Permalänk

Montera RGB LED list med aura sync

Jag går i planerna att köpa nytt skrivbord, hittade några snygga med redan inbyggd led list, men tyvärr va de för små för min dator.
Så nu tänkte jag ”bygga ihop” ett själv, dock inte helt från grunden. Har siktat in mig på Ikeas Malm skrivbord och tänkte även köpa ett skärmstativ att placera ovanpå och ha skärmarna där. Tanken är att sätta två rgb led lister, en under skrivbordet och en under skärmstativet.

Nu funderar jag på om det finns rgb led lister som kan styras med datorns aura sync (asus), vid googling hittade jag ett från asus själva men givetsvis hade produkten utgått.. och hittar ingen ersättare/uppföljare.

Vad finns det på marknaden just nu?

Hade velat hitta något som styrs via datorn och ej externa kontakter.

Permalänk

Kan det finnas något som funkar med USB?

Permalänk

teoretiskt sett borde du kunna köpa vilken A-rgb slinga du vill och en längre förlängningssladd för RGB headern på moderkortet och sticka ut den på baksidan om datorn så du får rgb RGB headern utanför chassit bakom datorn.

några usb rgb slingor vet jag dock inte om det existerar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

WS2812b LED Strip kör med 5V och verkar fungera med aura sync. Var dock ett tag sedan jag var insatt. Kanske finns någon nyare version som kör på samma spänning.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

teoretiskt sett borde du kunna köpa vilken A-rgb slinga du vill och en längre förlängningssladd för RGB headern på moderkortet och sticka ut den på baksidan om datorn så du får rgb RGB headern utanför chassit bakom datorn.

några usb rgb slingor vet jag dock inte om det existerar.

Ah så det är så, var lite osäker. Söker jag på a-rgb led slinga för att hitta de att välja på?
Hittills har jag bara googlat på "rgb led list usb aura sync" och "rgb led list aura sync" och hittar inte riktigt rätt bland sökresultaten. Borde bli mer rätt sökresultat ju mer specifik sökning tänker jag.

Skrivet av LightVsDawn:

WS2812b LED Strip kör med 5V och verkar fungera med aura sync. Var dock ett tag sedan jag var insatt. Kanske finns någon nyare version som kör på samma spänning.

Googlade på WS2812b LED Strip och då hittar den resultat men de verkar inte finnas i Sverige?

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal SC tråd med lite info.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1504313-rgb-asus-aura-...

Köpte själv mina via www.banggood.com men var många år sen.

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem

För bra kvalite (priset lär nog vara där efter)
Adafruit - NeoPixel är ws2812b om jag mins rätt.

Annars kolla runt på Amazon .se / .de eller de kinesiska siterna.

Att tänka på ws2812b har ingen passthrough, så ifall någon led är sönder så slocknar även de andra efter den. Blev några försök innan jag fick hem en hel remsa 144st/m.

Visa signatur