Testpilot: MSI MPG 271QRX - Färgsprakande OLED i 360 Hz

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI MPG 271QRX - Färgsprakande OLED i 360 Hz

MSI checkar nästan alla boxar med sin nylanserade spelskärm som klarar av hela 360 Hz uppdateringsfrekvens, och detta med minimalt av eftersläp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Något ni skulle kunna inkludera när det handlar om just snabba skärmar är Testufo bilder.

Permalänk
Medlem

Förstår att det är svårt att avgöra hur subpixelstruktur ska vägas in i betyget. Den kan ju för vissa personer vara nog för att lämna tillbaka en skärm. Jättebra att den tas upp i artikeln.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Hmm, detta känns verkligen som den perfekta kompromissen, stora frågan för mig är subpixelstrukturen och ifall det är för mycket av ett irritationsmoment eller om det är något jag kan leva med?

Förutom det så verkar den i stort sett perfekt.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att det inte finns några 21:9-skärmar med 4k-motsvarade pixeltäthet och OLED? Blev sugen på att uppgrade häromdagen tills jag insåg att det inte fanns det jag ville ha...

Permalänk
Medlem

Sambon köpte denna skärm. Det som stör mest att den tvingar igenom "pixel refresh" helt på eget bevåg. Användaren har ingen kontroll utan mitt i exempelvis ett intensivt spelmoment kan den plötsligt visa en pop-up "strax börjar pixel-refresh". Sedan drar den igång kort därefter och gör skärmen obrukbar i några minuter.

Sedan har vi fönster från sidan, då ljuset skiner på skärmen blir svart ofta grått. Så själva black-blacks får man bara på kvällen eller om man mörklägger fönstren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Hmm, detta känns verkligen som den perfekta kompromissen, stora frågan för mig är subpixelstrukturen och ifall det är för mycket av ett irritationsmoment eller om det är något jag kan leva med?

Förutom det så verkar den i stort sett perfekt.

Om du verkligen letar ser du det, annars smälter det rätt fint bort i det stora hela vid vanlig användning. 36-år gamla ögon som direkt ser pixelfel och liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Hur kommer det sig att det inte finns några 21:9-skärmar med 4k-motsvarade pixeltäthet och OLED? Blev sugen på att uppgrade häromdagen tills jag insåg att det inte fanns det jag ville ha...

Det är på G från LG
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/18s330p...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Priset är väl ok

Personligen tycker jag att det är det rimligt att investera hyfsat mycket i en skärm med tanke på förväntad livslängd.
Folk lägger ju ofta mer på grafikkort än skärm och byter sedan grafikkortet var tredje år eller dyl.
En bra skärm är en fröjd att använda så det kan få kosta.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Bra test!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Om du verkligen letar ser du det, annars smälter det rätt fint bort i det stora hela vid vanlig användning. 36-år gamla ögon som direkt ser pixelfel och liknande

Jo jo, mina ögon är att inte heller vad dom en gång varit så det kanske är räddaren här 😂

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Fast respons time på denna msi skärm verkar inte vara så bra om man jämför mot ASUS 27" ROG Swift PG27AQDM OLED QHD 240 Hz

Detta är test värden från rtings
De högre värdena är msi skärmen.

Response Time @ Max Refresh Rate

First Response Time

0.2 ms
0.3 ms
Total Response Time

0.2 ms
0.3 ms
Recommended Overdrive Setting

No OD Mode
No OD Mode
RGB Overshoot

0 RGB
0 RGB
Worst 10% RGB Overshoot

0 RGB
0 RGB
Worst 10% First Response Time

0.3 ms
0.9 ms
Worst 10% Total Response Time

0.3 ms
0.9 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Personligen tycker jag att det är det rimligt att investera hyfsat mycket i en skärm med tanke på förväntad livslängd.
Folk lägger ju ofta mer på grafikkort än skärm och byter sedan grafikkortet var tredje år eller dyl.
En bra skärm är en fröjd att använda så det kan få kosta.

Dell har sin Alienware variant som kostar 10 500 kr idag. Samma panel men lite fattigare på funktioner.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Leiri:

Något ni skulle kunna inkludera när det handlar om just snabba skärmar är Testufo bilder.

Jag förstår att det är något som man är väldigt intresserad av, då det är en av huvudpoängerna med skärmen. Problemet är att det är extremt svårt att få till det rätt, och konsekvent. Risken att ta bilder på UFOtest är att det istället blir ett mått på hur snabb din kamera är på att fånga en bild och inte hur snabb bildskärmen är på att visa den. Ska man få till det rätt så är det lite för avancerat för att jag ska orka lägga ner energin på det. Det kanske kan vara något för redaktionen att titta in på men inte ens där tror jag det är meningsfull investering.

Du kan kolla in denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=XgtzP5Xs1aI 11:00 in. Där får du bilder på UFOtest.

Skrivet av Joppis:

Förstår att det är svårt att avgöra hur subpixelstruktur ska vägas in i betyget. Den kan ju för vissa personer vara nog för att lämna tillbaka en skärm. Jättebra att den tas upp i artikeln.

Ja verkligen. Vissa bryr sig inte och för andra kan det vara en deal breaker. Jag har en WRGB OLED som är riktigt illa subpixelstruktur och QD-OLED är mycket bättre, men man vänjer sig!

Skrivet av SwedenVirre:

Hmm, detta känns verkligen som den perfekta kompromissen, stora frågan för mig är subpixelstrukturen och ifall det är för mycket av ett irritationsmoment eller om det är något jag kan leva med?

Förutom det så verkar den i stort sett perfekt.

QD-OLED är faktiskt inte så illa. Som jag nämner ovan så är LG's WRGB mycket värre men oavsett så vänjer man sig!

Skrivet av Zeroastic:

Sambon köpte denna skärm. Det som stör mest att den tvingar igenom "pixel refresh" helt på eget bevåg. Användaren har ingen kontroll utan mitt i exempelvis ett intensivt spelmoment kan den plötsligt visa en pop-up "strax börjar pixel-refresh". Sedan drar den igång kort därefter och gör skärmen obrukbar i några minuter.

Sedan har vi fönster från sidan, då ljuset skiner på skärmen blir svart ofta grått. Så själva black-blacks får man bara på kvällen eller om man mörklägger fönstren.

Du kan ställa in hur ofta pixel refresh ska dyka upp med 16h som max, det är mitt tips. Att den saknar polariseringsfilter är konstigt och som du nämner, problematiskt i direkt dagsljus. Jag hade dock hävdat att mörka scener i spel och film kanske inte är optimalt att njuta av i direkt dagsljus oavsett, det gör sig ofta bäst när det är mörkt.

Skrivet av bartil:

Bra test!

Tack!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Är den glossy eller matt?

Hade ni kört på denna eller asus 4k 240hz om pengar inte spelade någon roll?

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min igår (den sista hos NetOnNet) hittils nöjd men bara spelat CS2 på den, funkar fint.

@Zajoxx semi-gloss, beror på vad du gör med skärmen, jag körde en 24" Acer Nitro 390Hz IPS tidigare, ville inte gå ner i Hz, hade inte varit fel med 24" 1440p 360Hz OLED.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Risken för inbränning är väl snudd på en non issue idag? Finns ju videor på nätet för de använder skärmarna med högsta ljusstyrkan, statiska bilder osv, men ingen inbränning,. Framför alllt inte om man nyttjar de inbyggda funktionerna skärmarna har för att förhindra inbränning.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Risken för inbränning är väl snudd på en non issue idag? Finns ju videor på nätet för de använder skärmarna med högsta ljusstyrkan, statiska bilder osv, men ingen inbränning,. Framför alllt inte om man nyttjar de inbyggda funktionerna skärmarna har för att förhindra inbränning.

jag skulle säga det ja, jag kör dock min i SDR i sRGB läget och 60% i ljusstyrka (200 nits) funkar fint och tillräckligt för CS2.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Är de vita prickarna reflektioner eller sitter dom i skärmen? Ser nämligen ut precis som Dells Alienware QDs oled gjorde/gör från fabrik. De kom med fläckar som ofta inte gick att torka bort. Det är det sämsta med dessa QD oleds, skärmytan är så känslig så den knappt går att titta på utan att det blir märken.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jaxione:

<Uppladdad bildlänk>

Är de vita prickarna reflektioner eller sitter dom i skärmen? Ser nämligen ut precis som Dells Alienware QDs oled gjorde/gör från fabrik. De kom med fläckar som ofta inte gick att torka bort. Det är det sämsta med dessa QD oleds, skärmytan är så känslig så den knappt går att titta på utan att det blir märken.

Mvh J

Haha nej det är min slarviga torkning av skärmen. Jag hade haft ett barn som nyst över hela skärmen...

Panelen är helt felfri och inga konstigheter. Ja förutom att den saknar polariseringslager men det är ju ett designval.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Haha nej det är min slarviga torkning av skärmen. Jag hade haft ett barn som nyst över hela skärmen...

Panelen är helt felfri och inga konstigheter. Ja förutom att den saknar polariseringslager men det är ju ett designval.

Haha det förklarar saken

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Funderar verkligen på att köpa denna men har dock problemet att jag har ett stort fönster 8-10m bakom som släpper in väldigt mycket ljus. Någon som har testat att använda det i ett ljust rum och att den fortfarande är "användbar"?
Förstår att svärtan påverkas mycket men med skärmen jag har idag så kan det bli väldigt svårt att se i mörka scener.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ariex:

Funderar verkligen på att köpa denna men har dock problemet att jag har ett stort fönster 8-10m bakom som släpper in väldigt mycket ljus. Någon som har testat att använda det i ett ljust rum och att den fortfarande är "användbar"?
Förstår att svärtan påverkas mycket men med skärmen jag har idag så kan det bli väldigt svårt att se i mörka scener.

Ja alltså, jag har ju testat den...

Skärmen är fullkomligt bruklig och ljusstark nog att hantera dagsljus. Om du har sommarsol direkt lysande mot skärmen så kan vilken skärm som helst få det rätt kämpigt. Vilket är anledningen till att smarta telefoner ofta har väldigt ljusstarka skärmar.

Som jag nämner i recensionen så är det ju rätt billigt att köpa en persienn eller rullgardin, skulle du få problem med ljuset, vilket jag inte tror du kommer få men eftersom upplevelse av ljus och färg är en subjektiv sak så är det alltid svårt att veta hur mina upplevelser översätts till dina förväntningar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ja alltså, jag har ju testat den...

Skärmen är fullkomligt bruklig och ljusstark nog att hantera dagsljus. Om du har sommarsol direkt lysande mot skärmen så kan vilken skärm som helst få det rätt kämpigt. Vilket är anledningen till att smarta telefoner ofta har väldigt ljusstarka skärmar.

Som jag nämner i recensionen så är det ju rätt billigt att köpa en persienn eller rullgardin, skulle du få problem med ljuset, vilket jag inte tror du kommer få men eftersom upplevelse av ljus och färg är en subjektiv sak så är det alltid svårt att veta hur mina upplevelser översätts till dina förväntningar.

Tack för förtydligandet!
Var inte helt säker på om du faktiskt hade testat den i ett ljust rum eller om den biten var ett generellt antagande baserat på tidigare erfarenheter/information.
Behöver ofta använda persienner men tyvärr räcker det inte alltid så hade hoppats på att byta ut nuvarande skärm(ar) mot något som hanterar det bättre (plus är bättre overall) , vilket denna troligtvis gör då.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ariex:

Tack för förtydligandet!
Var inte helt säker på om du faktiskt hade testat den i ett ljust rum eller om den biten var ett generellt antagande baserat på tidigare erfarenheter/information.
Behöver ofta använda persienner men tyvärr räcker det inte alltid så hade hoppats på att byta ut nuvarande skärm(ar) mot något som hanterar det bättre (plus är bättre overall) , vilket denna troligtvis gör då.

Vad har du gör skärmar idag och vet du deras maximala nits?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vad har du gör skärmar idag och vet du deras maximala nits?

Den jag initialt ska byta ut är en LG 27GL850. Jämförde lite på rtings och då har MSI sämre brightness men andra egenskaper som borde göra att det blir lättare att använda i ljust rum.