Apple hugger mot Spotify: "Spotify betalar ingen avgift"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Folk klagar här av tydlig och specificerad anledning. Vad som är mycket värre är att du försvarar Apple med hjälp av halmgubbar. Varför prata om ett hypotetiskt scenario där Apple är filantroper som ger vatten till tredje världen? De är inte filantroper och du har naturligtvis inte några som helst belägg för att folk skulle klaga på det. Du använder här bara ohederliga medel för att svartmåla andra som tycker olika.

Man bör också jämföra äpplen med päron, så din tidigare jämförelse med Youtube och App Store är också haltande. Youtube har helt andra typer av kostnader för lagring och datatrafik då de är en stor streamingtjänst, medan App Store inte behöver betala något för vad som streamas i appar som finns på plattformen, bara för nedladdning av apparna själva. I övrigt är de nog ganska lika, där båda har underhållskostnader, båda går igenom material på plattformarna för att se att de följer regler, osv.

Om det nu är så att man legitimt kan säga att folk bara klagar på Apple för att de är Apple måste det ju finnas massor av riktiga exempel på när Apple får skit i situationer där andra gör exakt samma sak men klarar sig.

För att kommentera den sista irrelevanta jämförelsen med Spotify så ser jag massor av klagomål mot det företaget så även de är inget exempel på att bara Apple får en massa skit.

Fast vi vet inte vad intäkterna är från YTs reklam och premium - de skulle kunna kompensera för lagring och streaming.

Håller med om att driften om man bortser från just lagring och streaming borde vara snarlika.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Apples förslag:

Apple - 100% vinst på Apple Music, 30% vinst på Spotify
Spotify - 70% vinst

Apple: Högst rimligt att vi ska tjäna 100% på vår egen musikplattform och 30% från all annan musik via vår plattform samtidigt som konkurrenter tjänar 70%. Allt annat vore konkurrensmässig fördel för dem... inte för oss...

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Fram till 2021 tog Google 30%, nu 15%.
YouTube tar 30% och det kvider folk inte så högljutt om?

Kul om Apple var tvungna att redovisa vad det kostar att driva app-store och hur mycket de har investerat i det - i förhållande till hur mycket pengar den genererar nu.

Spontant: 30% är högt men de är inte speciellt mycket värre än andra som jag ser det så folk borde klaga hyfsat jämt över fältet.

Det kostar betydligt mer att driva en tjänst med videomaterial som ska streamas till tusentals om inte miljoner människor än vad det kostar att hosta lite appar i en appbutik i princip.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem

spotify betalar väll inget till apple om man köper abonnemanget på spotifys hemsida eller vad dillar dom om?

Permalänk
Medlem

Vilka andra plattformar någonstans behöver man inte betala för att ta del av marknadsföringen, servrar och kundbasen?

Aldrig förstått det här gnället. Det är väl självklart att Apple ska få ta ut sin egen bestämda avgift för att man nyttjar deras plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Det kostar betydligt mer att driva en tjänst med videomaterial som ska streamas till tusentals om inte miljoner människor än vad det kostar att hosta lite appar i en appbutik i princip.

Och hur mycket får de in på rekalm och premium?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ett säkert tecken på att ett företags girighet har gått för långt är när fyra kundvagnshjul till din dator kostar närmre 9000kr 🤣🤣

https://www.apple.com/se/shop/product/MX572ZM/A/hjulpaket-til...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Mest trött på att folk kvider för att det är Apple - oavsett anledning.
Säg: Apple ger vatten till folk i tredje världen - folk kvider för att de inte får en iPhone också och om de fick det så skulle de kvida på datatrafiken

Folk gillar att kvida på Apple för det ska man göra men man skiter i alla andra som gör lika mycket skit.

Därmed inte sagt att apple inte gör en massa skit, men andra gör det också - det är poängen.

Hjälper ju inte heller att spotify är ett skitföretag som lägger pengar på att köpa in t.ex. joe rogans propaganda för 2,5 miljarder kronor istället för att betala artisterna mer.
Joe Rogan Gets New Spotify Deal Worth Up to $250 Million

Apple kan gott sänka sina kostnader men hoppas spotify kursar, skräpföretag som det är.

Jag fattar vad du säger. Du tycker folk är hycklare och det har du givetvis rätt i. Men det du ägnar dig åt är helt oavsett whataboutism; det har ingen betydelse att andra gör det Apple gör - de ska givetvis också få samma behandling. Men man måste börja någonstans. För det är alltid någon som är först. Förstår du?

Och Apple behöver inte ditt beskydd. Vad gör det om man kritiserar ett företag? Vad är det som gör dig rädd? Det kan aldrig vara fel att kritisera, särskilt inte om kritiken stämmer. Det är aldrig till DIN fördel att vara en fanboy. Det är bara bra för företaget eftersom du inte ifrågasätter eller vågar kritisera. Apple kommer inte beskydda dig tillbaka.

Jag har ett gäng olika prylar jag gillar, min OnePlus, min Tesla och mina Steelseries-lurar. Men aldrig någonsin får man sluta kritisera. Hur konflikträdd man än är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

YouTube tar 30% och det kvider folk inte så högljutt om?[

Youtube är inte ett tvingande monopol på samma sätt. Om du vill sälja strömmande video på nätet så finns det många andra sätt att göra det på. Precis som det finns alternativ till att sälja på Steam, till exempel.

Om du däremot vill sälja appar till iPhone så är det Apple du måste gå genom, du kan i praktiken inte välja bort dem.

Permalänk
Medlem

Apple i offerkofta... nja.