Windows 10 fortsätter dra till sig nya användare

Permalänk
Medlem

Någon som har koll vilka CPUer som bör fungera bättre i Win11?
12+ gen Intel men vilka från AMD?
Tänker angående scheduler och chiplets etc.

Permalänk
Medlem

Om inte windows 11 skulle varit bättre med min hårdvara så skulle jag gått tillbaka för flera år sen till 10an.

Får tyvärr lite bättre fart på min rigg i windows 11 😭

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Windows 10 fortsätter dra till sig nya gamla användare
^
There, I fixed it for you

Personligen verkar win 11 bara vara sämre än 10 så pass mycket att jag drar mig för att uppgradera spelburken.
Jag måste antagligen ha win 11 för att få ut max ur en ny CPU och det tar emot något oerhört.

Det är alltid farligt att blanda procent och antal om man inte har tungan rätt i mun. De siffror som presenteras är bara andelar, säger inget om antalet användare per system. I teorin kan antalet win 11 anvädare ökat med 10 miljoner, trots att de tappar 2%enheter i marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är för att folk är rädda för nytt och inte kan lära sig nya saker eller om något ser lite annorlunda ut så blir det jobbigt.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Jo fast nu menade inte jag att Linux är användarfientligt pga anticheat. Utan att så mycket görs via kommandotolk och liknande. Och mycket problemlösning för att få saker att fungera.

Att så mycket görs via kommandotolken stämmer inte, i alla fall inte när man väl har systemet uppsatt som man vill ha det. Om man inte *vill* göra en massa i kommandotolken. Men då går det ju så klart att använda Windows på samma sätt också, särskilt med Powershell finns det många bra möjligheter.

Många instruktioner man hittar på nätet beskriver däremot hur man gör något i kommandotolken, det finns flera anledningar till det.

1. Instruktionerna är då de samma oavsett vilken skrivbordsmiljö man har. En styrka och en svaghet i Windows är att alla Windows 11-installationer ser exakt likadana ut, och Microsoft verkar ju aktivt försöka stoppa program som vill ändra på det. Det är ju bra om man gillar Windows 11:s GUI som det är men det är långt ifrån alla som gör.

2. Det är ofta enklare att ge instruktioner i form av textkommandon. Även på Windows. Vill du veta vilken IP-adress du har på ditt nätverkskort? Du kan ju alltid navigera genom Windows 11:s labyrintina kontrollpaneler eller inställningar, eller så kan du skriva ipconfig i kommandotolken. Och vad är lättare att förklara över text? Jag brukar ofta, oavsett OS, ge instruktioner på hur man gör saker genom kommandoraden, om det är det enklare sättet att förklara. Att det ofta finns bra enkla CLI-kommandon på Linux när Windows-motsvarigheterna är betydligt krångligare påverkar ju vad man väljer.

3. Problemlösningen för att få saker att fungera köper jag inte. Jag har om något behövt göra mindre problemlösning för att få min dator att funka på Linux än under Windows, men det är ju väldigt individuellt. Det kan ju bli lite krångligt om man ska köra ett spel som inte är Linux-native, och inte finns på Steam, och Lutris av någon anledning inte funkar, men där är det väl snarare fantastiskt att det går över huvud taget går att få spel som inte är tänkta att funka på Linux att faktiskt fungera. Och när det handlar om att få hårdvara att funka, ja, då kan vi väl återvända till att datortillverkare inte förladdar sina datorer med Linux.

Om något är användarfientligt så är det Windows. Prova felsöka Windows Update någon gång när det inte funkar och plöj igenom loggfiler som inte verkar vara skrivna för att någon ska förstå vad som händer. Eller ens något så enkelt att sätta din taskbar på vänster sida av skärmen (något som vart möjligt sedan Windows 95). Eller själv välja när du vill uppdatera din dator eller ej. Etc. Men allt sånt här ser man inte när man är inne i Windows och man har vant sig. Det är normalt. Det är det som är "annorlunda" som upplevs som användarfientligt. Ungefär som när en Mac-användare sätter sig och försöker använda en Windows-dator.

Eller för den delen, hur vanligt det är att (påtvingade) Windows-uppdateringar tar sönder saker. Det händer mycket mer sällan på Linux, och när det händer så går det att rulla tillbaka det enstaka paketet som krånglar istället för att bli utan hela månadens säkerhetsuppdateringar. Användarvänligt, jajamänsan.

Men, om vi nu faktiskt ska försöka återknyta till ämnet här, så är det att Windows 10 tydligen blir mer populärt. En möjlig tolkning är att folk inte gillar Windows 11 och de ändringar Microsoft har gjort, och det enda sättet att få tillbaka ett system de gillar är Windows 10. Detta bottnar i att det finns ett företag som styr över din användarupplevelse, och det är deras sätt att göra det hela på som gäller, det är bara att gilla läget.

Det är som sagt en styrka i plattformen på ett sätt. Allas datorer ser typ likadana ut och fungerar likadant. Du kan sätta dig vid någon annans Windows-dator och direkt känna igen dig.

Så är det inte med Linux. Alla får göra lite hur de vill, och det finns flera konkurrerande Linuxdistributioner, där alla har sin egen vision om hur systemen ska fungera. Valfrihetens baksida är ju att allt inte riktigt funkar på samma sätt eller funkar alls i alla distributioner. Och det leder då till att instruktioner för de systemen ofta bottnar i kommandotolken, för att täcka så många som möjligt, vilket då upplevs (felaktigt enligt mig) som användarfientligt.

Där har vi slutsatsen på något sätt. Microsoft utvecklar Windows i den riktning de tror är bäst för deras användare (i andra hand, men det är väl ändå relevant för dem) och bäst för Microsoft i första hand. Alla får samma OS, samma GUI, samma upplevelse. Fördelen är ett system som är bekant för alla. Nackdelen är att alla inte blir nöjda. Om man inte gillar att Microsoft styr över din dator så är priset för valfrihet oundvikligt mer krångel, eftersom valfrihet innebär komplexitet.

Vill man inte göra den tradeoffen så är det helt okej. Det står alla fritt att välja hur de vill, även om Microsoft så klart sätter en tumme på balansvågen genom att monopolisera vilket OS som förladdas på nysålda datorer. Men om man gillar vad som är bra med Windows så är priset bristande valfrihet.

Permalänk
Medlem

Skaffade Windows 10 igår igen bara för skojs skull. Verkar som man fortfarande inte kan avinstallera Edge genom att enkelt välja "Avinstallera"? Eller måste jag vänta på någon uppdatering som väntar i mörkret?

Permalänk
Medlem

Verkar luta åt att de som gillade Vista back in the day gillar även W11. Finns det en röd tråd? Hah.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obedezu:

Verkar luta åt att de som gillade Vista back in the day gillar även W11. Finns det en röd tråd? Hah.

Jag gillade inte Vista, men gillar Windows 11 iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Borde inte MS ta till sig av detta i någon mån?

När man ser tydligt vilka OS som folk föredrar och inte.
De har telemetri, feedback-funktioner och statistik.

Sen finns det ju över lag ett motstånd mot förändringar. Det gäller både bland nybörjare som bara lärt sig precis den väg de ska gå för det de vanligtvis gör, men även för mer vana som känner till andra vägar men gör på ett visst sätt av rutin.

Med tanke på det minns jag hur annorlunda W95 var jämfört med 3.11, när man kunde gå olika vägar till samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag tror att Microsoft skulle rent teoretiskt skulle kunna "tvingas" till att återgå till att supporta Windows 10 fullt ut om de märkte de monetära fördelarna med det i och med att majoriteten av användarna föredrog den. Men de vet likväl att majoriteten gör som de säger. Så eventuell kampanj för att betvinga Microsoft att återgå till Windows till 10:an är "futile" lite som borgerna i Star Trek säger: "Resistant is futile. You will be assimilated" helt enkelt för att massan är inte som du eller jag (det vill säga en individ), och kommer aldrig att vara det.

Massan i detta fall är företagen. Får inte MS med sig företagen så ligger de pyrt till. Av de c:a 20 större tillverkningsföretag jag har som kund så är det ett som har gått över till W11. Samma hände med Windows 8, det var företagen som tvingade MS att supporta W7 till W10 kom.

Generellt sätt så verkar det som om "uppgraderingar" nu förtiden mest går ut på att kleta ytterligare lager på GUI så den mackan blir mer och mer svårtuggad.
När de ändrar under huven gör det sönder minst lika mycket som det "förbättrar".
För de flesta så är det slöseri med tid och pengar och det enda man hoppas på är att inte allt för många program slutar fungera.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av obedezu:

Verkar luta åt att de som gillade Vista back in the day gillar även W11. Finns det en röd tråd? Hah.

Du är något på spåren men jag tror det är lite tvärtom. De som var XP-diehards när Vista kom ut är nog kanske samma sorts folk som är Windows 10-diehards nu när Windows 11 är ute.

Windows 7 var ju extremt populärt efteråt dock. Trots att det i princip bara var Windows Vista med några tweaks.

Vista har fått ett oförtjänst dåligt rykte, som kan härledas till delvis dålig programvarukompatibilitet från start (UAC ställde till det för många program när det var nytt, vilket kom just i Vista) och också det att många datorer såldes med Windows Vista med alldeles för dåliga hårdvaruspecar för att köra det i vettig fart.

Windows 7 hade inte alls lika mycket nytt jämfört med Windows Vista. Förmodligen därför det var så populärt.

Permalänk
Medlem

Windows 10 erbjuder en hög grad av anpassningsmöjligheter när det gäller gränssnitt och inställningar. Medan Windows 11 har infört vissa förändringar i gränssnittet, därför nog vissa användare känner sig mer bekväma med det bekanta utseendet och
känslan i Windows 10, enkelheten is win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att så mycket görs via kommandotolken stämmer inte, i alla fall inte när man väl har systemet uppsatt som man vill ha det. Om man inte *vill* göra en massa i kommandotolken. Men då går det ju så klart att använda Windows på samma sätt också, särskilt med Powershell finns det många bra möjligheter.

Många instruktioner man hittar på nätet beskriver däremot hur man gör något i kommandotolken, det finns flera anledningar till det.

1. Instruktionerna är då de samma oavsett vilken skrivbordsmiljö man har. En styrka och en svaghet i Windows är att alla Windows 11-installationer ser exakt likadana ut, och Microsoft verkar ju aktivt försöka stoppa program som vill ändra på det. Det är ju bra om man gillar Windows 11:s GUI som det är men det är långt ifrån alla som gör.

2. Det är ofta enklare att ge instruktioner i form av textkommandon. Även på Windows. Vill du veta vilken IP-adress du har på ditt nätverkskort? Du kan ju alltid navigera genom Windows 11:s labyrintina kontrollpaneler eller inställningar, eller så kan du skriva ipconfig i kommandotolken. Och vad är lättare att förklara över text? Jag brukar ofta, oavsett OS, ge instruktioner på hur man gör saker genom kommandoraden, om det är det enklare sättet att förklara. Att det ofta finns bra enkla CLI-kommandon på Linux när Windows-motsvarigheterna är betydligt krångligare påverkar ju vad man väljer.

3. Problemlösningen för att få saker att fungera köper jag inte. Jag har om något behövt göra mindre problemlösning för att få min dator att funka på Linux än under Windows, men det är ju väldigt individuellt. Det kan ju bli lite krångligt om man ska köra ett spel som inte är Linux-native, och inte finns på Steam, och Lutris av någon anledning inte funkar, men där är det väl snarare fantastiskt att det går över huvud taget går att få spel som inte är tänkta att funka på Linux att faktiskt fungera. Och när det handlar om att få hårdvara att funka, ja, då kan vi väl återvända till att datortillverkare inte förladdar sina datorer med Linux.

Om något är användarfientligt så är det Windows. Prova felsöka Windows Update någon gång när det inte funkar och plöj igenom loggfiler som inte verkar vara skrivna för att någon ska förstå vad som händer. Eller ens något så enkelt att sätta din taskbar på vänster sida av skärmen (något som vart möjligt sedan Windows 95). Eller själv välja när du vill uppdatera din dator eller ej. Etc. Men allt sånt här ser man inte när man är inne i Windows och man har vant sig. Det är normalt. Det är det som är "annorlunda" som upplevs som användarfientligt. Ungefär som när en Mac-användare sätter sig och försöker använda en Windows-dator.

Eller för den delen, hur vanligt det är att (påtvingade) Windows-uppdateringar tar sönder saker. Det händer mycket mer sällan på Linux, och när det händer så går det att rulla tillbaka det enstaka paketet som krånglar istället för att bli utan hela månadens säkerhetsuppdateringar. Användarvänligt, jajamänsan.

Men, om vi nu faktiskt ska försöka återknyta till ämnet här, så är det att Windows 10 tydligen blir mer populärt. En möjlig tolkning är att folk inte gillar Windows 11 och de ändringar Microsoft har gjort, och det enda sättet att få tillbaka ett system de gillar är Windows 10. Detta bottnar i att det finns ett företag som styr över din användarupplevelse, och det är deras sätt att göra det hela på som gäller, det är bara att gilla läget.

Det är som sagt en styrka i plattformen på ett sätt. Allas datorer ser typ likadana ut och fungerar likadant. Du kan sätta dig vid någon annans Windows-dator och direkt känna igen dig.

Så är det inte med Linux. Alla får göra lite hur de vill, och det finns flera konkurrerande Linuxdistributioner, där alla har sin egen vision om hur systemen ska fungera. Valfrihetens baksida är ju att allt inte riktigt funkar på samma sätt eller funkar alls i alla distributioner. Och det leder då till att instruktioner för de systemen ofta bottnar i kommandotolken, för att täcka så många som möjligt, vilket då upplevs (felaktigt enligt mig) som användarfientligt.

Där har vi slutsatsen på något sätt. Microsoft utvecklar Windows i den riktning de tror är bäst för deras användare (i andra hand, men det är väl ändå relevant för dem) och bäst för Microsoft i första hand. Alla får samma OS, samma GUI, samma upplevelse. Fördelen är ett system som är bekant för alla. Nackdelen är att alla inte blir nöjda. Om man inte gillar att Microsoft styr över din dator så är priset för valfrihet oundvikligt mer krångel, eftersom valfrihet innebär komplexitet.

Vill man inte göra den tradeoffen så är det helt okej. Det står alla fritt att välja hur de vill, även om Microsoft så klart sätter en tumme på balansvågen genom att monopolisera vilket OS som förladdas på nysålda datorer. Men om man gillar vad som är bra med Windows så är priset bristande valfrihet.

Tack för att du bekräftade mitt påstående.

Permalänk
Medlem

finns ju noll anledningar att uppdatera från 10 till 11 - hoppet från 7 till 10 var mycket mer naturligt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Samma här. Jag gillar W11 mer och är snabbare för mig på alla mina datorer, inklusive datorer som inte har officiellt stöd

Instämmer. Enda jag haft prestandaproblem i vad jag kan komma på är task manager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Instämmer. Enda jag haft prestandaproblem i vad jag kan komma på är task manager.

På min äldre dator, som inte har officiellt stöd, är Explorer lite seg första gången efter att Windows startats + det du skriver. Annars inga större problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från Win 11 Pro (efter nästan två år med 11) till Win 10 Pro förra månaden, hade helt och hållet glömt bort hur jäkla bra det OSet är jämfört med 11.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning i att byta till Windows 11.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av AceDoWn:

Windows 10 erbjuder en hög grad av anpassningsmöjligheter när det gäller gränssnitt och inställningar. Medan Windows 11 har infört vissa förändringar i gränssnittet, därför nog vissa användare känner sig mer bekväma med det bekanta utseendet och
känslan i Windows 10, enkelheten is win.

Tror knappast många håller med dig där, ialla fall inte jag.

Om du vill ha ett OS som passar den beskrivningen så skall du testa KDE Plasma som är default i bland annat Kubuntu med flera. Det kallar jag anpassningsbart och du kan göra allt i GUI utan att behöva använda några CLI kommando.

Jag kör primärt Windows och har gjort det i ~30 år men om MS fortsätter att gå i den riktning de påbörjade med W8 så blir Linux mer och mer lockande att köra som primärt OS. Jag är inget orakel men har sett till att förbereda mig på att den dagen kommer - MS verkar sikta på ett mer nerlåst OS och SaS så du får äran att betala för Windows XX varje månad - genom att köra Kubuntu som sekundärt OS paralllet i VirtualBox och kör även Linux på min NAS och mina Rpi's.

Borde finnas slogans som "Våga vägra SaS!" eller "Våga vägra prenumerations modellen" för att få fårskocken att fatta. Ooooh vänta, nu finns de ju

IMO var W7 det sista Windows som var bra UI mässigt, jag kör det fortfarande dagligen på en burk och det är helt klart min Win favorit!

Skrivet av Hyllbert:

Instämmer. Enda jag haft prestandaproblem i vad jag kan komma på är task manager.

Håller med x10! Task managern i W10/W11 är sega som sirap jämfört med den i W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Håller med x10! Task managern i W10/W11 är sega som sirap jämfört med den i W7.

Du kan installera windows 7 task manager om du vill i 10an. Bara ladda hem från winaero.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Satt och lurade på att uppgradera spelburken nu i helgen. Startade min andra abetsdator med Windows 11 på och lade uppgraderingstankarna på hyllan igen.

Du kan väl ändå förklara vad anledningen var?

Skrivet av totte1015:

W11 är sämsta skräp som existerat efter Vista, fy satan alltså.

Du får gärna förklara varför!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Jag sitter på windows 11 och "scheduler" är exakt så korkad som du beskriver att den är i windows 10. Om jag renderar video i sonyvegas och minimerar applikationen så hamnar mycket av renderingen på e-cores.... det är därför jag använder applikationen "CoreDirector" som låter mig styra vilka applikationer som alltid ska ha P-core prioritet. Jag tror ärligt talat hela hokuspokus med w10/w11 "Scheduler" är bullshit, de funkar exakt likadant på båda operativsystemen, det är iallafall min egen upplevelse.

Hur är det med tex Firefox? Läggs den på e-cores eller p-cores? För mig ligger den alltid på 100++ % last med lite flikar uppe.

Permalänk
Medlem

Vem "uppgraderar" för att få mer usage tracking och directed advertising?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Vem "uppgraderar" för att få mer usage tracking och directed advertising?

Oavsett OS så kör iaf jag winaerotweaker och stänger av sådant.