Klarna, vilket förbannad jävla skräp företag!

Permalänk
Medlem

Klarna, vilket förbannad jävla skräp företag!

Vill mest bara skriva av mig lite.... Har alltid stört mig på klarna, men inte brytt mig så mycket då deras fiffel inte påverkat mig, men nu verkar det som att 99% av alla butiker på nätet använder deras förbannade payment gateway.

Mitt visa kort som är kopplat mot en bank i utlandet har alltid funkar att handla med på klarna tidigare (senaste köpet var väll ca 3 månader sedan) men nu plötsligt nekas alla köp. Efter jag gjort ett försök att handla så går in och kollar på banken och ser direkt att det inte ens gjorts ett försök att se om det finns krediter på kortet, köpet nekas alltså före en kontroll om belopp finns på kortet som då får mig att tänka att köpet nekas direkt då banken inte stöder BankID.

Jag kan såklart inte bevisa detta då klarnas kundtjänst har noll information om hur det fungerar, men allt tyder på att det är avsaknaden av BankID som gör att köp nekas direkt. Exempel jag har är om jag flyttar bort pengar från kontot och försöker göra ett köp där krediter saknas via en "normal payment processor" som stöder visa så syns det direkt i banken att de försökt ta pengar men det fanns inte täckning, via klarna så finns det inte ens ett försök. Ett annat exempel är om min vänn testar göra ett köp med sitt visa via nordea på klarnas payment gateway så blir han redirected till att identifiera sig med BankID innan köpet genomförs.

Då är min fråga/irritation, kan klarna ens marknadsföra sig som en payment processor som kan hantera visa köp? De flaggar stolt med visa loggan på sin sajt och sin embeddade payment gateway, men i själva verket stöder de inte visa, de stöder endast visa + bankid.

Och hur många av deras kunder (butiker) som använder deras skräp produkt vet om att de inte stöder visa kort utan bank id? Jag har för övrigt aldrig haft en betalningsanmärkning eller några skulder hos varken klarna eller någon annan, "my record is clean" så att jag skulle få nekade köp pga att jag har dålig kreditvärdighet är chansen noll.

</rant>

Permalänk
Medlem

https://letmegooglethat.com/?q=bank+id+vid+k%C3%B6p+klarna

"Vid minsta misstanke om att någonting inte står rätt till begär Klarna bank-ID-autentisering eller nekar köpet, även om bank-ID inte är valt av kunden."

Skulle gissa på att du eventuellt har flaggats på grund av du har ett utländskt kort och dina efterföljande försök via Klarna...

Permalänk
Medlem

Enligt PSD2 (implemeterat via betaltjänstlagen i Sverige) måste köpet verifieras på något sätt, så att det är rätt person som använder kortet. För svenska kortutgivare görs det i huvudsak med BankID (vilket är det som händer med Nordea), men det kan även t ex vara dosa ihop med kortet vilket Handelsbanken har som alternativ. Om Klarna är den part som inte ser till att få verifieringen gjord, så bär Klarna den ekonomiska risken för detta.

https://www.swedishbankers.se/fraagor-vi-arbetar-med/betalnin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

https://letmegooglethat.com/?q=bank+id+vid+k%C3%B6p+klarna

"Vid minsta misstanke om att någonting inte står rätt till begär Klarna bank-ID-autentisering eller nekar köpet, även om bank-ID inte är valt av kunden."

Skulle gissa på att du eventuellt har flaggats på grund av du har ett utländskt kort och dina efterföljande försök via Klarna...

Jo fast jag har ju handlat med kortet via klarna ca 100 gånger tidigare, samma kort, samma person, aldrig några problem, det började nyligen, som sagt, ca 3 månader sedan sista köpet, nu skulle jag handla något igen och då gick det plötsligt inte. Så de måste ändrat något från sin sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Jo fast jag har ju handlat med kortet via klarna ca 100 gånger tidigare, samma kort, samma person, aldrig några problem, det började nyligen, som sagt, ca 3 månader sedan sista köpet, nu skulle jag handla något igen och då gick det plötsligt inte. Så de måste ändrat något från sin sida

Klarna har alltså tidigare fifflat som inte följt lagen, men nu när dom följer lagen så tycker du dom fifflar?

Ironin är påtaglig 🙂

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Hej,

Vet inte om det är relevant, men kanske ett alternativ till till fiffel-teorin:

Enligt Klarna Status har de inga driftstörningar i Sverige, men igår kväll nämnde min Sambo att Klarna nekade alla försök att betala räkningar med meddelande om att "täckning saknas". Men så klart fanns det täckning, hon loggade in och betalade räkningarna direkt från sin (svenska) bank istället.

Kan ju vara något i maskineriet som påverkar ett fåtal kunder, kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Klarna har alltså tidigare fifflat som inte följt lagen, men nu när dom följer lagen så tycker du dom fifflar?

Ironin är påtaglig 🙂

Det är inte fiffel, det är en risk de tar om de godkänner köp utan att verifiera. De har väl ändrat sina risk-kriterier, antar jag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Hej,

Vet inte om det är relevant, men kanske ett alternativ till till fiffel-teorin:

Enligt Klarna Status har de inga driftstörningar i Sverige, men igår kväll nämnde min Sambo att Klarna nekade alla försök att betala räkningar med meddelande om att "täckning saknas". Men så klart fanns det täckning, hon loggade in och betalade räkningarna direkt från sin (svenska) bank istället.

Kan ju vara något i maskineriet som påverkar ett fåtal kunder, kanske.

Ja det låter rimligt, sjukt att klarnas egna kundtjänst inte nämnde detta, jag missade själv att kolla efter driftstörningar, eller som @mpat säger, risk-kriterierna kanske ändrats.

Permalänk
Medlem

Ja, jag förstår inte varför alla hyllar detta företag, så fort något går fel, och man behöver ha att göra med kundtjänst så är det som att prata med en vägg.
Du trodde att du var skyddad för du gjorde ditt köp via faktura? Not so much, det är iallafall min erfarenhet av detta skojar företag.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Jag bad Klarna ta bort mina personuppgifter. Det tog två månader p.g.a "komplexiteten i uppgiften".

Permalänk
Medlem

Klarna är värdelösa ja, min mor har en faktura från mars i år som inte är uppklarad en, varan är lämnad tillbaka men dom bråkar och skyller på butiken osv.. suck vad göra

Permalänk
Medlem

Håller just på med ett ärende/reklamation. Beställde snus för över 1000 kronor från NetTobak. Betalade genom Klarna och pengarna drogs från mitt konto men NetTobak hade aldrig lämnat in varorna, men meddelat att de skickat dem och nu har det gått över två veckor. Chattade idag och Klarna svarade att "vänta lite så ska jag kolla ditt ärende". Tog 10 minuter sedan fick jag svaret att ärendet lämnats över för utredning. Men jag vet inte om hon på andra sidan chatten tog en sväng och matade barnen, diskade och sedan svarade mig (ofta jobbar supporten hemma). Jag vet heller inte om det är någon extra säkerhet att handla genom Klarna eller om pengarna är förlorade. Kan ju vara så att NetTobak hamnat i obestånd och, om ni kommer ihåg, gör som datorbutiken.com gjorde en gång i tiden. Tog in massa beställningar, tog betalt. skickade inte varorna och sedan kursade. Många här som förlorade massa pengar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Förr i tiden gick det att logga in i sin nätbank och klicka en ruta för "tillåt nätbetalningar i ... minuter". och sen göra sitt inköp. Går inte det längre?

Jag använder fortfarande kod-dosa när jag handlar via nätet annars.
Men jag handlar inte hos butiker som använder Klarna. Jag har t.om. Klarnas domäner blockerade i min webläsare för att jag inte ska använda dem av misstag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Företaget jag jobbar på accepterar inte kort från utanför Skandinavien heller och kräver bank ID. Det är inte bara Klarna. Mitt tips är att skaffa svenskt bankkonto och lägg åtminstone en del pengar där för att handla.

I använder oss av Klarna för fakturor men annars Swedpay fd payex som ägs av Swedbank och de har samma krav att bank id behövs.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.