Intel skyller Raptor Lake-krascher på moderkortstillverkare

Permalänk
Melding Plague

Intel skyller Raptor Lake-krascher på moderkortstillverkare

I en uppdatering ämnad för moderkortstillverkare skriver Intel att felaktiga inställningar ligger bakom krascherna användare har upplevt de senaste månaderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

På vissa arbetsredskap så kan inte tillverkaren ligga hur nära bristningsgränsen som helst, de ska utföra tester och ha säkerhetsmarginaler. Frågan jag ställer mig är hur ligger det till med cpuer? Handlar det enbart om att för hög felfrekvens skapar mer garantiärende och skadar varumärket, men mer än så är det inte?
Det känns tryckt att använda dessa produkter i seriös produktion där fel är kostsamt. Lite på samma sätt som dålig betong är mer kostsamt än att man bara får lite ny betong av tillverkaren om den skulle ha varit dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det känns tryckt att använda dessa produkter i seriös produktion där fel är kostsamt. Lite på samma sätt som dålig betong är mer kostsamt än att man bara får lite ny betong av tillverkaren om den skulle ha varit dålig.

För såpass "seriös" produktion tänker jag man generellt satsar på workstation-processorer, typ Xeon? I alla fall inte den mest pressade konsumentprocessorn som Intel har att erbjuda. Men jag vet inte hur det brukar se ut...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Såg nu senast HUB video i ämnet.
Man kan väl tolka det lite fritt som att detta är AMD’s fel. Hade AMD gjort sämre processorer hade inte Intel behövt skruva upp ”the power” till så höga värden för att åtminstone någon gång hamna överst i ”gaming top charts”…

Permalänk
Medlem

Varför har moderkortstillverkarna inte följt de "rekommenderade inställningar för en rad skyddsmekanismer"?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Varför har moderkortstillverkarna inte följt de "rekommenderade inställningar för en rad skyddsmekanismer"?

Money, money and more money. Det är därför det finns utomstående kontrollanter av väldigt mycket idag så att inte tillverkare har för liten säkerhetsmarginaler..

Skrivet av olga32:

För såpass "seriös" produktion tänker jag man generellt satsar på workstation-processorer, typ Xeon? I alla fall inte den mest pressade konsumentprocessorn som Intel har att erbjuda. Men jag vet inte hur det brukar se ut...

Det finns olika grader av allt. Men i princip alla som jobbar med IT så är vår timkostnad inte billig, ett fel där blir i bästa fall lika med förlorad timkostnad.

Nu belastar majoriteten av folk som jobbar med IT inte sina datorer så hårt så de får detta problem, dessutom sitter de på laptops.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att Intel nu försöker hålla ryggen fri och kommer att skylla på handhavandefel alternativt hänvisa till respektive moderkortstillverkare när folk vill nyttja garanti.

Permalänk
Medlem

Ingen köper en i9 för dyra pengar för att köra på standardinställningar. Man vill ju höja power limit och köra i max boost helt obehindrat, förutsatt att man kan kyla bort effekten förstås. Men köper man en i9 köper man ju också en fet kylare, och då väntar man sig kunna använda grejerna som sig bör...

Permalänk
Medlem

Intel lika omogna i sitt beteende som alltid..

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem

Har för mig att Gamers Nexus tog upp det här för rätt länge sedan, vill säga ett år sen. Alltså att moderkortstillverkarnas standard inställningar överklockar CPUerna vilket gör det hopplöst för dom att testa så det går att jämföra mot andras tester utan att gå igenom varenda BIOS inställning och jämföra med Intels rekommendationer, och dessutom att alla andra också gör det. Tror dock inte vinkeln då var att det orsakade problem för användaren men intressant ändå.

Permalänk
Medlem

Finns det någon recension från lansering där man kan få bekräftat att allt var inställt enl Intel stock?

Jag fick intrycket förut att "gränslös" TDP var en slags specad inställning sanktionerad av Intel, men tydligen är det vilda västern som Intel inte satte stopp för? (Kanske pga det gav dem bättre positioner i testresultat?)

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Gillar att folk dissar intel för att moderkortstillverkarna sätter ostabila OC inställningar som standard. Vad spelar intels säkerhetsfunktioner för roll när moderkortstillverkarna stänger av dem för att visa att deras överprisade moderkort är minsann bäst?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Gillar att folk dissar intel för att moderkortstillverkarna sätter ostabila OC inställningar som standard. Vad spelar intels säkerhetsfunktioner för roll när moderkortstillverkarna stänger av dem för att visa att deras överprisade moderkort är minsann bäst?

Jag tänkte lite liknande tills jag såg Hardware Unboxed-videon ovan. Kolla från 18:44 och några minuter framåt så ser du Intel väldigt uttryckligen säga att det är in spec att köra valfri power limit.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tänkte lite liknande tills jag såg Hardware Unboxed-videon ovan. Kolla från 18:44 och några minuter framåt så ser du Intel väldigt uttryckligen säga att det är in spec att köra valfri power limit.

Visst men det finns gränser.

Själv mistänker jag att processorerna skadas över tid med stock inställningarna. Det har ej skett några betydande mjukvaruuppdateringar för varken UE4 eller UE5 när det gäller shader compiling och många system började visa instabilitet runt samma tidsperiod i år.

Vet själv att mitt system som vart helt stock från dag 1 med undantag för XMP profil påslaget har kört samma spel förut, som började krascha vid första uppstart nu den här månaden. Det var enkelt att både felsöka och åtgärda, ostabil överklock vid plötslig extrem last pga vdroop och 'negative overshoot' vad man nu än kallar det på svenska. Att peta upp LLC löste instabiliteten.

Kunde även till exempel dra igång OCCT och sedan starta spelet som behövde kompilera shaders utan krasch utan LLC uppvridet. Att rampa upp lasten lite 'mjukt' så VRMena hänger med bättre.

Men, kommer det leda till långsiktiga skador? Vi fpr se! Jag kör plattan i mattan tills det rasar

Permalänk
Medlem

AMDs fel att intel vill pusha sina CPUs så hårt... väntar mig att Lisa Su avstiger efter denna skandal.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ingen köper en i9 för dyra pengar för att köra på standardinställningar. Man vill ju höja power limit och köra i max boost helt obehindrat, förutsatt att man kan kyla bort effekten förstås. Men köper man en i9 köper man ju också en fet kylare, och då väntar man sig kunna använda grejerna som sig bör...

Jag hade köpt en i9 för att inte behöva pilla med alla inställningar. Är som att köpa en bil, enklare att köpa en med effekten man vill ha istället för att bygga om en annan.

Därför köpte jag en 5800x3d, bästa som fanns då som varken kan eller behövde överklockas

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4IM:

Intel lika omogna i sitt beteende som alltid..

https://www.youtube.com/watch?v=OdF5erDRO-c&t=1s

Om det är som HU säger så är det Intel som är orsaken, men som vanligt så är det nog lite av både och, delvis både Intel och moderkortstillverkarna. Båda vill få ut det där lite extra som ger en produkt fördel.

Var så för AMD för ett tag sedan med X3D, den gången så var det faktorer som AMD inte räknat med (lätt att vara efterklok), som AMD löste med en nyare och mer låst AGESA. Misstänker att Intel får göra liknande!

Hur som, så hoppas jag på att någon sida "SWEC?" gör om en del tester så vi ser hur det påverkar fältet

Edit: Ser att tester redan är gjorda
Core i9-13900K och i9-14900K hamnar i samma klass som Core i7-modeller, med 30 procent lägre flertrådad prestanda.

Å där försvann direkt orsaken till att köpa Core i9...
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skulle gissa att Intel nu försöker hålla ryggen fri och kommer att skylla på handhavandefel alternativt hänvisa till respektive moderkortstillverkare när folk vill nyttja garanti.

Vad har intel med garanti i sverige att göra? Vi kontaktar ju ÅF.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Vad har intel med garanti i sverige att göra? Vi kontaktar ju ÅF.

Och ÅF kontaktar Intel.
Mycket lättare för dem om ÅF ska kontakta Asus, Gigabyte, MSI osv istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Finns det någon recension från lansering där man kan få bekräftat att allt var inställt enl Intel stock?

Jag fick intrycket förut att "gränslös" TDP var en slags specad inställning sanktionerad av Intel, men tydligen är det vilda västern som Intel inte satte stopp för? (Kanske pga det gav dem bättre positioner i testresultat?)

TechPowerup, Gamers Nexus, Hardware Unboxed och jag har för mig att även SweC brukar nämna att de ser till att processorerna testas "enligt spec" med manuellt inställd BIOS. Så tester från dessa aktörer bör vara tillförlitliga även efter de här ändringarna, eller åtminstone vara väldigt nära i resultaten.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

TechPowerup, Gamers Nexus, Hardware Unboxed och jag har för mig att även SweC brukar nämna att de ser till att processorerna testas "enligt spec" med manuellt inställd BIOS. Så tester från dessa aktörer bör vara tillförlitliga även efter de här ändringarna, eller åtminstone vara väldigt nära i resultaten.

Problemet är att "spec" fram tills nu varit upplåst effektbudget på 13th och 14th-gen. Så allas dag 1-resultat är inte enligt Intels "nya" krav för stabila system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

TechPowerup, Gamers Nexus, Hardware Unboxed och jag har för mig att även SweC brukar nämna att de ser till att processorerna testas "enligt spec" med manuellt inställd BIOS. Så tester från dessa aktörer bör vara tillförlitliga även efter de här ändringarna, eller åtminstone vara väldigt nära i resultaten.

Hardware Unboxed är inte en seriös aktör och inget som de postar kan man lita på dock, han throttlar och flaskhalsar system för att få ena sidan att se bättre ut än den andra.

Till exempel denna abomination till misinformation https://www.youtube.com/watch?v=7NCHhn0xEmo
Han testar 1600X mot 7700K runt release, med ett nedklockat GTX 970 i spel med höga grafikinställningar för att flaskhalsa spelen med grafikkortet, detta säger han inte i klippet och när han blev tagen på sängen med lögnerna försvarade han det med att alla andra är idioter och det är ett "realistiskt test". Trots att han presenterar allt som fakta, vilket det inte är.

Men TechPowerup och GN är legitima källor däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Problemet är att "spec" fram tills nu varit upplåst effektbudget på 13th och 14th-gen. Så allas dag 1-resultat är inte enligt Intels "nya" krav för stabila system.

Vad jag har förstått av det som funnits att läsa och lyssna på hittills är att en rekommenderad inställning har funnits i grunden men att Intel har hanterat det som just det, en rekommendation, och inte påtvingat att detta är vad som ska köras. Men om testare nu har ställt in BIOS enligt de värden Intel har rekommenderat så borde det ju vara hyffsat nära.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Till exempel denna abomination till misinformation https://www.youtube.com/watch?v=7NCHhn0xEmo
Han testar 1600X mot 7700K runt release, med ett nedklockat GTX 970 i spel med höga grafikinställningar för att flaskhalsa spelen med grafikkortet, detta säger han inte i klippet och när han blev tagen på sängen med lögnerna försvarade han det med att alla andra är idioter och det är ett "realistiskt test". Trots att han presenterar allt som fakta, vilket det inte är.

Källa på det då? Menar du verkligen att han ska ha testat med ett GTX 970 fastän videon säger Titan XP?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

ja man undrar ju varför mb tillverkarna låter cpu:n ha möjlighet att dra +4000w fast intel specar 253w max (14700k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Såg nu senast HUB video i ämnet.
Man kan väl tolka det lite fritt som att detta är AMD’s fel. Hade AMD gjort sämre processorer hade inte Intel behövt skruva upp ”the power” till så höga värden för att åtminstone någon gång hamna överst i ”gaming top charts”…

Nää... Det slutkonsumenternas fel som har råd att köpa sådana produkter.😄

Permalänk
Medlem

Medans intel hållit på o krigat med AMD har jag passat på att bygga massa billiga AMD riggar till polare och bekanta..

tex. ryzen 5500 eller 4600g

gigabyte a520 eller msi b550.

någon 3050 där, en 2060 här, en 1060 etc där (all beggade här eller blocket)..

seriöst, billigaste jag lyckades bygga var rtx3050, a520, 500gb ssd 2tb hdd, 550w,, 16gb ram för 4500kr totalt!

AMD har ju 6650xt för 2600kr på amazon tex, kan man tänka sig 1080p 144hz så kommer man rejält billigt undan med en AMD prolle som grund.

AMD's Budget segment har riktigt mycket att bjuda på i 2024!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Vad jag har förstått av det som funnits att läsa och lyssna på hittills är att en rekommenderad inställning har funnits i grunden men att Intel har hanterat det som just det, en rekommendation, och inte påtvingat att detta är vad som ska köras. Men om testare nu har ställt in BIOS enligt de värden Intel har rekommenderat så borde det ju vara hyffsat nära.

De flesta kör med upplåst budget dock med motiveringen att det är så moderkorten kör som "standard". GN ställer nog in på max 253W dock, men minns inte just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Vad jag har förstått av det som funnits att läsa och lyssna på hittills är att en rekommenderad inställning har funnits i grunden men att Intel har hanterat det som just det, en rekommendation, och inte påtvingat att detta är vad som ska köras. Men om testare nu har ställt in BIOS enligt de värden Intel har rekommenderat så borde det ju vara hyffsat nära.

Men nu när man testar så verkar ju Intels spec innebära att en i9a knappt kan klå en i7:a. Inga initiala tester vad jag minns fick sådana resultat. Köpte man inte chipet för överklockning så känns det typ katastrofalt.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hardware Unboxed är inte en seriös aktör och inget som de postar kan man lita på dock, han throttlar och flaskhalsar system för att få ena sidan att se bättre ut än den andra.

Till exempel denna abomination till misinformation https://www.youtube.com/watch?v=7NCHhn0xEmo
Han testar 1600X mot 7700K runt release, med ett nedklockat GTX 970 i spel med höga grafikinställningar för att flaskhalsa spelen med grafikkortet, detta säger han inte i klippet och när han blev tagen på sängen med lögnerna försvarade han det med att alla andra är idioter och det är ett "realistiskt test". Trots att han presenterar allt som fakta, vilket det inte är.

Men TechPowerup och GN är legitima källor däremot.

Du vet om att GN och Techpowerup anser HU vara tillförlitliga va?

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!