Permalänk
Medlem

Hur bra är en smörgåsgrill?

Dagens i-landsproblem. Köpte en enkel smörgåsgrill för 10:ish år sedan. Den där modellen där man får plats två mackor bredvid varandra, trycker ihop tills den låser och väntar en stund. Har gjort en del varma mackor då och då, kanske främst till barnen.

Gick nyss förbi min lokala ICA och såg att de hade 50kr rabatt på en modell(OBH Onyx) med handtag där man själv får hålla nere överdelen. Blev lite fundersam på om det kanske var dags att uppgradera den jag har. Men är det någon större skillnad förutom att man får hålla ihop den själv? Jag antar man inte kan använda den till så mycket annat än mackor ändå utan då får man köpa en bordsgrill/elgrill?

Permalänk
Inaktiv

I-land indeed men det låter helt sinnes att man måste hålla ihop det manuellt? Vad är kosnaden för en plastspärr liksom. Hade jag aldrig köpt av ren princip.

Typprodukt som man gärna ska lägga lite extra pengar på med likt micro och brödrost. För de hänger gärna med sen i 25 år. Inte värt att störa sig i 25 år för 50kr rabatt.

Edit: Det jag upplevt med smörgåsjärn av billigare kvalisort genom åren är väl när man lägger för mycket ost på att det blöder ut på baksidan och sväller in i gångärnen. Blir ett h-vete att göra rent vilket sen efter ett tag får effekten att hela järnet är som en fettklump i skåpet. De järnen med smartare avledningsförmåga och lättare rengörning är så värt att satsa på.

Permalänk
Medlem

Som referens hade en Silvercrest med deras non-stick variant, och trots att är diskmaskinsäker, kan svära på att har använt den mindre än vad man har fingrar och ändå så verkar som nonstick lagret är icke-existerande, och då var det ändå inte den billigare smörgåsgrill-variant utan grill för även flera matvaror.

Så använd redan den du har för just smörgåsar om det är det du är ute efter, vill du ha variant du kan grilla stek mm på som bonus, är då mer rekommenderat att hitta variant med löstagbara plattor av rostfritt stål och såklart längre garanti, lägg till att reklamationsrätten är förbättrad nu för konsument så minst 2-3 år kan man nu räkna med att dem håller.

Tefal kan vara en annan variant, då dem verkar nu köra ett nytt program ( säkert med tanke på hur varit med corona för fabrik/verkstad mm) där dem hoppas erbjuda reservdelar till produkter i minst 15 år för en schysst slant, så trots efter reklamationstid samt garanti, blir sådana plattor slitna är bara att byta ut plattorna till en maskin som funkar istället för att byta ut hela, och tydligen om smådelar pajar (handtag mm)så verkar enklare att köpa reservdelar att ordna än att kasta och köpa nytt.

För min del ersattes av en allt i ett Tefal 9in 1 EasyAirfryer med flera rack, så kan du toasta flera mackor samtidigt och kunna använda till all annan matlagning, absolut mer värt och praktiskt än att bara ha nån grill/airfryer att vara begränsad med.

Lycka till !

Permalänk
Medlem

Min smörgåsgrill har haft ett trasigt handtag sedan jag bröt av det när jag försökte trycka ihop det och låsa plastspärren för 10-15 år sedan. Funkar fortfarande att göra mackor i, så låsgrejen är ungefär lika nödvändig som att köpa en likadan produkt när man har något som redan fungerar.

Permalänk

Uppgradera smörgåsgrill? Och så säger de att hushållen fått det tufft.