Pensionär lurad att beställa nån salva

Permalänk
Medlem

Pensionär lurad att beställa nån salva

Suck...

Morsan börjar gå mot åldern där jag skulle vilja bekräfta allt hon kan göra på mobil och dator.

Nu kläckte hon ur sig att hon beställt nått mirakelmedel som hon sen insåg att det inte var så bra och hon ångrar sig.
Handlar om någon salva från mitero.shop för 900:-

Det är inte betalt och hon har inte angett några betaluppgifter. Däremot har hon angett namn, adress, epost och mobilnr.
Ser att de skriver om ångerrätt så man får betala frakt till Polen(?).

Det är ju uppenbart en scam-sida så...
Vilka möjligheter har hon att komma ur detta?

Permalänk
Medlem

Vad händer om hon bara inte hämtar ut paketet?

Permalänk
Medlem

Använd ångerrätten, skicka ett mail till dem att ni ångrar er, skickar de ändå en faktura så kan ni mycket lättare bestrida denna om ni kan bevisa att ni använt er av ångerrätten.
Ta en skärmdump på deras kontaktmail på hemsidan också så de inte byter och hävdar att ni inte skickat till rätt adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Ser att de skriver om ångerrätt så man får betala frakt till Polen(?).

Om avtal är ingått (det har inget med betalningen att göra) och de redan skickat paketet så har de rätt att få tillbaka produkten på kundens bekostnad, om de informerat om att det är så det ska gå till. Artikel 14 i 2011/83/EU. Se även artikel 6h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om avtal är ingått (det har inget med betalningen att göra) och de redan skickat paketet så har de rätt att få tillbaka produkten på kundens bekostnad, om de informerat om att det är så det ska gå till. Artikel 14 i 2011/83/EU. Se även artikel 6h.

Jag har ingen direkt koll, men är du helt säker på att det där om kundens skyldighet att betala returfrakt är implementerat också i svensk lag? Allt EU bestämt måste väl inte ha hittat sig in i nationell lagstiftning.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Om avtal är ingått (det har inget med betalningen att göra) och de redan skickat paketet så har de rätt att få tillbaka produkten på kundens bekostnad, om de informerat om att det är så det ska gå till. Artikel 14 i 2011/83/EU. Se även artikel 6h.

Kan dom skicka en faktura på returfrakt om man bara inte hämtar ut paketet? Om det kommer till ombud vill säga.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag har ingen direkt koll, men är du helt säker på att det där om kundens skyldighet att betala returfrakt är implementerat också i svensk lag? Allt EU bestämt måste väl inte ha hittat sig in i nationell lagstiftning.

Googlade svaret åt dig. Ja, om det informerats om innan.
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-....