Permalänk
Medlem

Problem med mailkonto

Har ett problem jag inte förstår hur jag löser och inte lyckats hitta något på google.

Gmail appen vill att jag uppdaterar mina användaruppgifter vilket händer ibland då telefonen får för sig glömma saker.

Försökt på flera olika vis nu. Till och med bytt lösenord och allting verkar funka först men sen när det väl loggar in så kommer jag till en ruta med inkommande serverinställningar där telefonen försöker validera dessa men får sedan upp meddelandet att användarnamn eller lösenord är felaktigt hur noga man än är.

Förstår inte riktigt vart felet kan ligga då det är rätt mailadress, rätt lösenord osv men ändå säger den bara att det är fel tydligen.

Någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem

Gmail-appen bör inte fråga efter serverinställningar, där ska epost + lösenord fungera.

Vad kör du för telefon? iPhone/Android? Har du testat installera om appen?

Om du kör i telefonens inbyggda mailklient så behöver man ju mata in serverinställningar (IMAP). Har man Gmail måste man dessutom slå igång IMAP i sitt konto

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomoteph:

Gmail-appen bör inte fråga efter serverinställningar, där ska epost + lösenord fungera.

Vad kör du för telefon? iPhone/Android? Har du testat installera om appen?

Om du kör i telefonens inbyggda mailklient så behöver man ju mata in serverinställningar (IMAP). Har man Gmail måste man dessutom slå igång IMAP i sitt konto

Har en Xiaomi Redmi Note 8T så Android.
Det har funkat hur bra som helst fram tills nu. Men så fort man loggar in så kommer det upp om att användarnamn eller lösenord är felaktigt när det ska validera serverinfo för synkronisering eller nåt sånt.
Aldrig varit nåt problem förut.

Har provat rensa all data i Gmail appen, uppdaterat appen.
Har även testat logga in på Outlook kontot via webläsare och det funkade hur bra som helst. Även provat rensa appar osv då Microsoft skrev att det kunde vara för att lagringen är nästan full i telefonen men inget hjälpte.

Gmail kontot osv funkar utan problem. Det är endast Outlook som håller på och fattar inte varför då det som sagt aldrig varit något problem förut under alla år

Permalänk
Medlem

Hyfsat oklart inlägg, Är det alltså logga in mot outlook-konto via Gmail appen som inte fungerar?

Permalänk
Medlem

Om du har 2fa igång på ditt ms/outlook konto och vill koppla din outlook mail via gmail så kan du inte använda epost & lösen för att logga in utan måste skapa ett app lösenord för det.

Här kan du hitta info om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Hyfsat oklart inlägg, Är det alltså logga in mot outlook-konto via Gmail appen som inte fungerar?

Precis eller logga in igen kan man säga. Har haft det kopplat så bra länge så borde inte vara några problem.
Dock har jag två Google konton på telefon då sonen hade pokemon go på mitt när det precis kommit ut så har ett eget till det.
Kollade synkronisering på dom och mitt "huvud" konto har synkroniseringsfel men det som bara används till pogo kan synka utan problem.

Skrivet av jimet:

Om du har 2fa igång på ditt ms/outlook konto och vill koppla din outlook mail via gmail så kan du inte använda epost & lösen för att logga in utan måste skapa ett app lösenord för det.

Här kan du hitta info om det.

Tyvärr inte. Det slutade bara funka fast jag haft det exakt på samma sätt i flera år nu

Permalänk
Medlem

Ska väl förtydliga nu när jag har lite mer tid över.

Telefon: Xiaomi Redmi Note 8T

Har två Google konton.
Ett som används som "huvudkonto" för allting egentligen och ett som enbart används för pokemon go då sonen hade sitt pogo på mitt huvudkonto när han spelade.

Huvudkontot säger enbart synkroniseringsfel, varför vet jag inte. Får bara det som svar men allting ser ut att synka och jag får mail. Testade en del saker som Google skrev, bland annat att tvinga fram synkronisering med telefon appen men hjälpte inte alls.

Google kontot för pokemon go har inga som helst problem synkronisera eller något alls tydligen.

Mitt Outlook konto däremot är jag gråhårig på nu.

Testat det i webläsare: Inga problem
Testat det i Outlook appen: Inga problem

Testade ta bort det från telefonen och sen lägga in det igen. Nu får jag inte ens det pga kommer enbart till inkommande serverinställningar och där fastnar den. Testat byta lösen två gånger men får bara svart att användarnamn eller lösenord är felaktigt. Kollade utgående serverinställningar och de va inga fel på tydligen.
Innan borttagning va det inlagt som personligt (imap) vilket det varit i iaf över två år nu.

Så vet inte om det är Gmail appen som krånglar eller om det är nåt annat så jag nu inte ens får lägga in det på telefon igen fastän jag ju vet att allting är korrekt och det funkar både i webläsare och Outlooks egna app.

Har inget 2fa osv utan alltid bara använt mailadress och lösen för inloggning.

Någon som har nåt bra tips för att iaf få det att fungera igen?

Permalänk
Medlem

Jag har själv en gmail som huvud adress och på den har jag lagt till synkronisering med andra gmail konton och ett hotmail konto.
Upptäckte i somras att hotmail kontot hade slutat att synkroniseras i april i år... Försökte med att ändra lösenord på hotmail kontot men det ville ändå inte acceptera de nya lösenordet när jag försökte sätta upp en pop3 synkronisering inne på min gmail.
Satt och höll på att bli gråhårig men så slog det mig att jag testar med att sätta ett app lösenord sagt och gjort sen var allt frid och fröjd så fort jag skaffade ett app lösenord och använde det istället för mitt vanliga lösen till hotmail kontot.

Så fast att du inte har 2fa aktiverat så kan det vara en god idé att testa med att använda ett app lössenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Jag har själv en gmail som huvud adress och på den har jag lagt till synkronisering med andra gmail konton och ett hotmail konto.
Upptäckte i somras att hotmail kontot hade slutat att synkroniseras i april i år... Försökte med att ändra lösenord på hotmail kontot men det ville ändå inte acceptera de nya lösenordet när jag försökte sätta upp en pop3 synkronisering inne på min gmail.
Satt och höll på att bli gråhårig men så slog det mig att jag testar med att sätta ett app lösenord sagt och gjort sen var allt frid och fröjd så fort jag skaffade ett app lösenord och använde det istället för mitt vanliga lösen till hotmail kontot.

Så fast att du inte har 2fa aktiverat så kan det vara en god idé att testa med att använda ett app lössenord.

Får kolla på det.
Men samtidigt förklarar det ju inte varför mitt huvudkonto hos Google får synkroniseringsfel hela tiden när jag försöker synkronisera. Det säger ju inte vad som är fel heller utan bara att det är fel.