Permalänk

Dum fråga - Max. höjd på CPU-kylare

Hej,

Detta är säkert en dum fråga men om jag har ett chassi där specen lyder enligt nedan:

Max. höjd på CPU-kylare: 153 mm

Kan jag då beställa en kylare med dimensionsmåtten för heatsink: L 110mm * W 125mm * H 154mm.

Om jag förstår det korrekt så är höjden på kylaren alltså 1mm för hög enligt specen på mitt chassi, betyder detta att det är omöjligt att montera? Går det att lösa eller borde jag absolut inte beställa denna kylare?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Hur ska vi veta det när du inte berättar vilka produkter du snackar om?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1080mannen:

Hej,

Detta är säkert en dum fråga men om jag har ett chassi där specen lyder enligt nedan:

Max. höjd på CPU-kylare: 153 mm

Kan jag då beställa en kylare med dimensionsmåtten för heatsink: L 110mm * W 125mm * H 154mm.

Om jag förstår det korrekt så är höjden på kylaren alltså 1mm för hög enligt specen på mitt chassi, betyder detta att det är omöjligt att montera? Går det att lösa eller borde jag absolut inte beställa denna kylare?

Tacksam för svar

Har du en hammare kan du få plats med större kylare, bara att göra en bula i sidoplåten på chassit. Alternativt inte montera sidopanelen.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1080mannen:

Hej,

Detta är säkert en dum fråga men om jag har ett chassi där specen lyder enligt nedan:

Max. höjd på CPU-kylare: 153 mm

Kan jag då beställa en kylare med dimensionsmåtten för heatsink: L 110mm * W 125mm * H 154mm.

Om jag förstår det korrekt så är höjden på kylaren alltså 1mm för hög enligt specen på mitt chassi, betyder detta att det är omöjligt att montera? Går det att lösa eller borde jag absolut inte beställa denna kylare?

Tacksam för svar

Beror helt på chassit. Har du ex. glaspanel är det nog att glömma, men är sidopanelen ljuddämpad kan man plocka bort dämpningen så att kylaren får plats. Dämpningen brukar vara 2-4mm tjock.

Dock lättare att svara på ifall du skriver vilket chassi och kylare det gäller. Välkommen till Sweclockers btw

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1080mannen:

Hej,

Detta är säkert en dum fråga men om jag har ett chassi där specen lyder enligt nedan:

Max. höjd på CPU-kylare: 153 mm

Kan jag då beställa en kylare med dimensionsmåtten för heatsink: L 110mm * W 125mm * H 154mm.

Om jag förstår det korrekt så är höjden på kylaren alltså 1mm för hög enligt specen på mitt chassi, betyder detta att det är omöjligt att montera? Går det att lösa eller borde jag absolut inte beställa denna kylare?

Tacksam för svar

det finns säkert 1 mm sväng-utrymme så om du vågar chansa är det väl bara att köra, passar det så passar det, tekniskt sett så kan man väl få plats med den på massor med sätt, kapa distanserna för moderkortet med 1mm tex. problemet blir väl om nått händer med datorn och du måste lämna in den på garantin, och verkstan börjar ifrågasätta varför du kapat distanserna till moderkort.

Permalänk

Utan att veta vad det är för delar känns det väl spontant som en 50/50, vill du inte chansa hade jag tagit en kylare som passar på pappret.

Permalänk

Tack för svar! Här är mer info kring kylaren och chassit!

Chassi: https://www.komplett.se/product/1090679?noredirect=true

Kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-CPU-luftkylare-PWM-fläkt-4...

Hoppas detta ger tillräckligt med info om det går eller inte. Kylaren passar väldigt bra med komponenterna nämligen.

Permalänk
Medlem

Enligt specifikationerna så är kylaren 1mm för hög. Antingen får du försöka buckla till plåten, köra utan sidoplåt eller helt enkelt köpa en lägre.

Jag hade utan tvekan valt en annan kylare.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.