Permalänk

Köpråd mus och tangentbord

Jag söker tangentbord och mus för FPS-gaming. Jag har inga särskilda krav annat än att de är prisvärda och lämpliga för gaming. Budget 1000-1500 kr totalt.

Det finns så många alternativ och när jag är på Elgiganten osv blir jag förvirrad av alla val. Tar tacksamt emot tips och har ni nån bra musmatta med säg till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Jag söker tangentbord och mus för FPS-gaming. Jag har inga särskilda krav annat än att de är prisvärda och lämpliga för gaming. Budget 1000-1500 kr totalt.

Det finns så många alternativ och när jag är på Elgiganten osv blir jag förvirrad av alla val. Tar tacksamt emot tips och har ni nån bra musmatta med säg till!

På tangentbord är det ju så låg latens som möjligt
Men vilken size vill du ha? 60-65-75-80-tkl eller full?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

På tangentbord är det ju så låg latens som möjligt
Men vilken size vill du ha? 60-65-75-80-tkl eller full?

Svår fråga. Finns ju gott om plats på skrivbordet och använder det mest för gaming så t ex numeriskt tangentbord kanske inte behövs då. Har du något förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Svår fråga. Finns ju gott om plats på skrivbordet och använder det mest för gaming så t ex numeriskt tangentbord kanske inte behövs då. Har du något förslag?

Wireless?
Färg?
Rgb extravaganza?
Ljudbild av tangenterna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det där TKt är horribelt, många klagar på att den inte registrerar tryck. Musen är dock fin.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Dessa kanske kan vara något för dig

Mus: VXE R1 SE
En lätt och prisvärd mus.

Tangentbord: Vortex Pok3r RGB MX Red detta är på 60%, tycker det är skönast till FPS-spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Ni som föreslår 60-65% det är otroligt svår övergång om man är van vid full-sized.

Vore bäst om TS kunde svara vad för saker han behöver och önskemål gällande brytare, färg etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ni som föreslår 60-65% det är otroligt svår övergång om man är van vid full-sized.

Vore bäst om TS kunde svara vad för saker han behöver och önskemål gällande brytare, färg etc

Otroligt svår övergång är la lite att ta i ifrån tårna.

Självklart är de bättre att TS kommer med input på vad personen eftersöker och har för krav.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Otroligt svår övergång är la lite att ta i ifrån tårna.

Självklart är de bättre att TS kommer med input på vad personen eftersöker och har för krav.

För mig tog det ca 4 månader tills jag vart van med det lite mindre mellanrummet mellan vissa knappar. Samt att behöva FN+knapp väldigt mycket 😊 har själv 65% men tycker nog 75 är bättre för gaming personligen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera en Glorious Model I mus, iaf när den är på nedsatt pris som den är i skrivande stund.

Tangentbord är svårare, det är så specifikt till person till person. Jag kör med ett 75%, hade ett 60% tidigare och avsaknaden av en del tangentere var irriterande, även om de alla fanns med olika funktions-kombinationer.

Permalänk
Medlem

Ska man ha ett 60% så hade jag nästan sagt att det är ett krav att det rullar på QMK i någon form så att det går att programmera om exakt som man vill. Att köpa något färdigt där man är lämnad till att använda de genvägar som tillverkaren har valt är nog dödsdömt eftersom de sannolikt behåller caps lock som sin ursprungliga funktion vilket gör att den uppenbara knappen att använda för lager inte är tillgänglig. Annars hade jag också sagt att det är lite väl krydd att påstå att övergången skulle vara så svår eller jobbig. Använder man numpad mycket vill man kanske ha en separat och använder man en massa program som har en stor del av funktionaliteten på F-raden kommer man kanske sakna en sådan också. Om man som jag inte tillhör något av de lägren så är det ju i princp ingen skillnad förutom att man får hålla in caps lock lite oftare än annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Jag söker tangentbord och mus för FPS-gaming. Jag har inga särskilda krav annat än att de är prisvärda och lämpliga för gaming. Budget 1000-1500 kr totalt.

Det finns så många alternativ och när jag är på Elgiganten osv blir jag förvirrad av alla val. Tar tacksamt emot tips och har ni nån bra musmatta med säg till!

för spel så en razer death adder v3 eller en end game gear OP1 8k. sladd men bäst prestanda.

tbord, ett steelseries apex pro mini, hall effect tbord med trigger funktion och väldigt låg respons, kan vara svårt att hitta till det uönskade tot priset men detta är det "sämsta" jag hade valt till en speldator, men är man inte ute efter ett he tbord så funkar ju nästan vilket mekaniskt tbord somhelst jue.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
99:e percentilen

TKL är största acceptabla storleken för gaming om man inte finner något slags nöje i att ständigt dunka musen i tangentbordet.

Logitech G Pro X Superlight och dylikt är bra möss om man inte känner att man har nytta av många knappar på musen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Tack för alla tips! Jag får nog åka till affär och testa lite mer men då har jag iaf lite konkreta produkter att jämföra. Inte helt lätt avgöra med tangentbord utan att få spela med dem först.

Permalänk
Medlem

Jag kör Corsair K65 Mini + Logitech Pro X Superlight 2, nöjd.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Detta är som att fråga någon om klädråd på nätet.

Testa så mycket som möjligt i butik, finnar man inget där så välj något som ser passande ut och testa på öppet köp. Reviews på nätet kan ge en liten känsla men tänk på att mycket av det som finns på ex Youtube är i grunden ren reklam, men det kn ändå ge en känsla för produkten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag kör Logitechs MX Mechhanical och Razer Deathadder V3 Pro sedan ett år tillbaka - otroligt nöjd med båda!

Trodde aldrig att jag själv skulle äga en Razer-produkt, har i alla år snackat skit om att deras målgrupp är 12-åriga pojkar som inte vet bättre. Men i detta fall är det jag som inte visste bättre, musen är svart och otroligt diskret i både logga och form!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Svår fråga. Finns ju gott om plats på skrivbordet och använder det mest för gaming så t ex numeriskt tangentbord kanske inte behövs då. Har du något förslag?

Om man knappar mycket siffror så är det trevligt att antingen ha ett fullstort tangentbord eller en separat numpad. Typ om man kör mycket Excel eller andra kalkylprogram eller kanske bokföring eller dyl.

Annars saknar du nog inte den numeriska delen.
TKL - TenKeyLess har allt utom den numeriska delen.
TKL ger dig ett tangentbord som är märkbart mindre i bredd och om man inte knappar mycket siffror så känns det inte som någon nackdel att ha TKL jämfört med fullstort.

Sen finns det mindre varianter. Men där är det kompromisser med olika tangentbordskombinationer man inte behöver använda på ett "vanligt tangentbord".

Olika personer har olika preferenser.

Men generellt så fungerar nog TKL ganska bra för de flesta som inte knappar mycket siffror.
Finns även möjligheten att senare komplettera med separat numerisk del om man känner behovet.

Permalänk

Tycker att Logitech G305 är en grym mus utan krusiduller: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

När det kommer till tangentbord för gaming så är mitt tips att köra på en TKL-modell (tenkeyless, ingen numpad) för att slippa dunka in musen i sidan på tangentbordet precis som Alling skriver.

Angående musmatta så är Steelseries Qck Heavy riktigt mjuk och skön, mitt tips är skaffa Large-varianten: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

Edit: Stava är svårt...

Stava är svårt...
Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Tycket att Logitech G305 är en grym mus utan krusiduller: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

När det kommer till tangentbord för gaming så är mitt tips att köra på en TKL-modell (tenkeyless, ingen numpad) för att slippa dunka in musen i sidan på tangentbordet precis som Alling skriver.

Angående musmatta så är Steelseries Qck Heavy riktigt mjuk och skön, mitt tips är skaffa Large-varianten: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datortillbeh...

formen på g305 tycker jag är den bästa i musväg(17.5x9 händer), men mina har alltid börjat dubbelklicka efter ett tag samt att då och då så har även trådlösa överföringen buggat.

Logitech gxp har jag lämnat in flera möss av pga buggande scrollhjul. gxp2 har optiska knappar så de kommer nog inte dubbelklicka men de verkar inte ha fixat scroll-hjulet då det verkar vara samma.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag har ett K8 Pro från Keychron som jag är väldigt nöjd med: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7720153

Fördelen med ett tangentbord som är hot swappable är om en switch dör så kan du enkelt byta den och inte behöva köpa ett nytt tangentbord.

Reviews:

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Bara ungefär dubbla budgeten

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bara ungefär dubbla budgeten

Allt är relativ
Fanns ingen pristak på köprådet..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Jag söker tangentbord och mus för FPS-gaming. Jag har inga särskilda krav annat än att de är prisvärda och lämpliga för gaming. Budget 1000-1500 kr totalt.

Det finns så många alternativ och när jag är på Elgiganten osv blir jag förvirrad av alla val. Tar tacksamt emot tips och har ni nån bra musmatta med säg till!

Skrivet av darrenj:

Allt är relativ
Fanns ingen pristak på köprådet..

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Mus: Logitech G Pro X Superlight (Ser att den är på REA nu, passa på ) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5638909
Tangentbord: Hittar inget vettigt för 610kr men då ögade jag bara igenom inet lite snabbt. Kör själv på Ducky TKL men det låg nog runt 1500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sherekhan:

Tack för alla tips! Jag får nog åka till affär och testa lite mer men då har jag iaf lite konkreta produkter att jämföra. Inte helt lätt avgöra med tangentbord utan att få spela med dem först.

Föreslår du sparar in på tangentbordet, köper ett enkelt och testar formfaktor. Deltaco har billiga mekaniska tangentbord på 60-65%, vilket är bra för spelande, och för den prislappen värt att testa på innan man köper ett mer high end för 2-3000 eller något liknande som kräver mer av en investering. När du är sugen på något annat eller har en bättre budget så är något sånt här tillräckligt billigt att skänka vidare till någon bättre behövande sen när du byter upp dig

Mitt förslag
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5914440

Vad gäller mus, Logitech G305 anses bra i prisgruppen om den ligger bra i handen. Men om du köper ett billigare tangentbord och sparar pengarna till en bättre mus så ska du nog gå upp i kvalité, och i 1000-1500 finns gott om bra möss, ta en som sitter bra i handen. Vilket innebär att du helst ska testa i butik eller veta vad du har och gillar redan nu

TLDR, mus är väldigt subjektivt och svårt att rekommendera

Permalänk
Medlem

Glöm för böfvelen inte bort ljudnivån på mekaniska tangentbord.

Det finns samma tgt bord med olika brytare i tangenterna som fungerar på olika sätt och är olika känsliga, men något att vara uppmärksam på är om du vill sitta med KLACK KLACK KLACKATACKAK ATTACK eller click-click-clik... så att säga.

Det är nästan en hel vetenskap för sig, men värt att sätta sig in i om man tycker att högjudda tangentbord är jobbiga för en själv eller för andra i närheten. Vilket jag gör.

Använder själv nu ett gammal Steelserien Apex 350 med massor med extraknappar för media och makron, men de nordiska finns nog inte längre att köpa. Snabbt, skönt och ganska tyst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle starkt rekommendera https://www.inet.se/produkt/6602036/logitech-mx-master-3s-gra... ser inte att någon rekommenderat denna. Jag har inga problem att gamea med den även om den inte inriktar sig emot gamers.

Men jag har haft en massa "gaming" möss och ingen av dom kommer änns i närheten utav denna när det kommer till komfort. När det kommer till "performance" har jag aldrig haft några problem heller, den känns precis och snabb.