Permalänk
Medlem

Gått till en bra kiropraktor? Du kanske har några snea kotor i ryggen? ena benet är längre än det andra? Spelade mycket fotboll som liten, min kiro sa att ena benet va 1.5 cm längre än det andra. Och så knäckte han till och fixade..gjorde inte ont, men lät haha!
Poff båda benen lika långa!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Gått till en bra kiropraktor? Du kanske har några snea kotor i ryggen? ena benet är längre än det andra? Spelade mycket fotboll som liten, min kiro sa att ena benet va 1.5 cm längre än det andra. Och så knäckte han till och fixade..gjorde inte ont, men lät haha!
Poff båda benen lika långa!

Alla har olika långa ben, bara mer eller mindre. Det är inget som en kiropraktor kan fixa till. Däremot kan man pga ovanligt stor skillnad överkompensera och då få problem som en kiropraktor i bästa fall kan åtgärda temporärt. Man måste dock ändra på sin egen hållning, hur man går, kanske ilägg i en sko osv för att det ska bli permanent.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack snälla, jag har köpt en trigger-point grej samt en sådan här foam roller. Men ska kolla på att köpa en "Hård boll" om jag kan hitta någon bra.

https://webshop.unisport.com/se_sv/softboll-konstlader-317611...
https://webshop.unisport.com/se_sv/baseboll-317600/

Jag har en av varje, beroende på vad jag vill komma åt.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma besvär i minst tio år och kan inte köra längre sträckor utan att ha farthållare. Precis som du beskriver så känns det bättre med "raka" ben/fötter men det blir ju konstigt i längden så det fungerar inte. Började jävlas typ efter jag fyllt 40 och är nu 50 så för min del är det nog ålders krämpor.. ):

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Gått till en bra kiropraktor? Du kanske har några snea kotor i ryggen? ena benet är längre än det andra? Spelade mycket fotboll som liten, min kiro sa att ena benet va 1.5 cm längre än det andra. Och så knäckte han till och fixade..gjorde inte ont, men lät haha!
Poff båda benen lika långa!

Jag har faktiskt aldrig varit hos en kiropraktor, det verkar finnas väldigt olika åsikter om hur vida en kiropraktor kan lösa problem långsiktigt. Va kul att det funkade för dig! Min rygg är helt okej sedan födseln så vitt jag vet.

Åh, perfekt ju. Skall beställa hem (y) Tack!

Skrivet av Hackers:

Jag har haft samma besvär i minst tio år och kan inte köra längre sträckor utan att ha farthållare. Precis som du beskriver så känns det bättre med "raka" ben/fötter men det blir ju konstigt i längden så det fungerar inte. Började jävlas typ efter jag fyllt 40 och är nu 50 så för min del är det nog ålders krämpor.. ):

Åh, beklagar att du också kämpar med det här eländet!! Jag är 33 nu och har redan fått artros och gikt, så jag kan inte föreställa mig hur jag kommer vara om 20 år xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Här har vi min egna uppfinning, det fungerar faktiskt... Kalla det "den fattiga mannens farthållare"
<Uppladdad bildlänk>

Istället för att sitta med sned fot så kan man läga hela sin fot på gaspedalen och hålla stadig hastighet utan att gasen åker ner i botten. Och därmed inte vrida nerven och kan vila benet.

Klarade av att köra en hel timma idag utan stor vånda.
Hyfsat säkert tycker jag ändå... det värsta som kan hända är att du får några svampar som hoppar runt på golvet.

Har även beställt ett nack/rygg-stöd som jag hoppas ska hjälpa tillsammans med höft-stödet.

Herre jävlar vad det där såg livsfarligt ut. Fastnar någon pedel i något läge så brukar det bli ganska jobbigt...

Sätter en femma på sjukdomsrelaterat. Finns en anledning varför alla äldre brukar välja större och komfortabla bilar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack snälla, jag har köpt en trigger-point grej samt en sådan här foam roller. Men ska kolla på att köpa en "Hård boll" om jag kan hitta någon bra.

<Uppladdad bildlänk>

Det kan ligga mycket i det, det är en 2005 Corolla och japanerna är väl inte jättelånga, jag är 1.80 vilket inte är extremt långt dock. Har en svank-kudde och får upp höften så att man inte sitter som ett V i stolen... Så vitt jag förstått så ska ju benen vara 90 graders vinkel men det är ju omöjligt i en bil där man ofta ligger lite bakåt.

Jag har också gått på medicinsk massage för det nu, och visst, med sin armbåge och hela sin vikt så lyckades hon nå muskeln, och det var ju skönt, men så fort du sätter dig i bilen är problemet tillbaka... Jag följer övningarna jag fick från min fysioterapeut men har lagt till lite nya övningar från detta klippet, det är riktigt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=yamsq-uHP8Y

Bra stretch- och stryrkeövningar! Kör på det!
Själv kör jag regelbundet benpress på gymmet med fötterna så högt upp som möjligt på fotstödet. Det tar också på baksidan och är lite mindre komplicerat. Jag har varit fri från den strålande smärtan i benet i typ 7-8 år nu. Det behöver inte vara svårare än så. Ge inte upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Herre jävlar vad det där såg livsfarligt ut. Fastnar någon pedel i något läge så brukar det bli ganska jobbigt...

Sätter en femma på sjukdomsrelaterat. Finns en anledning varför alla äldre brukar välja större och komfortabla bilar..

Det är faktiskt inte så farligt som man kan tro, dom har typ ingen massa så helt omöjligt för dom att fastna på ett sätt där man inte kan bromsa!

Skrivet av cp_:

Bra stretch- och stryrkeövningar! Kör på det!
Själv kör jag regelbundet benpress på gymmet med fötterna så högt upp som möjligt på fotstödet. Det tar också på baksidan och är lite mindre komplicerat. Jag har varit fri från den strålande smärtan i benet i typ 7-8 år nu. Det behöver inte vara svårare än så. Ge inte upp!

Tack snälla, ska fortsätta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det är faktiskt inte så farligt som man kan tro, dom har typ ingen massa så helt omöjligt för dom att fastna på ett sätt där man inte kan bromsa!

Tack snälla, ska fortsätta!

Bromsa är rätt överskatt, brukar vara jobbigare när gaspedalen fastnar.

Permalänk
Medlem

Hur är själva sitsen och ryggen på sätet format? "Skålat"?
Går det "spänna" rygg/sits i stolen?

Hur var sätet i den tidigare bilen format?

Om det är skålat, skulle det hjälpa med en rygg- och rump-dyna för att få sätet mer platt?
Med skålat menar jag att det är lägre i mitten och högre på sidorna, det behöver inte vara speciellt mycket.

Jag råkade själv en gång ut för en hyrbil, en toyota yaris med "pygme-säte", det är det värsta säte jag någonsin satt mig i.. det blev att omedelbart åka tillbaka och byta till en annan bil...
Så litet som det sätet var och så som de klämde så undrar jag vad de egentligen tänkte när de köpte in hyrbil med sådant säte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Bromsa är rätt överskatt, brukar vara jobbigare när gaspedalen fastnar.

Omöjligt som tur är
Fick gashäng ofta på gamla goda tiden, alltid mysigt, koppla, bromsa, handbromsa och slå av tändningen fick vi lära oss xD

Skrivet av Viita:

Hur är själva sitsen och ryggen på sätet format? "Skålat"?
Går det "spänna" rygg/sits i stolen?

Hur var sätet i den tidigare bilen format?

Om det är skålat, skulle det hjälpa med en rygg- och rump-dyna för att få sätet mer platt?
Med skålat menar jag att det är lägre i mitten och högre på sidorna, det behöver inte vara speciellt mycket.

Jag råkade själv en gång ut för en hyrbil, en toyota yaris med "pygme-säte", det är det värsta säte jag någonsin satt mig i.. det blev att omedelbart åka tillbaka och byta till en annan bil...
Så litet som det sätet var och så som de klämde så undrar jag vad de egentligen tänkte när de köpte in hyrbil med sådant säte...

Vet precis vad du menar, det första jag köpte var en dyna som gör att kroppen inte sitter som ett V ner i sätet.
Hade inga problem med detta i min förra bil, en gammal Yaris från 04, men tror problemet är en kombination av ergonomi och personlig hälsa (eller snarare ohälsa).

Här är en bild.

Permalänk
Medlem

Bilsätet ska ställas in så att låren vilar på sätet. Ner med baken och justera upp i framkant.
Har du ingen farthållare? Min volvo från -89 har det, borde inte vara jätte dyrt att sätta in?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.