Asus lägger till BIOS-inställning för instabila Intel‑processorer

Permalänk
Melding Plague

Asus lägger till BIOS-inställning för instabila Intel‑processorer

Moderkortstillverkaren orkar inte vänta på att Intel ska fixa sina strulande kretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja moderkortstillverkare har pushat processorerna lite väl hårt, slog på "enforce intel limits" i mitt Asus Z790 moderkort och gränsen på strömförbrukning sattes till 500A... Som att moderkortet ens skulle kunna leverera det.

Att öka LLC ett par steg gör överklocken stabil men faktum är, jag har spelat UE4 spelet förut som kraschade förra veckan! Exakt samma inställningar nu som då, allt stock utom XMPII påslaget. Har processorn skadats över tid av Asus default inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ja moderkortstillverkare har pushat processorerna lite väl hårt, slog på "enforce intel limits" i mitt Asus Z790 moderkort och gränsen på strömförbrukning sattes till 500A... Som att moderkortet ens skulle kunna leverera det.

Att öka LLC ett par steg gör överklocken stabil men faktum är, jag har spelat UE4 spelet förut som kraschade förra veckan! Exakt samma inställningar nu som då, allt stock utom XMPII påslaget. Har processorn skadats över tid av Asus default inställningar?

Eller så fick du någon "osynlig" uppdatering, som gör skillnaden.

Permalänk
Medlem

Det ska ständigt göras saker för att framstå som lite bättre i tester. Men visst, optimering och klockning m m har sin tjusning. Att få ut lite mer än standard.
Tidigare var det väl främst förbehållet AMD att ha konstigheter för sig som påverkade.

Samtidigt har man med tiden börjat värdesätta stabilitet, nu när det kommit så pass långt att det inte längre har lika stor betydelse med lite extra. Tidigare, längre tillbaka, kunde några få fps innebära skillnaden mellan att vara spelbart el inte.

Falcon Northwest, hade inte de reklam i något äldre 3DMark?
Var det -01 el -06?

Permalänk
Medlem

Skönt att man valt bort intel cpu nu

Permalänk
Medlem

Har en 13900KS aldrig haft problem kanske haft flyt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ja moderkortstillverkare har pushat processorerna lite väl hårt, slog på "enforce intel limits" i mitt Asus Z790 moderkort och gränsen på strömförbrukning sattes till 500A... Som att moderkortet ens skulle kunna leverera det.

Att öka LLC ett par steg gör överklocken stabil men faktum är, jag har spelat UE4 spelet förut som kraschade förra veckan! Exakt samma inställningar nu som då, allt stock utom XMPII påslaget. Har processorn skadats över tid av Asus default inställningar?

du kan dra ner cpun till 120 elelr tom 65w å tada... när jag drog ner cpun till 120w på mina lga 1700cpuer som 12700k, 12900k och 13900k med ett 4090 så påverkades inte prestandan så mycket ändå. Kunde ändå köra 5.2 på 12gen och 5.5 på 13900kf, dock kör jag inte med skräp kärnorna på.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Har en 14900K och har inte haft några som helst problem hittills.
Så jag hoppar nog den här så länge datorn fortsätter att fungera felfritt.
Har idag bios 2102 19/3-24

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så beror problemet på att moderkortens default inställningar inte följer Intels spec, utan vräker på för höga oc, powerlimitar, volt mm som optimized default, ASUS är värst här men alla verkar göra det i viss mån, på min Gigabyte bräda också.

Har inga problem

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vi hörde ni behövde en fix till vår fix så fixade en fix till våra Intel-trix.

Sluta kräma på för allt vad det är värt så funkar det som det är ska.
Ganska fult att moderkortstillverkare går ut med en fix som är deras eget fel från början i väntan på intel.

Och nej, det går inte att överklocka stabilt och kraftigt som det gjorde förr. Den eran är över.
Det ser vi på både AMD och Intel, inställningar sänks nu för mer prestanda.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Skönt att man valt bort intel cpu nu

AMD har ju inte varit bättre, brände ju X3d cpuer på löpande band tidigare med för hög soc volt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

AMD har ju inte varit bättre, brände ju X3d cpuer på löpande band tidigare med för hög soc volt

samt, prestanda buggar, långa boot tider, samt plötsligt misslyckade minnes träning trots att man inte gjort nått med minnes inställningar.

det var det som gjorde att jag gick till baka till den billigaste lga1700 cpun jag kunde hitta.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Inte bara 13900K som har problemen, jag har samma med 13700K

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

AMD har ju inte varit bättre, brände ju X3d cpuer på löpande band tidigare med för hög soc volt

Det intressanta är ju att även den gången så handlade det om Moderkorts-tillverkare som gått utanför spec och satt SOC-volten alldeles för högt när EXPO (XMP) var till.

Kör själv med en 7800X3D och är väldigt nöjd så långt, speciellt med hur lite ström den drar.

Enda gången jag fått en blåskärm var när jag medvetet testade att slå till Memory Contex restore (för snabbare boot med EXPO till) men lät Power Down mode vara ifrån. Då får man en blåskärm nästan direkt i Windows. Så för snabb boot se till att BÅDA de inställningarna är till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Woa...

Förra gången så slängde ASUS på extra allt med volt, OC samt borttagna spärrar på X3D, verkar som att ASUS tog lärdom

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Intel och/eller moderkortstillverkarna verkar ju ha stressat ut produkterna utan att testa ordentligt. Skäms!

Vissr visst, "På egen risk", "inga garantier" osv men då borde de heller inte använda det i sin marknadsföring.

Fast eftersom "ingen överklockar längre" och "överklockning inte ger så mycket extra prestanda" så är det förvånande att detta ens är en nyhet.

För mig är 13% extra prestanda på vilken komponent som helst värt veckor av tweaking. Men tydligen inte andra.

Skulle ni tacka nej till 13% löneförhöjning också?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Det intressanta är ju att även den gången så handlade det om Moderkorts-tillverkare som gått utanför spec och satt SOC-volten alldeles för högt när EXPO (XMP) var till.

Kör själv med en 7800X3D och är väldigt nöjd så långt, speciellt med hur lite ström den drar.

Enda gången jag fått en blåskärm var när jag medvetet testade att slå till Memory Contex restore (för snabbare boot med EXPO till) men lät Power Down mode vara ifrån. Då får man en blåskärm nästan direkt i Windows. Så för snabb boot se till att BÅDA de inställningarna är till.

Just hög soc volt begränsas väl i agesa vilket amd skriver.
Vad jag förstod det som så glömde någon bort att X3d klarar en lägre volt.... Så ingen spärr sattes i.

Moderkortstillverkarna jobbar enbart inom tillåtna spärrar med sina limits, vilket testas på X antal cpuer.

https://www.anandtech.com/show/18835/amd-issues-second-statem....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Falcon Northwest, hade inte de reklam i något äldre 3DMark?
Var det -01 el -06?

Jo, det var i installationsprogrammet till 01:an eller kanske någon annan av de tidiga 3DMark som de hade reklam.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=s43Auv8ub7w

Från videon åvan...

Intel Specs - Mobo BIOS Optimize Current CPU Core/Cache Current Limit: 360A - 511.75A Current Long Duration Package Power Limit: 154W / 253W Current Package power Time Window: 56Sec / 96Sec Current Short Duration Package Power Limit: 253W / 4095W

Jag är inte förvånad att CPUer (både på Intel och AMD sidan) kan köras för varma och ha stabilitetsproblem när CPUerna matas med mer än vad de officiella specsen är...

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

https://www.youtube.com/watch?v=s43Auv8ub7w

Från videon åvan...

Intel Specs - Mobo BIOS Optimize Current CPU Core/Cache Current Limit: 360A - 511.75A Current Long Duration Package Power Limit: 154W / 253W Current Package power Time Window: 56Sec / 96Sec Current Short Duration Package Power Limit: 253W / 4095W

Jag är inte förvånad att CPUer (både på Intel och AMD sidan) kan köras för varma och ha stabilitetsproblem när CPUerna matas med mer än vad de officiella specsen är...

Btw det är inte bara inställningarna för 'optimized' profilerna. Fram tills denna BIOS uppdatering var Multi Core Enhancement - Disabled (enforce all intel limits) exakt samma som dessa värden. Långt över intels specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Ja moderkortstillverkare har pushat processorerna lite väl hårt, slog på "enforce intel limits" i mitt Asus Z790 moderkort och gränsen på strömförbrukning sattes till 500A... Som att moderkortet ens skulle kunna leverera det.

Att öka LLC ett par steg gör överklocken stabil men faktum är, jag har spelat UE4 spelet förut som kraschade förra veckan! Exakt samma inställningar nu som då, allt stock utom XMPII påslaget. Har processorn skadats över tid av Asus default inställningar?

Jag behövde inte ens slå på nåt. Mitt MSI MPG Z690 Force satte 500+A som default. Har haft problem med stuttering/hackande muspekare (vid all användning, inte bara spel) och det tog över ett år innan jag hittade ett tips om att sänka CPU current limit till 307A (Intels default för 13900K): https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/1axepvu/commen...

Sedan dess har datorn funkat klockrent och CPU:n är nu svalare. Prestandan blev dock lite sämre, men jag är inte så brydd över det. Känns bara oroande att moderkortstillverkare sätter extrema default värden i BIOS (eller ens tillåts göra det).

Permalänk
Medlem

Intel fixa , tycker det är så att MB skaparna håller cpu:n utan gränser i default läge, denna video beskriver det riktigt bra

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intel och/eller moderkortstillverkarna verkar ju ha stressat ut produkterna utan att testa ordentligt. Skäms!

Vissr visst, "På egen risk", "inga garantier" osv men då borde de heller inte använda det i sin marknadsföring.

Fast eftersom "ingen överklockar längre" och "överklockning inte ger så mycket extra prestanda" så är det förvånande att detta ens är en nyhet.

För mig är 13% extra prestanda på vilken komponent som helst värt veckor av tweaking. Men tydligen inte andra.

Skulle ni tacka nej till 13% löneförhöjning också?

Om jag behövde jobba väl över 13% mer... ja.

Permalänk
Medlem

Det Intel vill säga är, köp inte våra prollar, buggar de så fixar vi dem absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

AMD har ju inte varit bättre, brände ju X3d cpuer på löpande band tidigare med för hög soc volt

Var inte Asus inblandade i det också? Eller jag minns kanske fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Var inte Asus inblandade i det också? Eller jag minns kanske fel...

Ja men flera andra också, tror jag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

du kan dra ner cpun till 120 elelr tom 65w å tada... när jag drog ner cpun till 120w på mina lga 1700cpuer som 12700k, 12900k och 13900k med ett 4090 så påverkades inte prestandan så mycket ändå. Kunde ändå köra 5.2 på 12gen och 5.5 på 13900kf, dock kör jag inte med skräp kärnorna på.

Att stänga av E-Cores kan ju vara en vettig åtgärd för detta då krashandet iallafall för mig kommer när det skall shader-kompileras i början på spel och processorn går från 0 till 100 blixtsnabbt, alla kärnor på en gång, bara att kolla task-manager. Stänger du av en massa kärnor kommer spiken lindras helt klart. Det tråkiga med att göra detta är ju att kompileringen tar mycket längre tid utan E-Cores, och det har man ju ändå betalat för när man köpte CPU.

Jag brukade dra ner 200mhz på P-Cores så fungerade det för mig, men läste rådet att öka LLC ett par snäpp i BIOS här på sweclockers och även detta verkar fungera vilket ju helt löser problemet. Men det är ju inte säkert att det är så enkelt för alla.

Rent elektroniskt är det rimligt att om man ökar LLC så minskar problemen. Fetarna är switchande kretsar som måste ha ett längre "on-state" när CPU drar mer ström. Detta kontrolleras säkerligen av en PID-controller som skall känna av hur belastningen är och öka on-state när belastning ökar. Hinner dessa inte ställa om ifall CPU helt plötsligt går från 20 till 250 Watt så är en krash helt rimlig, du får helt enkelt ett spänningsfall och CPU krashar. Lite högre LLC gör att precis när du får ett spänningsfall svarar fetarna snabbare. Det här är egentligen inga konstigheter, så här fungerar fetar, och PID-controllers måste alltid kalibreras men nu ligger nog Intel väldigt nära den teoretiska gränsen för vad som fungerar, och det är inte alls säkert att vad som fungerar för mig fungerar på alla exemplar. Jag har dessutom "bara" en 13700K.

Nu är det ju tyvärr också så att inget är gratis här i världen, högre LLC kommer definitivt dra mer ström, ge högre värme, mer effekt, och möjligen att CPU klockar ner av sig själv om man inte kyler ordentligt. Jag har inte kollat i jätte-detalj på detta men Robocop Rouge City kompilerar nu shaders i 5,4Ghz Vilket inte är en nerclockning på min CPU, men som bilden visar kör CPU full tilt här, och det är som sagt inte det som är problemet utan hur snabbt den går från 0 till 100.

Men en sak skall sägas, och det är att Intel har tagit en törn här. För mig är stabilitet det absolut viktigaste och egentligen enda anledningen till att jag kör Intel, med det säger jag inte att AMD är mer ostabilt men jag måste testa själv innan jag uttalar mig om grejer. Jag kan ta en fluke då och då, alla gör fel ibland, men det här är rätt major och vette fan om datorn får en Intel nästa gång. Homelab fick sig precis en 7900X och den går så jäkla gött och stabilt den också.

Permalänk
Medlem

Kör min 13700K stabilt på 6Ghz....överklockad med Gigabyte MB Z670. De små E-cores är avstängda

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

hade störigt coil whine från moderkort/cpu även när den var undervoltad, men efter gigabytes bios update försvann det..
så nått strul var/är det med intels cpuer , kör 14700kf

Permalänk
Medlem

Det här borde även göras på AMD:S AM4 x570, väldigt ostabilt bios

AMD fTPM strutter
https://community.amd.com/t5/drivers-software/amd-ftpm-causes...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB