Laglig elsparkcykel för båten?

Permalänk

Laglig elsparkcykel för båten?

Jag har lite problem med ett knä och skulle behöva en cykel, eller elsparkcykel, som alternativ till att gå längre sträckor.
Att köpa en Brompton är inte något alternativ och det känns som många hopfällbara "analoga" cyklar är för klumpiga.

Därför funderar jag nu på en laglig elscooter på 250W med toppfart på 20 km/h. Jag har inga ambitioner om att åka streetrace utan vill bara komma framåt. Frågan är nu hur bra en sådan är för en man som viktmässigt ligger norr om 100 kg?

Jag har hittat Navee V40i Pro SE som verkar vara anpassad och 250W och som är klassad för 120 kg och har en vikt på 17 kg.
Uppenbarligen rätt tung, men meningen är väl att jag bara ska lyfta den i och ur båten.

Är 250W för klent för tyngre herrar? Har alltså inga planer på att åka på den varje dag året om, så jag behöver inte den mest ergonomiska heller?

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/elfordon/elsparkcykel/...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Är lite i samma sits men av olika anledningar då jag skulle behöva en scooter (laglig) med sits/sadel, vilket går att köpa till... till vissa märken. Meeeeen det verkar som de flesta lagliga (250w) har problem i backar... och vi pratar inte väldigt branta utan mer medium och kanske lite längre, då har de flesta helt stannat t om.

Och det med en personer som väger 80-100kg.

Hört rykten om att reglerna ev kommer uppdateras gällande just W och inte längre spela någon roll för klassificeringen, vilket skulle hjälpa avsevärt för just backar etc.

Letade själv efter något eget, då de man kan få via regionen är antingen elrullstol eller permobil och de är alldeles för stora för att förvara i lägenheten och det finns inga bra utrymmen där man antingen får eller kan förvara en sådan.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Är lite i samma sits men av olika anledningar då jag skulle behöva en scooter (laglig) med sits/sadel, vilket går att köpa till... till vissa märken. Meeeeen det verkar som de flesta lagliga (250w) har problem i backar... och vi pratar inte väldigt branta utan mer medium och kanske lite längre, då har de flesta helt stannat t om.

Och det med en personer som väger 80-100kg.

Hört rykten om att reglerna ev kommer uppdateras gällande just W och inte längre spela någon roll för klassificeringen, vilket skulle hjälpa avsevärt för just backar etc.

Letade själv efter något eget, då de man kan få via regionen är antingen elrullstol eller permobil och de är alldeles för stora för att förvara i lägenheten och det finns inga bra utrymmen där man antingen får eller kan förvara en sådan.

Frågan är om sadel är ok?

Man kan bara undra när en sån förändring kommer med mer kraft och fortsatt spärr.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Läs det här först så du inte köper fel.

https://www.transportstyrelsen.se/elsparkcykel

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Laglig elsparkcyklar är ingen trevlig upplevelse enligt mig, väger just under 100kg. Funkar bra på platten men får kämpa när det blir även mindre backar.
Hoppas de skippar kravet på 250W och enbaet går på hastighet.

Permalänk

Närmar mig nu 120pannor och har kört min Xiaomi Mi Pro2 i 6 års tid. Har för mig de släppte en "Nordic Edition" som uppfyller EU krav med effekt och toppfart.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Närmar mig nu 120pannor och har kört min Xiaomi Mi Pro2 i 6 års tid. Har för mig de släppte en "Nordic Edition" som uppfyller EU krav med effekt och toppfart.

klassas som Moped klass 2 och kräver hjälm och trafikförsäkring. får bara köras då mopeder får köras.

från webbhallen
Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 Nordic är en elektrisk kickbike som kräver förarbevis för "Moped Klass II" för att få framföras. Den tar dig inte bara långt, utan den gör det även bekvämt och säkert. Nå upp till 45 km i räckvidd, åk mjukare med slitstarka däck och stötdämpare samtidigt som du upplever tryggheten med det dubbla bromssystemet. Åker du längre sträckor får du användning av farthållaren för komfort och den stora displayen ger dig all väsentlig infomation som du även kan hitta i din sammankopplade kompatibla smartphone.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Närmar mig nu 120pannor och har kört min Xiaomi Mi Pro2 i 6 års tid. Har för mig de släppte en "Nordic Edition" som uppfyller EU krav med effekt och toppfart.

Finns inget som heter EU-krav. I Sverige gäller max 250w motor och 20km/h toppfart för att klassas som cykel, och vara laglig när du ska dricka öl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Frågan är om sadel är ok?

Man kan bara undra när en sån förändring kommer med mer kraft och fortsatt spärr.

Sadel är okey då det klassas som cykel så länge 250w och max 20km/h hålls. Det finns "sadelstång" och sadel att köpa som "reservdelar" till vissa märken.

Meeeen... om man ser över reglerna över vad som gäller för mopeder kan en elspark uppfylla kraven för dessa och därmed klassas som moped klass 1 eller klass 2, vad som krävs får man kika upp vad en moped måste vara utrustad med. Sedan får man mopedbesikta den och få ett CoC dokument. Hjälmkrav, registreringsskylt, förarbevis och trafikförsäkring gäller också när det gäller klass 1 (45km/h). Klass 2 har t ex inget krav på förarbevis om du var 15 innan 2009, ingen försäkring krävs och det räcker med "lämpligt huvudskydd", dock 25km/h. Finns även ett tillägg där de kan ha trampor men elmotorn (max 1000w) får inte ge någon extra kraft över 25km/h. Tror även de måste ha någon form av rött bakljus, men övrig utrustning förutom bromsar både fram och bak vet jag inte, antagligen blinkers.

Hittade precis en sida där utrustningen finns med, och det verkar som den får ha en motor på 4000w som max;
https://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=10782
Tror tyvärr inte många elsparkcyklar (även 3-hjuliga) uppfyller dessa krav.

Andra länder har inte limiterat styrka på motorn utan hastighet, det är ju bara att hoppas att byråkratin kommer fram till något vettigt och faktiskt gör något liknande, då dessa på 250w är tämligen värdelösa och har väldigt limiterad räckvidd i jämförelse, även om de givetvis kommer bli tyngre med tanke på att ett större batteri kommer krävas för att driva dem.

Såg en jag var intresserad av, endast 11.5kg och lätt kan vikas ihop och t ex tas med i bilen;
Nitrox M8 med sadel

Eller denna med lite längre räckvidd som väger endast 13kg;
Nitrox S250 Flex

Men svårt att hitta en lättviktare som inte har luftfyllda däck och har en räckvidd på 20-30km. Men tyvärr verkar det som samtliga på 250w faller just på att de inte ens klarar av "medium-backar", vilket är en dealbreaker.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

klassas som Moped klass 2 och kräver hjälm och trafikförsäkring. får bara köras då mopeder får köras.

från webbhallen
Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 Nordic är en elektrisk kickbike som kräver förarbevis för "Moped Klass II" för att få framföras. Den tar dig inte bara långt, utan den gör det även bekvämt och säkert. Nå upp till 45 km i räckvidd, åk mjukare med slitstarka däck och stötdämpare samtidigt som du upplever tryggheten med det dubbla bromssystemet. Åker du längre sträckor får du användning av farthållaren för komfort och den stora displayen ger dig all väsentlig infomation som du även kan hitta i din sammankopplade kompatibla smartphone.

Jag undrar om den där beskriven är korrekt av Webhallen då även en Moped klass 2 behöver;
En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. En moped som har godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonet. Sedan är det även hjälmkrav också.
Men denna modell kanske kommer med ett CoC-dokument (?)

Edit:
Moped klass II går under samma regler som cyklar;
"Trafikregler
Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel. Du ska därför köra din tvåhjuliga moped klass II på cykelbana, såvida inte cykelbanan har en tilläggstavla under vägmärket för påbjuden cykelbana där det står "ej moped".

Trehjuliga mopeder klass II får köras på en cykelbana med lite trafik och tillräcklig bredd om särskild försiktighet iakttas."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag undrar om den där beskriven är korrekt av Webhallen då även en Moped klass 2 behöver;
En typgodkänd moped har en skylt och ett intyg (CoC-dokument) som visar att den omfattas av ett giltigt godkännande. En moped som har godkänts vid en mopedbesiktning ska ha en beteckning som är unik för fordonet. Sedan är det även hjälmkrav också.
Men denna modell kanske kommer med ett CoC-dokument (?)

Edit:
Moped klass II går under samma regler som cyklar;
"Trafikregler
Trafikreglerna för moped klass II är desamma som för cykel. Du ska därför köra din tvåhjuliga moped klass II på cykelbana, såvida inte cykelbanan har en tilläggstavla under vägmärket för påbjuden cykelbana där det står "ej moped".

Trehjuliga mopeder klass II får köras på en cykelbana med lite trafik och tillräcklig bredd om särskild försiktighet iakttas."

Det är lätt att köpa fel, många missar trafikförsäkringen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det är lätt att köpa fel, många missar trafikförsäkringen.

Det kan jag mycket väl tänka mig, relativt nytt dock, men jag tror rätt många missar att de inte kommer med CoC-dokument eller är mopedgodkända/besiktade från början och därför inte ens får framföras annat än på inhägnat område.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det kan jag mycket väl tänka mig, relativt nytt dock, men jag tror rätt många missar att de inte kommer med CoC-dokument eller är mopedgodkända/besiktade från början och därför inte ens får framföras annat än på inhägnat område.

Ja och blir man inblandad i en olycka med dessa olagliga fordon så kan det ju bli riktigt dyrt så är det värt risken egentligen?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Ja och blir man inblandad i en olycka med dessa olagliga fordon så kan det ju bli riktigt dyrt så är det värt risken egentligen?

Personligen skulle jag inte säga att det är värt det oavsett då jag är beroende av mitt körkort och "olovlig körning" är då ändå något av det lindrigare man kan råka ut för, i värsta fall det du säger och det kan bli ruskigt dyrt.

Därför jag undrar lite över Webhallens beskrivning då jag tvivlar på att den kommer med CoC intyg och är mopedbesiktad, så det blir en helt felaktig beskrivning och information till ev köpare. Även om det yttersta ansvaret vilar på en själv bör man inte skriva som de gör, då ett vanligt körkort "täcker" AM beteckningen för mopeder, men det gör den inte mer laglig att framföra såvida den inte är just mopedbesiktad.

Tror inte jag har sett en enda elspark (inte ens de med tre hjul och sadel) som är mopedbesiktade och har CoC-dokument, samt märket för det någonstans på elsparken.

Edit:
Ah, såg att de har en stort tillägg ovan beskrivningen där de skriver att den inte får framföras på allmän väg, förstår inte varför man inte ändrar beskrivningen dock... spontant känns det lite märkligt

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Personligen skulle jag inte säga att det är värt det oavsett då jag är beroende av mitt körkort och "olovlig körning" är då ändå något av det lindrigare man kan råka ut för, i värsta fall det du säger och det kan bli ruskigt dyrt.

Därför jag undrar lite över Webhallens beskrivning då jag tvivlar på att den kommer med CoC intyg och är mopedbesiktad, så det blir en helt felaktig beskrivning och information till ev köpare. Även om det yttersta ansvaret vilar på en själv bör man inte skriva som de gör, då ett vanligt körkort "täcker" AM beteckningen för mopeder, men det gör den inte mer laglig att framföra såvida den inte är just mopedbesiktad.

Tror inte jag har sett en enda elspark (inte ens de med tre hjul och sadel) som är mopedbesiktade och har CoC-dokument, samt märket för det någonstans på elsparken.

Nä det säljs nog inte en enda laglig mopedklassad el-scooter i Sverige vad jag har sett.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ryzer:

Finns inget som heter EU-krav. I Sverige gäller max 250w motor och 20km/h toppfart för att klassas som cykel, och vara laglig när du ska dricka öl.

Cykel och elspark är fordon och där med gäller trafikförordningen:

Citat:

3 kapitlet ”Bestämmelser för trafik med fordon, gemensamma bestämmelser”.

1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt.

Det är alltså inte lagligt att dricka sig berusad och cykla eller ta elsparken. Vid synnerligt dåligt omdöme kan förare även bli av med körkort för personbil vid framförande av annat fordon så som cykel eller elspark. Vidare kan man vid vållande av annan kroppsskada bli dömd till upp till 4 års fängelse.

Att Cykel och elspark är fordon finns i Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Så då är vi klara med att eftersom det är en cykel om den är inom ramarna så behöver man ingen trafikförsäkring.

Men någon annan som har något om ursprungsfrågan att tillägga?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Så då är vi klara med att eftersom det är en cykel om den är inom ramarna så behöver man ingen trafikförsäkring.

Men någon annan som har något om ursprungsfrågan att tillägga?

250w är alldeles för klent för vi som är lite tyngre. Så tyvärr så måste man bryta mot lagen om man vill ha nåt som går att åka på.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Skrivet av nevada:

250w är alldeles för klent för vi som är lite tyngre. Så tyvärr så måste man bryta mot lagen om man vill ha nåt som går att åka på.

På vilket sätt blir det för klent?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

På vilket sätt blir det för klent?

Vad tror du? För lite effekt och du skall uppför en brant = ?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Vad tror du? För lite effekt och du skall uppför en brant = ?

Hur ska jag veta? Därför jag ställde frågan

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag har lite problem med ett knä och skulle behöva en cykel, eller elsparkcykel, som alternativ till att gå längre sträckor.
Att köpa en Brompton är inte något alternativ och det känns som många hopfällbara "analoga" cyklar är för klumpiga.

Därför funderar jag nu på en laglig elscooter på 250W med toppfart på 20 km/h. Jag har inga ambitioner om att åka streetrace utan vill bara komma framåt. Frågan är nu hur bra en sådan är för en man som viktmässigt ligger norr om 100 kg?

Jag har hittat Navee V40i Pro SE som verkar vara anpassad och 250W och som är klassad för 120 kg och har en vikt på 17 kg.
Uppenbarligen rätt tung, men meningen är väl att jag bara ska lyfta den i och ur båten.

Är 250W för klent för tyngre herrar? Har alltså inga planer på att åka på den varje dag året om, så jag behöver inte den mest ergonomiska heller?

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/elfordon/elsparkcykel/...

Ju mer du väger, desto kraftfullare motor behövs, speciellt uppför, och där finns det mig veterligen ingen 250W-motor som klarar en person som väger tresiffrigt. Då gäller mer effekt. 300 W räcker, men blir som sagt olaglig. Men hur ofta kollas detta? Speciellt när den bara går i 20 km/h.