Ryzen 7 7800X3D presterar bättre i Linux än Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Ryzen 7 7800X3D presterar bättre i Linux än Windows 11

När Ryzen 7 7800X3D får bekänna färg hos Phoronix visar sig den färska processorn prestera bättre i Ubuntu än Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Test av en cpu säger inte mycket direkt, frågan är snarare om det hade varit samma skillnad med en 7700x eller en Intel processor?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Finns kanske en orsak att Linux är det mest använda OS:et i servrar?
Skulle vara kul om man gjorde om testet fast med XP och Win 7, dvs windowsversionerna innan Microsoft bloatade ner Windows rent bedrövligt.

Permalänk
Medlem

Minst en gång i månaden så läser man ju om prestandaproblem och skit så det vore bättre att jämföra med Windows 10 som vid det här laget är stabilt och pålitligt för det mesta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Minst en gång i månaden så läser man ju om prestandaproblem och skit så det vore bättre att jämföra med Windows 10 som vid det här laget är stabilt och pålitligt för det mesta.

Nä, man ska jämföra med det som är aktuellt. Vilket idag är W11. Att Windowsmiljö förlorar mot Linuxmiljö är dock inte alls förvånande tycker jag. Linux är bra mycket bättre för många ändamål men extremt uselt för vissa. Det är dock oftast inte Linuxmiljöns fel utan skaparna av programmen / hårdvaran(ser på dig Nvidia osv). Hade jag kunnat köra en Linuxdist och fortfarande spela valfritt spel med minst samma prestanda eller diverse program som en Windowsmaskin hade jag bytt i ett nafs.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Test av en cpu säger inte mycket direkt, frågan är snarare om det hade varit samma skillnad med en 7700x eller en Intel processor?

Phoronix brukar göra såna här tester lite då och då, det förra var med Ryzen 7950X där skillnaden mellan Ubuntu och Windows 11 var ovanligt liten. Intressant nog så var den klara vinnaren Intels distro Clear Linux.

Men det var ett tag sedan det testet, så det kan hända att orsaken till den större skillnaden med 7800X3D beror på optimeringar i Linux (eller försämringar i Windows 11) för 7000-serien generellt snarare än något specifikt med just 7800X3D. Det hade varit intressant att se någon av icke-3D-modellerna i samma test.

Permalänk
Rekordmedlem

Tänk att telemetrin är så tung.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Phoronix brukar göra såna här tester lite då och då, det förra var med Ryzen 7950X där skillnaden mellan Ubuntu och Windows 11 var ovanligt liten. Intressant nog så var den klara vinnaren Intels distro Clear Linux.

Men det var ett tag sedan det testet, så det kan hända att orsaken till den större skillnaden med 7800X3D beror på optimeringar i Linux (eller försämringar i Windows 11) för 7000-serien generellt snarare än något specifikt med just 7800X3D. Det hade varit intressant att se någon av icke-3D-modellerna i samma test.

Ja min tanke blir att det även kan vara något i linux disten som gör att det går att använda 3d cachen mer effektivt, hade man gjort samma test med en 7700x och en 13600k tillexempel så hade man fått lite mer klarhet och inte fler frågetäcken ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Phoronix brukar göra såna här tester lite då och då, det förra var med Ryzen 7950XIntressant nog så var den klara vinnaren Intels distro Clear Linux.

Inte så underligt egentligen.

Clear Linux är kompilerat för bättre prestanda med modern hårdvara och minimikravet är en Sandy Bridge med bland annat SSE4-stöd. Detta innebär att hela operativsystemet drar nytta av de tillägg som kommit mellan Athlon 64 (2003) och Sandy Bridge (2011). Det här gynnar så klart även modernare processorer från AMD.

Jämför du med exempelvis en vanlig Ubuntu, så kräver den endast x86_64-stöd.

Skrivet av Ozzed:

Minst en gång i månaden så läser man ju om prestandaproblem och skit så det vore bättre att jämföra med Windows 10 som vid det här laget är stabilt och pålitligt för det mesta.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Skulle vara kul om man gjorde om testet fast med XP och Win 7, dvs windowsversionerna innan Microsoft bloatade ner Windows rent bedrövligt.

Phoronix testsvit är open source, så vill man provköra benchmarksen själv går det alldeles utmärkt.
https://github.com/phoronix-test-suite/phoronix-test-suite/
https://www.phoronix-test-suite.com/?k=downloads

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Windows känns inte så optimerat över lag.

Microsoft borde lägga vikt på att slimma och optimera kod.

Känns som de bara fyller på och fyller på och det kommer nya utvecklare som får ta vid där någon annan slutade.

Jag har en magkänsla av att det säkert skulle gå att optimera Windows prestanda med minst 10% om man lade krut på det.

Sen kanske inte alla funktioner borde finnas med som "default" i en installation utan borde finna som tillägg man fick kryssa i om man behöver dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

2023 Is the Year of Linux on the Desktop!

(I use Arch btw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

2023 Is the Year of Linux on the Desktop!

(I use Arch btw)

och fusionskraften ligger alltid 50 år bort

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

2023 Is the Year of Linux on the Desktop!

(I use Arch btw)

Jag hoppas och tror att du skämtar. Inte för att det är något fel på Linux men för att det inte finns ETT gui att testa sin kod mot. När det kommer ett GUI med element som håller en grafisk profil som används i alla desktopsammanhang kan Linux ha en sportslig att komma över 10% på desktop. Som Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

2023 Is the Year of Linux on the Desktop!

(I use Arch btw)

Fick äntligen en laptop så för att inte bli knäpp på
fläktkurvor så kör jag det mesta under WSL2

Permalänk
Medlem

Jag offrar gärna 7% i prestanda om jag slipper Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag hoppas och tror att du skämtar. Inte för att det är något fel på Linux men för att det inte finns ETT gui att testa sin kod mot. När det kommer ett GUI med element som håller en grafisk profil som används i alla desktopsammanhang kan Linux ha en sportslig att komma över 10% på desktop. Som Android.

Vad menar du? Kodar du mot Qt så fungerar det i Gnome precis lika bra som i KDE och kodar du mot GTK+ så fungerar et i KDE lika bra som i Gnome. Du måste inte stödja alla olika gui:s, de är bara libs (dbs dll:er för er som tänker i Windowstermer) och har inte speciellt mycket med vad det är för desktop som användaren sen kör i slutändan.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Vad menar du? Kodar du mot Qt så fungerar det i Gnome precis lika bra som i KDE och kodar du mot GTK+ så fungerar et i KDE lika bra som i Gnome. Du måste inte stödja alla olika gui:s, de är bara libs (dbs dll:er för er som tänker i Windowstermer) och har inte speciellt mycket med vad det är för desktop som användaren sen kör i slutändan.

Jag menar att man vill ha ett homogent gränssnitt oavsett om man gör inställningar i operativet eller Excel. Då lär man sig snabbare att använda nya program. Alla är inte programmerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag menar att man vill ha ett homogent gränssnitt oavsett om man gör inställningar i operativet eller Excel. Då lär man sig snabbare att använda nya program. Alla är inte programmerare.

och vad är det som skiljer så mycket när det gäller gränssnitt här?

https://imgur.com/a/XaUIPFR

En använder Gt, den andra GTK+ och båda visas i Gnome.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Citat:

De mer anmärkningsvärda inkluderar bland annat 50 procent högre prestanda i Java-testsviten Dacapo

Hade varit kul om det hade varit så stor vinst i något större spel. Exempelvis Cyberpunk 2077.
Ja det är väl inte så realistiskt.
Men hade varit kul att se hur folk hade reagerat.

Permalänk
Medlem

Den största frågan är varför det ens är skillnad i dessa tester för ingen av dem mäter direkt operativsystemet utan mer hur lång tid det tar för en ensam applikation som tar 100% av processorn att bli klar där det mesta av vad applikationen gör har med applikationskod och inte något mot OS:et så det borde rent tekniskt enbart bli skillnad mellan olika processorer och inte olika OS i ett sådant test.

Känns mer som att skillnaden som syns beror på vilken kompilator som har använts.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Datavetare

Gillar verkligen Phoronix och jobbet de gjort/gör med deras helt öppna test-suite.

Men de tester man gör av CPUer lider av ett par problem som de borde kunna fixa rätt lätt

1. Man testar i princip alltid olika delmängder av testerna i olika artiklar. Det gör det rätt hopplöst att jämföra resultatet mellan två olika artiklar, vilket ofta vore intressant då de typiskt har med olika uppsättningar CPU-modeller.

2. Är en enorm övervikt av rendering, video-encoding och ofta väldigt många HPC/simulerings-tester som är av rätt lite intresse för en förkrossande majoritet av läsarna. Lite förvånad att man har med så lite simuleringstester denna gång, för där finns en del fall som helt klart drar nytta av den "stora" cache:en (men kanske är så att många av dessa program är Linux only i.o.f.s...).

3. Just den typen av artikel man gjorde här har återkommit flertalet gånger, nästan alltid gör man som nu och testar bara en CPU-modell. Här hade det ju varit väldigt intressant att ta med t.ex. 7800X bara för att se om den unika delen i 7800X3D har någon signifikant påverkan i skillnad mellan OS. Testet man tidigare gjorde med 7950X skiljer sig för mycket i vad man testar (punkt 1) för att kunna användas som jämförelse, men på ytan ser det liknande ut (d.v.s. är skillnader i t.ex. Blender, typ samma prestanda i Kvazaar H.264 encoder för båda CPU-modellerna).

Vad det gäller Windows 11 vs Ubuntu finns det självklart en rad relevanta skillnader med avseende på prestanda. Den största/viktigaste för egen del är hur brutalt uselt Windows (kvittar om det är 10 eller 11) hanterar fallet där alla CPU-trådar är lastade av bakgrundsjobb, hela datorn "laggar" i det läget. Varken Linux (sedan "Wonder-patch som nu är 15 år gammal") eller MacOS lider av detta, utan de prioriterar "interaktiva" trådar på ett adekvat sätt som gör att systemet fortfarande har bra svarstider.

Att inte detta gjort Linux till "desktop of the year" lär nog betyda att inget kommer lyckas med det. Märks mest när man jobbar med lite tyngre saker på kompakta bärbara datorer, det fungerar direkt skit under Windows medan det rullar på fint på samma HW med Linux (och är en orsak att Apples bärbara känns snabbare än vad de rent krasst är enligt benchmarks).

"Lösningen" på problemet ovan är att skaffa en CPU med fler CPU-trådar än man någonsin har någon nytta av om man kör Windows. Är i praktiken löst per automatik idag för de flesta, tyvärr inte för de som t.ex. kompilerar i bakgrunden (trivialt parallellt problem som "äter upp" alla trådar...).

Men den viktigaste skillnaden i denna jämförelse lär vara kompilatorn. Det mesta är kompilerat med MSVC++ på Windows och den är i de flesta (men inte alla) fall sämre än GCC (som primärt används på Linux) och LLVM (som primärt används på MacOS och i allt större utsträckning på Windows).

Tittar man på de testar som använder samma kompilatorn på Windows och Ubuntu, t.ex. Geekbench 6 och Intel oneAPI, är det väldigt små prestandaskillnader mellan de två OS:en.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alla CPU:er presterar bättre under Linux, för att det är ett så sjukt mycket bättre OS än Windows

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Inte så underligt egentligen.

Clear Linux är kompilerat för bättre prestanda med modern hårdvara och minimikravet är en Sandy Bridge med bland annat SSE4-stöd. Detta innebär att hela operativsystemet drar nytta av de tillägg som kommit mellan Athlon 64 (2003) och Sandy Bridge (2011). Det här gynnar så klart även modernare processorer från AMD.

Jämför du med exempelvis en vanlig Ubuntu, så kräver den endast x86_64-stöd.

Intressant! Tack för den infon, hade ingen aning om att man kunde vinna prestanda på detta sätt

Skulle jag med en gammal Macbook med en Dual-Core Intel Core i5 2,4ghz kunna vinna något på att köra Clear Linux?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Intressant! Tack för den infon, hade ingen aning om att man kunde vinna prestanda på detta sätt

Skulle jag med en gammal Macbook med en Dual-Core Intel Core i5 2,4ghz kunna vinna något på att köra Clear Linux?

I min mening är Clear Linux mer av ett server-/benchmark-OS än något du vill ersätta MacOS med.

Till en gammal macbook skulle jag börja med att pröva att lägga in ett modernt MacOS med hjälp av Open Core Legacy patcher och se hur det känns.
https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/

Om jag inte använde datorn till något säkerhetskritiskt och ville få upp prestandan skulle jag slänga in en mer desktop-vänlig Linux (t ex Ubuntu, Fedora, Pop_OS etc) och slå av skydden mot meltdown, spectre osv, då dessa har relativt stor påverkan på äldre processorer.
https://jcvassort.open-web.fr/how-to-disable-cpu-mitigations/
Observera att du bör läsa på dig om vad det innebär säkerhetsmässigt innan du gör det.

Phoronix har benchmarks för hur stor påverkan detta har:
https://www.phoronix.com/review/3-years-specmelt/

Personligen har jag slagit av skydden på äldre burkar som endast spelar spel och slösurfar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Vill minnas att det var samma sak med 5800X3D.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."