Följ Black Week på SweClockers

Helgsnack: Radikala datoråsikter du brinner för

Permalänk
Medlem

1: Majoriteten av de personerna som folk påstår är duktiga på datorer och ofta även själva påstår sig vara bra på datorer. Är i själva verket inte speciellt duktiga på datorer utan snarare duktiga på datorspel och hårdvara relaterat till spelande. Frågar du dessa personer en dator fråga som inte är direkt relaterat till spelande så har dem ofta inte den minsta aning. Detta blev rätt synligt när komplett skulle köra en giveaway på Dreamhack för några år sedan och för att vinna var man tvungen att svara på frågor för att få saker och exempelvis ingen visste vad en kompilator är eller skillnaden på vektorgrafik mot pixelgrafik.

2: Highend grafikkort är oftast bara pengarna i sjön de få extra fps man får ut mot om man istället hade köpt ett midend kort är ofta nästan inte märkbara

3: Linux är dyrare än Windows om man värderar sin tid. Dessutom är majoriteten av alla program som framförs som bra alternativ till Windows program av Linux användare generellt sätt långt efter i både funktionalitet samt användbarhet mot Windows alternativen

4: Sociala medieer har gjort internet mer osocialt. Innan sociala medier fanns det massor med anonyma chattar där man kunde prata med olika människor från världens alla hörn nu sitter folk istället bara och i praktiken pratar med samma människor på nätet som i verkliga livet. Vem minns inte hur man på 90 talet och början på 2000 talet precis som Dabear raggade tjejer på icq/msn och aftonbladets chat

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nozomi:

Länkar dessa två då det känns som att ingen sett dessa.

Påståenden som att "8GB är pissdåligt" är långt ifrån sanningen förutsatt att spelutvecklaren gör sitt jobb och spelkonsumenterna slutar försvara dåligt optimerade spel. Och tredjepartsutvecklaren som inte är Naughty Dog har alltså visat sig kapabla till att reducera mängden VRAM (upp till 1.5GB mindre) samtidigt som de enormt FÖRBÄTTRAT texturkvaliteten.
Och de som köper ett kort under 7000 kr är ändå inte den typ av konsumenten som har 4K i åtanke.
https://youtu.be/L8bg9coF6AA?t=279

Och här pratar Tech Jesus om de uppkommande grafikkorten från Nvidia, dess Cache som fungerar i principen samma som på Ryzens processorer och även lite om den nya AI baserade komprimeringstekniken som ännu inte släpps än. Konstigt att Sweclockers inte har en artikel eller så om detta trots nyhetstorka.
https://www.youtube.com/watch?v=cQPGh2L6rB0

Dold text

Som sagt, underhållande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon138754:

Som sagt, underhållande.

Blir bevisad motsatsen till sitt påstående "det är underhållande". För oss.

Permalänk
Medlem

42" 16:9 med minst 150ppi borde vara minimikrav på en skärm för professionellt datorarbete i 2023.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Mycket ny grafik i spel är helt onödig och är mest där för att sälja hårdvara.
finns så mycket man kan stänga av eller sänka utan att ens märka skillnaden förutom att ens FPS går upp. Så varför är det ens ett alternativ? Är det inte bättre att optimera så fler kan spela?
Tror snarare att de stoppar in allt de kan för att "De kan" samt att då vill man ju ha ett grafikkort som orkar dra runt allt i 144fps på ultra.

Ja, det är nog rätt onödiga inställningar många gånger. Vissa spel har ju det omvända problemet, det finns inte något att skruva ner som ger mer FPS och bildkvaliteten kan både bli oförändrad eller sämre utan att FPS stiger.
SSAO är för mig en av de mest onödiga grejer jag bara använt om det finns prestanda för det, för SSAO är bara skönhetsskuggor, till skillnad från global illumination och umbra/penumbra som man faktiskt lägger märke till.

Skrivet av medbor:

720p spelande räcker fint, även skalat på min OLED

Ultra är bara för att sälja grafikkort, medium ser lika bra ut och fungerar på en potatis

Ja det räcker ju, på håll. Att jag försöker spela i 4K nu är ju mest för att man vill ha nåt att lägga pengarna på antar jag.

Skrivet av Alexraptor:

DLSS är fuffel och båg, och enbart en krycka för att dölja att grafikkorten inte håller måttet.

Hela vitsen med grafikkort, och skälet för deras existens, är ju att de är hårdvara specifikt ämnade för realtidsrendering. Och då kan man inte komma och våga påstå att grafikkorten har högre prestanda, om man krafitgt reducerar arbetsbelastningen.

Jag är inte emot interpolering, det får gärna bli öppen standard och möjligt att köra alla typer av frames genom det på sikt.

Skrivet av Kaleid:

Spel fokuserar för jäkla mycket på grafik. Fram med EAX ljud och bättre AI.

AMDs Trueaudio eller vad det hette kom och försvann fort!
EAX var trevligt, minns DooM3, FEAR eller varför inte BF2 med EAX, det var en upplevelse som man helt enkelt inte har idag i moderna spel längre.

Skrivet av FredrikMH:

AMD:s drivrutiner är bäst!

- Så är det såklart...

... Men amdgpu väljer YCbCr 4:2:0 över RGB som standard när jag försöker köra 4K@120Hz över HDMI 2.1.

Skrivet av Gabe:

Förstår inte meningen med att köpa dyra datorer när ögat ändå inte kan se fler än 24 bildrutor per sekund.

Jag antar att du inte använder datorer för nöjes skull då.

Skrivet av Olle3:

MacOS har alla fördelarna med Linux och inga av nackdelarna

Ändå kommer jag aldrig älska Mac och Apple ekosystemen, det går inte. De är helt inlåsta i sin egen bubbla och vill göra så lite som möjligt för att vara korskompatibla med något annat.

Dold text

1. De flesta datorspel är slöseri med tid och pengar och är intellektuellt understimulerande.
2. Datorer är inget för de flesta att ha för nöjes skull, endast jobb eller studier.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Spelstreamingtjänster (och andra streamingtjänster) är av ondo, användaren förlorar i slutändan.

Hela samhället håller på att bli prenumerations/leasingbaserat.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nozomi:

Blir bevisad motsatsen till sitt påstående "det är underhållande". För oss.

Mitt påstående var att folk blir kränkta när man skriver att 8GB VRAM är för lite 2023. Jag anser inte att det är motbevisat. Du blev ju kränkt.

Jag ser inte hur ännu en playstation-port släppt i ofärdigt skick ändrar det? Självklart är det bra att det nu är spelbart med 8GB VRAM, men man kan ju fortfarande skruva upp inställningarna om man har mer. Det är ju poängen, 8GB VRAM är numera en flaskhals. Jag väntar oavsett på att spelet ska gå ner lite i pris innan jag köper det.

Vilka spel från 2023 som använder NTC tänker du på? Och om 8GB inte är för lite, varför skulle då ens NTC behövas?

Permalänk
Medlem

En kulram är bästa datorn, den slutar aldrig fungera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Det var sämre förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Det var sämre förr.

Framtiden var bättre förr.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Framtiden var bättre förr.

Nostalgikänslan var bättre förr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Nostalgikänslan var bättre förr!

'If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face – for ever.'

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon138754:

Mitt påstående var att folk blir kränkta när man skriver att 8GB VRAM är för lite 2023. Jag anser inte att det är motbevisat. Du blev ju kränkt.

Jag ser inte hur ännu en playstation-port släppt i ofärdigt skick ändrar det? Självklart är det bra att det nu är spelbart med 8GB VRAM, men man kan ju fortfarande skruva upp inställningarna om man har mer. Det är ju poängen, 8GB VRAM är numera en flaskhals. Jag väntar oavsett på att spelet ska gå ner lite i pris innan jag köper det.

Vilka spel från 2023 som använder NTC tänker du på? Och om 8GB inte är för lite, varför skulle då ens NTC behövas?

Varenda grsfikkort under ett 4090 kan argumenteras som flaskhals beroende på vad man har för krav.

NTC har inte släppts än som jag sagt. Men när det gör så kommer 8gb vara kvar utan bekymmer.

Svar = kränkt. Kul att skriva på ett forum om man inte vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Falsk marknadsföring. Jag har haft sönder kulramar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Att alla datorer kommer med "gratis" Windows är en tydlig barriär för att normalisera Linux. Däremot tycker jag att Windows är smidigare och kör själv det...

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ett chassi som inte har 5,25"-platser är helt oanvändbart, skulle hellre köpa ett i övrigt sisådär chassi som har 5,25"-platser för 2 000 kr än att gratis få ett med skitbra luftflöde och tysthet utan 5,25".

Att kunna koppla in mycket är det absolut viktigaste med ett moderkort, det skulle inte spela nån roll om det är så dålig värmehantering att processorn blir långsammare, så länge jag kan koppla in mycket i moderkortet/IO:n. Helst en salig blandning av nya och gamla kontakter, mycket av allting, och jag anser att det absolut bör finnas thunderbolt-port även fast jag kanske inte skulle ha så mycket användning för den. (Om någon reagerar på att moderkortet i min signatur inte följer dessa principer så är det för att jag inte hunnit realisera denna åsikt ännu )

Att sitta vid ett skrivbord och använda hemdatorn känns som att man är på jobbet och det blir alldeles för seriöst, stelt och jobbigt. En dator ska användas kopplad till en tv när man är omkullutad i en divan eller dylik möbel, med tangentbordet på magen.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

42" 16:9 med minst 150ppi borde vara minimikrav på en skärm för professionellt datorarbete i 2023.

Företagets inköpare"bästa jag kan göra är 1080p 27""

Permalänk
Medlem

Alla som inte har en PC kopplad till TV'n är jubelidioter.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Jag föredrar en kul ram.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

'If you want a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face – for ever.'

🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Alla som inte har en PC kopplad till TV'n är jubelidioter.

Haha, nu blir jag nyfiken 😅 Vad är det du tycker man ska göra med datorn kopplad till teven?

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Geeks
SweClockers

1. Skärmen är den viktigaste datorkomponenten. Många (de flesta?) inser inte hur viktigt det är med en bra skärm och hur stor skillnaden är mellan en okej modell och en riktig bra och korrekt inställd monitor. Förvånansvärt många spenderar en förmögenhet på själva datorn och använder samtidigt en halvkass skärm från 2017.

2. Fippla inte i onödan. Livet blir mycket enklare av att lämna så mycket som möjligt i default – i konfigurationer, Windows, BIOS/UEFI, nätverk etc. Varför i hela friden ska du ha VLAN i ett hemnätverk med bokstavligen två användare? Lägg av.

3. Tangentbord utan Numpad borde förbjudas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Haha, nu blir jag nyfiken 😅 Vad är det du tycker man ska göra med datorn kopplad till teven?

Inte OP men i mitt fall är min TV mycket bättre än någon av mina skärmar. Efter att ha blivit bortskämd av OLED-gaming är det omöjligt att gå tillbaka. Men även innan det var det en självklarhet, dels för spelande på större skärm, couch co-op med handkontroller och för film. Nuförtiden är dock strömmande media över Plex tillräckligt bra för att fylla den sista rollen.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

1. Skärmen är den viktigaste datorkomponenten. Många (de flesta?) inser inte hur viktigt det är med en bra skärm och hur stor skillnaden är mellan en okej modell och en riktig bra och korrekt inställd monitor. Förvånansvärt många spenderar en förmögenhet på själva datorn och samtidigt använder en halvkass skärm från 2017.

Håller med dig, men lever inte som jag lär med mina dassiga Ultragears. Går du hela vägen och kalibrerar displayerna också? Stör mig enormt på att mina skärmar är omöjliga att få helt lika, vilket jag antar skulle kunna bättras på med en 3dlut, men utrustning och kunskap…

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

ALLT, precis ALLT

Nemen lite konkreta saker: valfria (gratis) filmer, serier, spel, reklamfri youtube osv.
Jag har haft "smart-tv" i runt 10 år men har knappt aldrig använt en enda funktion då dom är otroligt dumma i jämförelse med den PC som ändå finns i samma bostad.
Erkännas ska dock att PC->TV användes innan smart-tv ens var på tapeten och att jag därför aldrig kunnat sätta mig in i hur "vanliga" tv-användare resonerar.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

1. Skärmen är den viktigaste datorkomponenten. Många (de flesta?) inser inte hur viktigt det är med en bra skärm och hur stor skillnaden är mellan en okej modell och en riktig bra och korrekt inställd monitor. Förvånansvärt många spenderar en förmögenhet på själva datorn och använder samtidigt en halvkass skärm från 2017.

Som någon med kronisk migrän, kan jag inget annat än instämma fullt med detta. Hög uppdateringsfrekvens och bildskärpa är superviktigt för mig, om jag ska alls klara av att arbeta vid datorn och spela.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Allt är UX:arnas fel. Ett helt skrå av dårar som måste möblera om hela systemet stup i kvarten för att kunna motivera sina hutlösa löner.

/Bakåtsträvande utvecklare

(Disclaimer. Det finns bra UX:are. Problemet är om de blir för många relativt till mjukvaran de jobbar med. Då tenderar vissa av dem, särskilt nyexade, att gå bananas.)

Intressant, är UX:are generellt högre i hierarkin än programmerare? Tänk att bo ihop med en sån, konstant ommöblering och byte av inredning, kläder etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Folk köper alldeles för dyra och 'overkill' datorer. Visst, jag förstår om man vill ha ett riktigt cool dator "bara för att", men vanliga konsumenter som ska bara lira lite spel behöver inte ett i7/r7 och 4070.
Tycker det är helt sjukt att folk lägger 15-20tkr på en ny dator varannan år. Rullar själv på ett närmare 10 år gammal system, och tycker den funkar utmärkt till programmering, surf, spel, etc.

Typ samma här, sitter på 4790K, R9-290 osv!
Där jag märker att det börjar halta är väl just RAM och Vram! Även proppen med sina 4.7GHz kan få svettas en smula ibland, skall se om jag kanske skickar upp den i 5GHz! 🤔

Men annars håller jag med dig helt där, även om jag inte skall förneka att det hade varit mysigt med lite nyare grejor till vissa spel och videoredigering!😊

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Intressant, är UX:are generellt högre i hierarkin än programmerare? Tänk att bo ihop med en sån, konstant ommöblering och byte av inredning, kläder etc.

Njae, egentligen inte. Men på vissa företag där cheferna inte kommer från en teknisk bakgrund pratar UX:are ofta ett språk som attraherar cheferna mer än utvecklarna.

Källa: Anekdotisk bevisföring

Haha ja. Tänk att både bo och jobba ihop med en sådan. Först möblera om hela huset på helgen, sedan utsättas för vansinniga projekt när det blir vardag. Ingen ro! 😅

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Allt är UX:arnas fel. Ett helt skrå av dårar som måste möblera om hela systemet stup i kvarten för att kunna motivera sina hutlösa löner.

/Bakåtsträvande utvecklare

(Disclaimer. Det finns bra UX:are. Problemet är om de blir för många relativt till mjukvaran de jobbar med. Då tenderar vissa av dem, särskilt nyexade, att gå bananas.)

För min del är det viktigaste att en UX-are ska lära ut agilt tänkande, minimera klick, tydlighet, feedback till användaren, … det ska handla om långsiktighet och små ändringar hela tiden, varje vecka, allt annat är bara dömt att misslyckas

Totala omskrivningar kommer bara ha nya problem och återinföra gamla buggar