Plötslig BIOS återställning - Gigabyte X570 Aorus Master

Permalänk

Plötslig BIOS återställning - Gigabyte X570 Aorus Master

Vad är det som kan orsaka att min dator plötsligt fryser och BIOS återställs? (Komplett HW spec i signaturen)
Är det helt enkelt bara ett dåligt kort, eller har jag missat någon inställning som behövs?
Det har varit samma problem ända sedan jag köpte den här datorn, men med lite olika frekvens. Samma problem oavsett BIOS version. Det finns inget speciellt jag gör när det händer, utan det kan hända av sig själv när datorn bara idlar.
Jag har helt slutat att justera några prestanda inställningar, inte ens XMP. Den enda inställningen jag brukar ändra är att aktivera stödet för virtualisering eftersom jag behöver köra VMware workstation i jobbet, och det är därför som jag märker när den återställt sig, det går inte att starta mina VMs.

Finns det något att göra eller är det bara att ge upp och köpa ett nytt moderkort?
Vilket skall jag isåfall köpa som funkar bra med min hårdvara? Jag behöver minst 3 NVMe platser.

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Kan vara tecken på ett defekt batteri också. Prova att byta ut moderkortets batteri och se om det blir stabilt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.