Permalänk
Medlem

Rca aux?

Hej,

Har köpt en projektor som enbart har 1 audio in och 1 audio out på baksidan.
En förstärkare som har coax ingång, & aux ingång.

Jag vill dra en kabel cirka 8-9 meter.

Jag kan ingenting om detta men läst till mig att med aux 10 meter lär man uppleva störningar. Stämmer det.

Kan jag köra en rca kabel istället? Kommer den att fungera i audio output på projektorn, eller måste jag ha sladdar som går in i både input och output på projektorn?

Förslag mottages tacksamt på hur ni själva hade gjort.

Permalänk
Medlem

RCA är en typ av kontakt och Aux är en ananlog ingång (Rx).
Hur ansluter du videokällan till projektorn? Direkt eller via försärkaren?
Posta bilder på förstärkare och projektor.

Permalänk

Med tanke på frågan utgår jag från att du kopplar hdmi till projektorn och därifrån ljud till förstärkaren.

Som skrevs ovan är rca en typ av kontakt, du kommer fortfarande skicka obalanserad analog signal som riskerar att ta upp störningar. Men du kan köpa en lite bättre kabel som åtminstone är skärmad och du kan låta bli att dra kabeln tillsammans med hdmi- och strömkabel.

Ett bättre förslag är dock att koppla via en förstärkare - det är nog den klart vanligaste lösningen med projektor som bildvisare.

Tolkar det som att din förstärkare inte har hdmi-växel eller ens sådana in och utgångar men om den du har inte är alltför dyr eller bra kan det vara värt att hitta en begagnad hembioreceiver på Blocket eller liknande.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Bildexpert 📺

Normalt kopplar man inte ljudet via projektorn – bara en omväg fylld med besvär och långa kablar helt i onödan.

Har man en förstärkare/hemmabioreceiver har man så gott som alltid redan ljudet i förstärkaren på traditionellt sätt. Allt man använder projektorn till är för att visa bilden.

Syftet med ljud in/ut på en projektor är att det ska fungera stand alone vid tillfälle. Tänk ett klassrum där man vill koppla upp en hörslinga. Kanske en presentation med hårdvara anno 2004 där man kopplade laptopen via VGA och vill använda projektorns jämförelsevis kraftigare högtalare för ljudet. Det är de behov ljud in/ut på en projektor svarar mot.