Vartifrån köper ni datordelar?

Permalänk
Medlem

Vartifrån köper ni datordelar?

Som rubriken lyder; tänkte bygga min första dator och försökte hitta de billigaste priserna. Letade då även på blocket och träffade på företaget GoodByte som säljer diverse datordelar. När jag skickade de en lista på delarna jag är ute efter kunde de erbjuda 2000kr mindre än vad jag kunde hitta dem för. Har någon köpt från dem och skulle kunna intyga att det är legit?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Avstängd

Inte hört talas om. Kan hända att dom är bra, skulle inte riskerat, om någon datordel går sönder under garantitiden och dom inte är hederliga sitter du med skägget i brevlådan. Ett par tusenlappar är värt att lägga extra på renommerade återförsäljare för ett datorbygge.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Avstängd

Den ÅF som erbjuder bästa pris.

Men oftast är det från Inet.. fläktar, kylpasta kylare m.m.

NetonNet också, men de säljer inte via CDON (Koder)

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Power, Netonnet, Elgiganten, Inet, Dustin, Komplett, Webhallen, Proshop, Amazon. Jag favoriserar ingen köper från den som har billigast pris, vid det tillfället jag behöver varan samt har den i lager.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fpj75:

Letade då även på blocket och träffade på företaget GoodByte som säljer diverse datordelar. När jag skickade de en lista på delarna jag är ute efter kunde de erbjuda 2000kr mindre än vad jag kunde hitta dem för.

Lite sunt förnuft kan man applicera här. Ett okänt företag, som du stöter på via Blocket, erbjuder sig sälja de delar du vill ha till ett pris som är klart under vad de etablerade aktörerna kan göra, i en bransch som har ytterst små marginaler?

Jag vet inte vad du får om du ger dem dina pengar, men jag kan garantera dig att det inte kommer vara vad du egentligen ville ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Inte hört talas om. Kan hända att dom är bra, skulle inte riskerat, om någon datordel går sönder under garantitiden och dom inte är hederliga sitter du med skägget i brevlådan. Ett par tusenlappar är värt att lägga extra på renommerade återförsäljare för ett datorbygge.

De skriver att de inte påverkar garanti samt returrätt. De har även 3100 recensioner som är positiva och verifierade med BankID. Funderar lite på att slå till då pengarna måste spenderas sparsamt

Permalänk
Administrativ avgift

Samma sak som vanligt - Nyskapat konto - hittat en underbar leverantör/Datorbutik av datordelar som är billigare och skapar en "intressant" fråga.

..........

Repeat

Svar Nej, köp från en välkänd butik om du inte kan gå och köpa av dom direkt.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

70% Inet, 5% Webhallen, 10% caseking.de 5% Komplett, 5% Compuersalg.se, 5% Proshop.se

Skulle aldrig köpa något frpn en datorbutik som finns på blocket enbart.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av fpj75:

De skriver att de inte påverkar garanti samt returrätt. De har även 3100 recensioner som är positiva och verifierade med BankID. Funderar lite på att slå till då pengarna måste spenderas sparsamt

Har du något organisationsnummer eller liknande? Hittar inte det bolaget någonstans.
Det hela känns väldigt shady om jag får säga mitt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Där det är billigast

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har du något organisationsnummer eller liknande? Hittar inte det bolaget någonstans.

Fick detta svar några veckor sedan när jag frågade om organisationsnummer:

Läser ni noga finner ni svar på era frågor men vi kan gärna ta det en gång till lite tydligare. 😎
"har ni en hemsida och ett organisationsnummer?"
Svar: Våra bästa deals hittar ni här via Tradera, vi säljer inget utanför Tradera och får inte länka er till någon annan affär eller förslag på affär utanför Tradera. Tillgång till vårt organisationsnummer får ni efter att ni lagt en beställning.
Vad som är mycket mer relevant är våra över 3100st positiva kundomdömen av riktiga köp som skett via Tradera, en hel del av dem inom just dator-delar, se länk nedan och ta gärna tiden att bläddra bland våra kundomdömen. Vi har aldrig haft några problem med en leverans av några komponenter eller dess reklamation oavsätt prisklass.
Likaså har vi avtal med PayPal, Klarna samt Paynova för att låta våra kunder handla även på faktura, hade vi varit det minsta oseriösa hade dessa avtal sagt upp för länge sedan. Vid övriga frågor eller funderingar är det bara att återkomma till oss.
https://www.tradera.com/profile/feedback/4159070/GoodByte_TM
"Undrar också om den 14 dagars ångerrätt gäller för dessa produkter ni säljer här".
Vanlig reklamationsrätt gäller, ångerrätt gäller ej då en stor värdeminsking sker om ni köper ett helt nytt, exempelvis ett RTX 4090, öppnar det, använder det i 7-dagar och sedan lämnar tillbaka det till som begagnat.
Varan går från att vara helt ny till begagnad och måste säljas till 3-5000 under vanligt nypris. Vi vill likaså inte sälja något begagnat utan vill vara 100% säkra på att som lämnar oss är helt nytt. När en vara byter händer från mer än en köpare ökar risken för fel och problem, onödigt risk att ta.
Varmaste hälsningar
Kundtjänst för GoodByte

Permalänk
Moderator
Moderator

Här är en exempelannons. Inga kontakuppgifter utanför Blocket, inget organisationsnummer.

Skulle inte ta i företaget med tång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fake. Hittade på blocket.
Gjorde bildsök på loggan och hittade bara massa andra blocket konton.
Loggan verkar stulen av Georgsson Bil.

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/sommar_deals__helt...

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag hittade
https://www.allabolag.se/960701LLMG/tech-meck från en annons på Tradera.

Permalänk
Medlem

Är en scam. Ingen hemsida, kontaktuppgifter eller org. Nr. Finns inget företag med det namnet heller.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag hittade

Ägaren förekommer i brottsregistret enligt lexbase.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fpj75:

De har även 3100 recensioner som är positiva

Var hittar du dessa recensioner? På tradera tydligen, stod blocket i första inlägget.

Permalänk
Medlem

Nämen tänka sig. Något som verkade vara för bra för att vara sant visade sig vara bluff o båg? VEM kunde ana??

Och att de i sin FAQ säger att de inte följer lagen om ångerrätt? O org.nummer ges endast efter köp? Hur kan man ens tänka tanken att göra affär med något så uppenbart ruttet?

Tur du inte skämdes o ställde frågan här. Sparade dig många slantar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av talonmas:

Tur du inte skämdes o ställde frågan här. Sparade dig många slantar

Det är ju inte en orimlig gissning att syftet med tråden enbart var att skapa uppmärksamhet och legitimitet, för att locka andra att gå på en trolig bluff.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är ju inte en orimlig gissning att syftet med tråden enbart var att skapa uppmärksamhet och legitimitet, för att locka andra att gå på en trolig bluff.

Jag hade faktiskt ingen aning jag hade inte gått så djupt ner i företaget. Jag kontaktade dem men efter alla meddelanden här så får jag nog skippa att köpa från dem!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pine-orange:

Jag hittade

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592226-min-resa-med-t...
Bara hålla sig borta ifrån!

Riktig skojare.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köp inte från den här svindlaren. Du kommer bli lurad, som David länka här ovan: personen bakom detta enskilda bolag ligger i tingsrätt för att ha blåst en annan snubbe på 38.000kr köp av ett seriöst bolag tex Inet, Komplett, Netonnet, Webhallen.

Scampriser är just det, scam. Kolla alla delar på prisjakt så ser du direkt hur priserna ligger i "riktiga" butiker, är du så snål att du inte har råd nu så spara mer... Ska du köpa av skumma bolag etc ber du att bli blåst.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ja, det har bekräftats av personen i tråden jag länkat ovan att företaget går under namnet Goodbyte nu och tidigare hette Tech & Meck. Riktiga fula fiskar. Må alla deras affärer rinna ut i sanden och deras bokslut underkännas av revisorn!

T ex fungerar fortfarande den ett år gamla tradera länken till Tech & Mecks-tradera sida till Goodbyte: https://www.tradera.com/profile/feedback/4159070/techomeck

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin