SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Hitta fungerande VPN inifrån Kina

Permalänk
Medlem

Hitta fungerande VPN inifrån Kina

Hej!

Jag landade precis i Kina och märkte att de är rejält duktiga på att blockera VPN-tjänster nuförtiden. La iofs inte så fasligt mycket tid på att leta leverantör innan jag åkte, utan en snabb googling sa att de två största - Nord och Express funkade bra. Tyvärr så går ingen av dem igenom the great firewall of China så nu har jag ett litet problem. Jag vill hitta en fungerande VPN från ett land där jag behöver ha en fungerande VPN för att hitta en fungerande VPN…

Som tur var så verkar Sweclockers flyga lite under radarn och var inte blockerad, så finns det några idéer på hur jag ska gå till väga?

Permalänk
Medlem

Vad har du försökt med anslutningsmässigt? Har för mig att de blockerar det vanliga, men kanske inte allt.

Här finns lite att läsa ang. just ExpressVPN i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

finns det några idéer på hur jag ska gå till väga?

Kom ihåg att det är olaglig att kringgå spärrarna. Hotell brukar ha ett semi-öppet nät för gäster men att försöka nå internet från tex en kinesisk väns hem kan stava trubbel för dem.

Med det sagt så behöver du något som inte använder vanliga vpn-portar utan kör på 443 eller 53 och helst av allt inget som är "känt" för de spärras förr eller senare.

Har du möjlighet att sätta upp en egen hos någon i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vad har du försökt med anslutningsmässigt? Har för mig att de blockerar det vanliga, men kanske inte allt.

Här finns lite att läsa ang. just ExpressVPN i Kina.

Tack, det var en riktigt läsvärd länk! Har bara vart här sen imorse, så har inte hunnit försöka speciellt mycket än då jag inte spenderat så mkt tid nära internetuppkoppling.

Nu när jag nu skaffat ett simkort så märker jag att
1. Jag kan inte ansluta alls till VPN-tjänsten via mobilnätet, men samtidigt så kommer jag här åt tillräckligt många tjänster (Maps, Spotify) för att överleva utan VPN tills vidare om jag struntar i back-up och att vara kontaktbar via email vilket är oskönt

2. Via hemnätverket där jag bor kan jag ”ansluta” i appen, men ingen trafik går igenom

3. När min fru testar på sin telefon så lyckas hon i rätt stor utsträckning få igenom trafik via Express VPN, så då borde det ju gå att för mig också. Jag har testat alla steg i guiden du länkade utan framgång förutom att använda de rekommenderade servrarna för kina, då jag inte kan nå den listan på express vpns hemsida härifrån. Om du eller någon annan skulle kunna posta den här så hade det vart riktigt uppskattat! Direktlänk från Safetydetectives (obs han verkar ha någon affilitylänk, men den borde gå till rätt sida)

Skrivet av Kamouflage:

Kom ihåg att det är olaglig att kringgå spärrarna. Hotell brukar ha ett semi-öppet nät för gäster men att försöka nå internet från tex en kinesisk väns hem kan stava trubbel för dem.

Med det sagt så behöver du något som inte använder vanliga vpn-portar utan kör på 443 eller 53 och helst av allt inget som är "känt" för de spärras förr eller senare.

Har du möjlighet att sätta upp en egen hos någon i Sverige?

Tack för varningen! Jag har förstått att det är lite av en gråzon, och att de inte aktivt jagar användare utan bara försöker blockera så gott som det går. Detta enligt kineser jag känner

Tyvärr har jag inga vänner eller bekanta som har kunskapen om hur man sätter upp en egen VPN hemma, men det hade kanske vart det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Tack för varningen! Jag har förstått att det är lite av en gråzon, och att de inte aktivt jagar användare utan bara försöker blockera så gott som det går. Detta enligt kineser jag känner

Det är samma som jag hört. Det är mer i stil med att om din vän också råkar i annat trubbel så kommer den där VPN-anslutningen ligga honom i fatet.
Kom också ihåg att vara vaksam med varningar om ogiltiga certifikat när du surfar. Normalt sett brukar det vara att site-ägarna slarvat med att uppdatera dem men Kina brukar också använda sig av proxys som (om du trycker OK på certet) terminerar din TLS-trafik så den blir läsbar för dem. D.v.s varningen är för en gångs skull legit..

Skrivet av LoBBoZ:

Tyvärr har jag inga vänner eller bekanta som har kunskapen om hur man sätter upp en egen VPN hemma, men det hade kanske vart det bästa

Lite dyrare än om du får igång ExpressVPN men t.ex. en liten VPS på någon mindre svensk leverantör (typ Glesys) kanske skulle fungera bra om du vill sätta upp någonting själv.

Permalänk
Medlem

Det som har fungerat bäst när jag har varit i kina är att bara använda mobilnätet för att koppla upp sig med (med sitt svenska abonnemang). Då har det inte varit några problem att komma åt google etc. Dock har jag inte varit i kina de sista åren så det är möjligt att detta inte fungerar längre.

Permalänk
Medlem

Nu några dagar senare kan jag bara konstatera att de har blivit mycket bättre på att blockera kommersiella vpn-tjänster. Har vart i kina till och från i 13 år, men det här är första gången sedan de öppnade upp efter pandemin.

Express vpn ska vara den tjänst som fungerar bäst enligt ett gäng sidor, men jag har bara lyckats komma igenom brandväggen en gång sedan jag kom hit, och det på ett hemnätverk. Via mobilnätet har jag aldrig lyckats, trots att jag ställt in allt enligt deras guide för Kina som kan hittas här <—- Supporten svarade också att kina var väldigt svårt att tränga igenom sen något år tillbaka

Man ska aldrig säga aldrig, men jag gissar att vanliga kommersiella vpn:er kommer vara mycket begränsade här i framtiden. Däremot fungerar ”godkända” vpn:er fortfarande fläckfritt, men de får man bara tillgång till via internationella företag som har någon typ av verksamhet här eller kinesiska företag som har internationell verksamhet. Hade jag tänkt några steg längre och tagit med jobbdatorn så hade det nog löst sig alltså, men det är lätt att vara efterklok

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det som har fungerat bäst när jag har varit i kina är att bara använda mobilnätet för att koppla upp sig med (med sitt svenska abonnemang). Då har det inte varit några problem att komma åt google etc. Dock har jag inte varit i kina de sista åren så det är möjligt att detta inte fungerar längre.

Kan vara en idé att försöka med detta om jag blir tillräckligt desperat De lär inte vara lika strikta mot utländska abbonemang, men samtidigt kostar det ju en hel del att surfa så om man är här några veckor…

Permalänk
Medlem

Vi har kört med Astrill för våra användare i Kina för att komma åt Gmail. Nu var det ett tag sen jag har sett någon använda det. Kan inget lova

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skrivet av LoBBoZ:

Kan vara en idé att försöka med detta om jag blir tillräckligt desperat De lär inte vara lika strikta mot utländska abbonemang, men samtidigt kostar det ju en hel del att surfa så om man är här några veckor…

Anledningen till att det fungerar med svenskt SIM-kort är för att du roamar och du får en svensk IP-adress även i andra länder just för att du roamar med svensk operatör

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Lite sent påtänkt just nu kanske, men det kanske går att sätta upp en egen VPN hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

men samtidigt kostar det ju en hel del att surfa så om man är här några veckor…

Det är lite beroende på vilket abonnemang du har. Vi använder 3 och för 249 kr/månad så får man 100 GB surf i t ex Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är lite beroende på vilket abonnemang du har. Vi använder 3 och för 249 kr/månad så får man 100 GB surf i t ex Kina.

Låter som företagsabonnemang.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skrivet av jnsson:

Låter också helt orimligt mycket. Har själv 2 gig i Kina via företagsmobilen. Du får gärna länka vad för abonnemang det är.

On-topic: Nu är det 6 år sedan jag bodde i Peking men testade både ExpressVPN och Astrill utan problem. testade en massa godtyckliga gratisvpn också. Alla fungerade.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tror att den tjänsten ingår i de flesta privata 3 abonnemang också, mängden surf utanför Europa som ingår kan dock variera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Låter också helt orimligt mycket. Har själv 2 gig i Kina via företagsmobilen. Du får gärna länka vad för abonnemang det är.

https://www.tre.se/treforetag/handla/tjanster/3varlden-foreta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att den tjänsten ingår i de flesta privata 3 abonnemang också, mängden surf utanför Europa som ingår kan dock variera.

Den tjänsten ingår i abonnemang som har 15GB surf eller högre. Sedan så var det mer din surfmängd kontra priset som var varför jag sa att det låter som företagsabonnemang

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den tjänsten ingår i abonnemang som har 15GB surf eller högre. Sedan så var det mer din surfmängd kontra priset som var varför jag sa att det låter som företagsabonnemang

Det är mycket riktigt ett företagsabonnemang.

Permalänk
Medlem

Kör med LetsVPN. Astrill fungerar också men dyrt. Mina kinesiska bekanta använder själva LetsVPN och de har skaffat det när de befann sig i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRob:

Kör med LetsVPN. Astrill fungerar också men dyrt. Mina kinesiska bekanta använder själva LetsVPN och de har skaffat det när de befann sig i landet.

Tre tummar upp för LetsVPN, den har funkat kanon i flera dagar för mig! Fick samma tips av några andra utlänningar som jag såg använda Facebook och frågade hur. Gick att ladda ner från App Store och betala från kina utan vpn så problemet är löst

Permalänk
Medlem

Om någon vill ha information om vad som funkar tidigt 2025 så har jag testat Mullvad och LetsVPN, båda funkar bra och jag har testat på olika ställen från norr till söder. Letsvpn är snäppet snabbare, men har också lite oklara ägare så jag vet inte om man ska lita på dem utöver att komma åt internet.