Vad tycker ni om dropshipping?

Permalänk

Vad tycker ni om dropshipping?

På nätet har jag sett en massa personer prata om hur bra dropshipping är och att man tjänar mycket bra snabba pengar på det. Men när jag delade mig av idéen att göra detta med folk irl så har jag blivit varnad om att det blir problem med skatten, att dropshipping inte har ett bra rykte i Sverige, att verksamheten kommer vara registrerad på mig vilket kan leda till att folk kommer klaga direkt på mig ist för producenten jag säljer från. Kan inte säga att det är något stort dröm jag har, jag vill överväga alla fördelar och nackdelar. Vad tycks det om dropshipping här?

Permalänk
Viking

Känns som det mest är skräp som säljs.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Skitbra för dom som säljer färdiga koncept till lättlurade idioter som inte läst längre än "lätta pengar", kan vara allt från bra till skitdåligt för dom som köper koncepten och det är alltid en dålig idé för dom som handlar av denna variant av affärsidé.

Permalänk
Discokungen

Det kräver väl mycket jobb för att bli framgångsrik och då säljer man ändå skit från Aliexpress eller dylikt till ett överpris genom att göra dumma videor på diverse sociala medier. Bland nivåerna av oärlighet som finns i affärsbranschen är det rätt högt upp där, IMO.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

att verksamheten kommer vara registrerad på mig vilket kan leda till att folk kommer klaga direkt på mig ist för producenten jag säljer från.

Slutkunden ingår avtal med dig när dem köper. Det är med andra ord du som står ansvarig att hjälpa konsumenten.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Slutkunden ingår avtal med dig när dem köper. Det är med andra ord du som står ansvarig att hjälpa konsumenten.

Det blir förstås extra roligt när någons hus brinner ner på grund av bristande elsäkerhet, eller när någons hälsa blir lidande och offrets försäkringsbolag stämmer skiten ur dig (dropshippingföretagaren) med stöd i produktsäkerhetslagen.

Permalänk

när jag pluggade på uni var det en kille i klassen vars bror höll på med det där, han hade dropshippat till sig en polestar elbil tydligen. klasskompisen testade också men gick back typ 20k eller nåt i den stilen och gav sedan upp.

programmet var, som man kan gissa sig till det sliskigaste som finns... civilingenjör industriell ekonomi. jag hoppade av programmet och började plugga något lite mer jordnära

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är. Ja, jag vet att jag kan söka på ordet och få det förklarat, men i skrivande stund vet jag inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag vet inte vad det är. Ja, jag vet att jag kan söka på ordet och få det förklarat, men i skrivande stund vet jag inte.

En person startar ett "företag" med en butikssida som säljer skräp. Men när någon lägger en beställning där lägger dropshippingsidan i sin tur en beställning hos en leverantör som levererar direkt till slutkund. Såklart efter att dropshipparen tagit ut en saftig marginal.

Det ses ner på en del av rätt många och det finns en del bra anledningar till att undvika dropshippingföretag.

- Du kan lika gärna själv köpa produkten på aliexpress eller liknande till ett bättre pris.
- Dropshippingföretag poppar upp och går i konkurs löpande, kan vara svårt att få kontakt med säljaren efter köpet.
- Många dropshippare skiter fullt i svenska/europeiska regler kring vad som får säljas och ställer inte krav på leverantör. Det vill säga produkter med farliga kemikalier, elektriska produkter med "trådlös jord" och så vidare.

Sedan finns det en hel uppsjö med folk som säljer "kurser" i att starta dropshippingföretag och lurar i folk att de kan bli rika genom att jobba en timme i veckan med dropshipping. Det som händer är att personen med kursen tjänar pengar medan de som försöker dropshippa krimskrams i en helt övermättad marknad förlorar på det.

Skrivet av Barafragar:

att verksamheten kommer vara registrerad på mig vilket kan leda till att folk kommer klaga direkt på mig ist för producenten jag säljer från.

Ehh ja? Du är säljaren så det är väl klart att kunder kommer att klaga direkt till dig? Om jag går in på IKEA och köper ett par batterier som fungerar dåligt är det väl orimligt att jag skulle gå till fabriken i japan/kina och klaga?

Du skall också vara väääldigt försiktig om du säljer elprylar. Det kan bli så att du som säljare är ansvarig för skadan om en produkt t.ex. skulle bränna ner ett hus, och även om turen vills sig och ingen skadas så är ett hus inte jättebilligt att ersätta.

https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/tillverka-och-...

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

En person startar ett "företag" med en butikssida som säljer skräp. Men när någon lägger en beställning där lägger dropshippingsidan i sin tur en beställning hos en leverantör som levererar direkt till slutkund. Såklart efter att dropshipparen tagit ut en saftig marginal.

Det ses ner på en del av rätt många och det finns en del bra anledningar till att undvika dropshippingföretag.

- Du kan lika gärna själv köpa produkten på aliexpress eller liknande till ett bättre pris.
- Dropshippingföretag poppar upp och går i konkurs löpande, kan vara svårt att få kontakt med säljaren efter köpet.
- Många dropshippare skiter fullt i svenska/europeiska regler kring vad som får säljas och ställer inte krav på leverantör. Det vill säga produkter med farliga kemikalier, elektriska produkter med "trådlös jord" och så vidare.

Sedan finns det en hel uppsjö med folk som säljer "kurser" i att starta dropshippingföretag och lurar i folk att de kan bli rika genom att jobba en timme i veckan med dropshipping. Det som händer är att personen med kursen tjänar pengar medan de som försöker dropshippa krimskrams i en helt övermättad marknad förlorar på det.

Ehh ja? Du är säljaren så det är väl klart att kunder kommer att klaga direkt till dig? Om jag går in på IKEA och köper ett par batterier som fungerar dåligt är det väl orimligt att jag skulle gå till fabriken i japan/kina och klaga?

Du skall också vara väääldigt försiktig om du säljer elprylar. Det kan bli så att du som säljare är ansvarig för skadan om en produkt t.ex. skulle bränna ner ett hus, och även om turen vills sig och ingen skadas så är ett hus inte jättebilligt att ersätta.

https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/tillverka-och-...

Alltså ja, jag vet att å ena sidan är det självklart att jag ska ställa för produkten. Det jag menade var att folk sa att detta kan förstöra mitt rykte och generellt kan allting leda till att jag har det svårare att hitta jobb i framtiden osv. Å ena sidan "lyssna inte på folk", men å andra sidan vill man ju inte förstöra sina chanser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Alltså ja, jag vet att å ena sidan är det självklart att jag ska ställa för produkten. Det jag menade var att folk sa att detta kan förstöra mitt rykte och generellt kan allting leda till att jag har det svårare att hitta jobb i framtiden osv. Å ena sidan "lyssna inte på folk", men å andra sidan vill man ju inte förstöra sina chanser

Är du inte beredd att ta konsekvenserna av att vara mer eller mindre kriminell/alt. moraliskt befriad så kanske du inte ska gå den vägen i livet.

Permalänk

Dropshipping är en affärstyp, inom denna finns det olika typer. Många är beredd för att betala någon vara en mellanhand, speciellt när de köper från utomlands i mindre butiker/tillverkare. Inom vissa typer som datateknik så vill man ha få mellanhänder, medans kläder ser mindre risk med att köpa av någon i landet.

Jag ser en likhet med hur folk idag köper tjänsten att någon levererar mat. De kan själv ofta gå denna korta sträcka, men vill betala lite för bekvämlighet.

Det jag främst har svårt att förstå vilka som vill hålla på med dropshipping, det krävs en viss typ av person då kunder komma klaga om det ena och andra. Ja, jag är en gammal gubbe som har sett för mycket dumheter. Har man hög marginal så kanske man klarar av att ta tillbaka saker som fabriken anser är korrekta, annars får man det mindre roligt.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dropshipping är en affärstyp, inom denna finns det olika typer. Många är beredd för att betala någon vara en mellanhand, speciellt när de köper från utomlands i mindre butiker/tillverkare. Inom vissa typer som datateknik så vill man ha få mellanhänder, medans kläder ser mindre risk med att köpa av någon i landet.

Jag ser en likhet med hur folk idag köper tjänsten att någon levererar mat. De kan själv ofta gå denna korta sträcka, men vill betala lite för bekvämlighet.

Det jag främst har svårt att förstå vilka som vill hålla på med dropshipping, det krävs en viss typ av person då kunder komma klaga om det ena och andra. Ja, jag är en gammal gubbe som har sett för mycket dumheter. Har man hög marginal så kanske man klarar av att ta tillbaka saker som fabriken anser är korrekta, annars får man det mindre roligt.

Det är känt som en av de snabbaste sätten att tjäna pengar på nätet, alltså denna "vill du ha företag så starta bara dropshipping, det kan skapas utan några problem och du kommer tjäna mer än alla läkare" typen av saker

Permalänk
Medlem

Detta kommer från någon som har sålt för över 30 miljoner med dropshipping som affärsmodell. Det är absolut ingen idé att börja något sådant 2025. I alla fall inte om det är dropshipping från Kina vi pratar om. Dropshippa kan man göra seriöst med leverantörer från Europa, det är en helt annan sak.

Dropshipping är egentligen bara ett upplägg där leverantören håller lager istället för du. Men dom flesta som pratar om dropshipping pratar då om att dropshipa skit från Kina, vilket jag gjorde.

Det är inte lönt längre. Det kostar svinmycket att annonsera för konkurrensen är stor så svårt att tjäna pengar. Sedan så är produkterna så jävla kassa att man får sämst betyg på bland annat facebook om man kör facebook annonser vilket i sin tur leder till att man blir nedstängd, och detta går inte att komma runt, har spenderat år på att hitta lösningar, men nej, inte lönt.

Sen är leveranstiden så lång att man mest får skit från kunder och det är heller inte ett seriöst upplägg. Vill man tjäna några hundra tusen snabbt genom att halvlura människor så kan man göra det om man lyckas hitta en vinnande produkt och träffa rätt med annonserna, men då får man pumpa så mycket man kan och sedan lägga ner och bygga ny butik, och som sagt detta är inte ett långsiktigt eller seriöst upplägg.

Lite input från mig.

God jul.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Det är känt som en av de snabbaste sätten att tjäna pengar på nätet, alltså denna "vill du ha företag så starta bara dropshipping, det kan skapas utan några problem och du kommer tjäna mer än alla läkare" typen av saker

Nej.

Det marknadsförs som ett av de snabbaste sätten att tjäna pengar på nätet, hur det faktiskt är känt är i en mer negativ klang.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar