Spreadshirt dot sweden

Permalänk
Medlem

Spreadshirt dot sweden

Hej vänner,
satt i onsdags natt mellan 23-24 augusti och kolla t-shirts.

Valde några som jag tyckte passade och betalade via PayPal.
Dagen efter(24-25 augusti) ångrar jag mig, spreadshirt . se hävdar att jag special beställt tryck, vilket jag inte gjort(åtminstone inte vad jag vet) valde en klar mall som redan fanns i deras e-handel.

Enligt deras återbetalningspolicy gäller;
" En återbetalning är möjlig om du inte personligen har designat den beställda produkten. "
( https://help.spreadshirt.com/hc/sv/articles/207165559 )

Notera att help nu är på en . com adress

Några här som har erfarenheter av spreadshirt . se ?

Har som sagt inte designat eller specialbeställt något.
Gäller vår svenska distansköpslag även om spreadshirt . se skickar från Leipzig?

Tack för svar!

Permalänk
Moderator
Moderator

Spreadshirt riktar sig uppenbarligen mot svenska konsumenter då de har en svensk sida, därmed täcks du av vår konsumentlagstiftning. Även om så inte varit fallet har du två veckors ångerrätt vid handel inom EU.

Sedan är det ju omöjligt för oss andra att veta vad du beställt, och därmed huruvida det täcks av ångerrätten. Är det varor de redan har liggande i lager skall du utan problem kunna ångra köpet, är det sådant som trycks på beställning blir det svårare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske tillverkas alla tröjor på beställning? I så fall är allting specialbeställt

Jag tror dock det behöver vara mer unikt än så om det ska räknas enligt svensk lag, alltså ha en unik bild som inte andra haft förut, eller ditt namn och liknande. Tänk typ vigselring

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Spreadshirt riktar sig uppenbarligen mot svenska konsumenter då de har en svensk sida, därmed täcks du av vår konsumentlagstiftning. Även om så inte varit fallet har du två veckors ångerrätt vid handel inom EU.

Sedan är det ju omöjligt för oss andra att veta vad du beställt, och därmed huruvida det täcks av ångerrätten. Är det varor de redan har liggande i lager skall du utan problem kunna ångra köpet, är det sådant som trycks på beställning blir det svårare.

Skrivet av medbor:

Kanske tillverkas alla tröjor på beställning? I så fall är allting specialbeställt

Jag tror dock det behöver vara mer unikt än så om det ska räknas enligt svensk lag, alltså ha en unik bild som inte andra haft förut, eller ditt namn och liknande. Tänk typ vigselring

Vad jag vet trycker Spreadshirt efter beställning. Dvs de har inte något lager.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Normalt så brukar det inte anses som specialbeställningar när man väljer mellan olika alternativ som säljaren erbjuder (typ tygsort och färg på en soffa).

Hade de erbjudit t-shirts i tre färger, tre storlekar och med tre olika motiv så hade det definitivt inte handlat om någon specialbeställning (oavsett om de är tryckta i förväg eller trycks efter beställningen).

Den här sajten erbjuder dock ett stort antal produkter, som kan anpassas med ett stort urval av bilder (som, i viss mån, kan anpassas vad gäller antal, storlek, placering och färg), samt valfri text (som kan anpassas vad gäller typsnitt, placering, färg, storlek). Det stora antalet möjliga kombinationer (även utan valfri text) skulle kunna vara tillräckligt för att se det som att det handlar om kundens design snarare än butikens utbud.

Personligen tror jag inte det finns så mycket att hämta, men om det rör sig om en tillräckligt stor summa så är det bara att låta ARN pröva ärendet, det kostar inget.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet är fortfarande ridstövelfallet 2013-03620 aktuellt som ARN-praxis. Så länge man håller sig till standardval som finns förberedda på en hemsida så gäller ångerrätten oavsett om produkten behöver specialtillverkas eller inte. Enligt ARN då, hur en domstol skulle ställa sig vet jag inte. En t-shirt kan vara så billig att inte ARN bryr sig om att ta upp fallet.

Notera att beslutet nämner produkter med konsumentens namn eller t-shirt med ”personligt” tryck som exempel på saker som inte omfattas av ångerrätt. Om man laddat upp sin egen bild är man förstås körd.