derbyt med 2 mål.
Nu hoppas jag att Brännan och laget kör vidare med momentum från matchen och fortsätter på givet spår i Värnamo om en vecka!

Helvete vad skönt.
Jag har i alla år haft ett seriöst fall av "derby-mage", veckan innan är man stissig och nervös som fasiken och precis innan av spark så är det en väldig ångest och nervositet. Nu släppte det nästan omedelbart efter avspark.

Vincent Thill är ett enormt utropstecken, plöstligt synliggjorde han sin bästa kvalitet för att inte tala om hur bra det funkade att flytta upp Robin Tihi som 6:a/städare. Alla grabbar gjorde verkligen en dunderinsats samtidigt som Bajen såg otroligt svaga och tafatta ut. Jag vet faktiskt inte vad som händer där, är inte van att se bajen på det här viset.

Men Fesshaie! Vad är det för snubbe. Sliter och kämpar och får dubbelt betalt för sitt jobb idag. I efterhand så är det tur att situationen vid 2-0 resulterar i mål, att han tillräcklig is i magen för att vänta in och vända upp innan han skjuter. Thill är helt fri till höger i straffområdet och vanligtvis skulle jag väl vilja påstå att passningen ska sitta där men fan är dumt att klaga på den derbydebuten, riktig stjärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det håller jag med om ⚽️
Men det andra?! Haha! Aldrig i livet 🤣
Dessvärre tror jag inte ÖSK kommer upp i allsvenskan på åtminstone 2-3 år till. Dom levde länge på samma sätt som brynäs gjort i shl till och från dom sista åren (nvm att dom vann för 11 år sen och var i final vad förrförra?). Bortser man från det så var dom ju också legat på den nedre halvan av tabellen och sakteliga glidit ett steg längre ner, tills när man likt ÖSK hade kniven mot strupen för sin överlevnad....så stod man inte pall helt enkelt.
Största skillnaden i min haltande jämförelse är så klart att ÖSK typ aldrig har varit i närheten av toppen i allsvenskan, förutom en gång då dom slutade 2:a. Men för mig att det var på 80-talet, sista åren är tyvärr känslan att dom varit nöjda med sin titel som det ständiga mittenlaget. Tills....det inte gick längre och ja, nu är vi där vi är.

Tragiskt faktiskt 🙁

ÖSK, laget som är äldre än Titanic men som aldrig tagit en titel, Degerfors kör ju över er även där, riktigt gräs har de också till skillnad mot den där jädra plasten på Eyravallen. Finns väl inget som talar för att ÖSK ska gå upp om 2-3 år? Som ni spelar nu så behöver ni först gå upp i Superettan igen nästa år, sett matcherna och ser ju helt dött ut framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

ÖSK, laget som är äldre än Titanic men som aldrig tagit en titel, Degerfors kör ju över er även där, riktigt gräs har de också till skillnad mot den där jädra plasten på Eyravallen. Finns väl inget som talar för att ÖSK ska gå upp om 2-3 år? Som ni spelar nu så behöver ni först gå upp i Superettan igen nästa år, sett matcherna och ser ju helt dött ut framåt.

Kan inte annat än hålla med 🙁
Det har gått stadigt neråt i flera års tid nu, och till sist så rann bägaren över. Nej, drt.det gör det verkligen inte. 3 mållösa matcher och ingen direkt ljusning i sikte.
Nej det ser inte särskilt ljust ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Helvete vad skönt.
Jag har i alla år haft ett seriöst fall av "derby-mage", veckan innan är man stissig och nervös som fasiken och precis innan av spark så är det en väldig ångest och nervositet. Nu släppte det nästan omedelbart efter avspark.

Vincent Thill är ett enormt utropstecken, plöstligt synliggjorde han sin bästa kvalitet för att inte tala om hur bra det funkade att flytta upp Robin Tihi som 6:a/städare. Alla grabbar gjorde verkligen en dunderinsats samtidigt som Bajen såg otroligt svaga och tafatta ut. Jag vet faktiskt inte vad som händer där, är inte van att se bajen på det här viset.

Men Fesshaie! Vad är det för snubbe. Sliter och kämpar och får dubbelt betalt för sitt jobb idag. I efterhand så är det tur att situationen vid 2-0 resulterar i mål, att han tillräcklig is i magen för att vänta in och vända upp innan han skjuter. Thill är helt fri till höger i straffområdet och vanligtvis skulle jag väl vilja påstå att passningen ska sitta där men fan är dumt att klaga på den derbydebuten, riktig stjärna!

Utan tvekan en av Thills bästa matcher i AIK tröjan, ja han var helt fri vid 2-0 så tur för Fesshaie att han satte den! 9 fall av 10 ska man passa där men synd att klaga när Fesshaie gör mål

Ja kul att Tihi var en klippa som defensiv mittfältare. Helt välförtjänt var det dessa 3 som fick matchens stjärnor utav Testa Stör men precis som du skriver så gör alla en riktigt bra insats!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av antherz:

Utan tvekan en av Thills bästa matcher i AIK tröjan, ja han var helt fri vid 2-0 så tur för Fesshaie att han satte den! 9 fall av 10 ska man passa där men synd att klaga när Fesshaie gör mål

Ja kul att Tihi var en klippa som defensiv mittfältare. Helt välförtjänt var det dessa 3 som fick matchens stjärnor utav Testa Stör men precis som du skriver så gör alla en riktigt bra insats!

Jag tror bestämt att det var Thills absolut bästa insats.

Haha ja gubbarna i TS satt och myste välförtjänt, alltid kul att höra.

Nu kör vi mot Värnamo!

Permalänk
Medlem

Håller på alla utom Bajen, enbart för att en polare är helt galen i Bajen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Dagar som denna som man saknar Björn, gamla 08-fotboll och höra Jompa gnälla på Bajen dagen efter

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

AIK är lite som Finland (i hockey), nu när de vunnit ett stort derby mot Hammarby är säsongen mer eller mindre räddad oavsett hur det går i fortsättningen. Derbyn är så exceptionellt otroligt viktiga för AIK och dess fans. Hammarbys fans däremot är ungefär lika glada ändå.

Fesshaie kan dock bli extremt viktig om inte veteraner som tex Guidetti och Durmaz skulle visa sig hålla "förväntad toppnivå". Kan betyda typ allt för AIK om Fesshaie skulle få ett genombrott.